3 646 läst · 22 svar
4k läst
22 svar
Varslad, hur blir det nu då?
Sida 1 av 2
Ja, ni har väl sett på nyheterna att dom lägger ner hela Nynäshamnsfabriken (Ericsson)
Här sitter jag nu alltså med lägenhetslån (tillsammans med sambo) Byggkreditiv (använt nästan 500.000kr tillsammans med sambo) och personlån på 107000kr(personligen).
Visst, varselperiod 6månader, full lön, förhoppningsvis nån sorts stödpaket som tidigare fick när dom varslade, och sen A-kassa om man inte hittar annat jobb.
Men hur kommer banken bete sej när huset väl är byggt och vi vill lägga om byggkreditivet till bolån då? Med endast sambon på fast jobb kommer dom ju inte gilla läget misstänker jag, men samtidigt måste dom ju få in pengar från oss eller hur? Dom kan väl inte förlänga byggkreditivet i all tid och evighet istället, och att kräva in alla pengar rakt av kan dom väl inte heller göra? Eller hur tror ni det hela kommer gå till? Man har ju lite att oroa sej över just nu :'(
Här sitter jag nu alltså med lägenhetslån (tillsammans med sambo) Byggkreditiv (använt nästan 500.000kr tillsammans med sambo) och personlån på 107000kr(personligen).
Visst, varselperiod 6månader, full lön, förhoppningsvis nån sorts stödpaket som tidigare fick när dom varslade, och sen A-kassa om man inte hittar annat jobb.
Men hur kommer banken bete sej när huset väl är byggt och vi vill lägga om byggkreditivet till bolån då? Med endast sambon på fast jobb kommer dom ju inte gilla läget misstänker jag, men samtidigt måste dom ju få in pengar från oss eller hur? Dom kan väl inte förlänga byggkreditivet i all tid och evighet istället, och att kräva in alla pengar rakt av kan dom väl inte heller göra? Eller hur tror ni det hela kommer gå till? Man har ju lite att oroa sej över just nu :'(
Oj... vilken tråkig och ledsam situation för er :'( :'(
Kan dock inte tänka mig att banken eg. kan göra så mycket, dvs. de har ju beviljat er ett byggnadskreditiv som när bygget är klart ska läggas om till "vanliga" huslån.
Det ligger ju verkligen i bankens intresse att ni klarar av att betala den skuld ni har.
Däremot får man hoppas att ni har en nivå, så ni klarar er, på det redan beviljade kreditivet, att låna upp ytterligare för annat än nödvändig färdigställning kanske kan bli värre.
Har ni långt kvar tills ni kan placera lånen, tänker närmast på om ni hinner göra det medan du fortfarande har full lön??
MVH och Lycka till//Christina.
Kan dock inte tänka mig att banken eg. kan göra så mycket, dvs. de har ju beviljat er ett byggnadskreditiv som när bygget är klart ska läggas om till "vanliga" huslån.
Det ligger ju verkligen i bankens intresse att ni klarar av att betala den skuld ni har.
Däremot får man hoppas att ni har en nivå, så ni klarar er, på det redan beviljade kreditivet, att låna upp ytterligare för annat än nödvändig färdigställning kanske kan bli värre.
Har ni långt kvar tills ni kan placera lånen, tänker närmast på om ni hinner göra det medan du fortfarande har full lön??
MVH och Lycka till//Christina.
Vi har köpt tomten, får ritningarna ritade nu, betalt lagfart/pantbrev, thats it... Så vi har inte ens påbörjat rent fysiskt bygge.
Men jag kommer ju få gott om tid att snickra hus på iallafall, jag hade ändå tänkt göra det mesta själv så...
Men jag kommer ju få gott om tid att snickra hus på iallafall, jag hade ändå tänkt göra det mesta själv så...
Jobbigt. Har själv varit i er situation. Bodde faktiskt i just Nynäshamn när det skedde.
Om du inte tror att du kommer att hitta ett jobb den närmaste tiden och om du tror att du skapat ett större värde på bygget när det är färdigt än vad du har lån på så skulle jag sälja huset så fort som möjligt när det är klart. I en sån situation måste man se till att hålla kostnaderna nere då du får fler valmöjligheter med låga kostnader. Vissa fackförbund tillhandahåller en frivilling extraförsäkring som ger 80% av den riktiga lönen upp till 40.000 SEK/mån. Har du skaffat en sån?
Du skrev aldrig hur gammal du är. Om du är någorlunda ung och lyckas avyttra huset så är nog studier ett mycket bra alternativ.
mvh
David
Om du inte tror att du kommer att hitta ett jobb den närmaste tiden och om du tror att du skapat ett större värde på bygget när det är färdigt än vad du har lån på så skulle jag sälja huset så fort som möjligt när det är klart. I en sån situation måste man se till att hålla kostnaderna nere då du får fler valmöjligheter med låga kostnader. Vissa fackförbund tillhandahåller en frivilling extraförsäkring som ger 80% av den riktiga lönen upp till 40.000 SEK/mån. Har du skaffat en sån?
Du skrev aldrig hur gammal du är. Om du är någorlunda ung och lyckas avyttra huset så är nog studier ett mycket bra alternativ.
mvh
David
Hej David.
Satt du som jag här på Ericsson då? Tänkte på förra varslet när det var rensning...
Jag vet faktiskt inte om jag har inkomstförsäkringen, men det ska jag nog kolla upp nu känns det som fast det är nog försent nu isf.
Jag är 30år, men vet inte om jag har nån lust att plugga, man har ju arbetat sej upp iallafall lite här på sina 8 år i Ericsson, har ingen lust att tappa allt, löner osv... Men det gör man väl oavsett iofs.
OM huspriserna inte rasar allt för mkt så ska det iaf gå at sälja med vinst, men hur kul är det att bygga sin dröm, slita arslet av sej och sen bara sälja vidare?
Satt du som jag här på Ericsson då? Tänkte på förra varslet när det var rensning...
Jag vet faktiskt inte om jag har inkomstförsäkringen, men det ska jag nog kolla upp nu känns det som fast det är nog försent nu isf.
Jag är 30år, men vet inte om jag har nån lust att plugga, man har ju arbetat sej upp iallafall lite här på sina 8 år i Ericsson, har ingen lust att tappa allt, löner osv... Men det gör man väl oavsett iofs.
OM huspriserna inte rasar allt för mkt så ska det iaf gå at sälja med vinst, men hur kul är det att bygga sin dröm, slita arslet av sej och sen bara sälja vidare?
Behöver du sälja?
Vi är i köpartagen trots jag är arbetslös.
Man skall väl inte sluta leva bara man blir arbetslös heller?
Sen beror det iofs på hur mycket ni har i lån.
Vi funderar på att köpa ett gammalt hus som jag skall renovera medans jag går arbetslös. Mer laglydigt och lönsamt "svartjobb" får man leta efter.
Vi är i köpartagen trots jag är arbetslös.
Man skall väl inte sluta leva bara man blir arbetslös heller?
Sen beror det iofs på hur mycket ni har i lån.
Vi funderar på att köpa ett gammalt hus som jag skall renovera medans jag går arbetslös. Mer laglydigt och lönsamt "svartjobb" får man leta efter.
Nej, jobbade i Akalla på den tiden. Att få sparken var faktiskt något av det bästa som hänt mig så här i efterhand. Jag fick en skjuts att göra något annat. Ryser när jag tänker på vad jag skulle gjort vid det här laget om jag inte fått sparken. Fast då tyckte jag att det var en personlig katastrof.moken skrev:Hej David.
Att plugga kan faktiskt vara en nytändning. Hur kul som helst speciellt om man jobbat några år. Rekommenderas starkt. Det blir pasta med ketchup några år men sedan kommer du att ha en bättre löneutveckling förutsatt att du valt rätt utbildning.
Att bygga vår dröm, slita arslet av oss och sälja vidare är typ det Lisa och jag gör en gång om året annars. Också hur kul som helst.
mvh
David
Monken,
Ingen rolig situation men försök se möjligheterna även om det är tungt. Banken har ju ingen anledning att förvärra situationen för er, snarare tvärt om. När det gäller banken så är mitt råd att ha täta kontakter med dem men framför allt att ni/du ser frammåt även om det är dystert just nu.
Lycka till
Ingen rolig situation men försök se möjligheterna även om det är tungt. Banken har ju ingen anledning att förvärra situationen för er, snarare tvärt om. När det gäller banken så är mitt råd att ha täta kontakter med dem men framför allt att ni/du ser frammåt även om det är dystert just nu.
Lycka till
Hakona Matata - Inga bekymmer!
När vi byggde och flyttade in 1990 hade vi båda jobb, året senare föddes tredje barnet (dvs jag mamma ledig) och maken blev arbetslös ! Han var sedan arblös i 3-4 år. Som säkert alla minns gick de rörliga räntorna upp till 20% under hösten 92 å hösten 93. Svettigt värre, men allt brukar ordna sig. Vi ringde banken och sa som det var, det svar vi fick var att banken tar bort amorteringen tillfälligt så ska det nog lösa sig... Behöver jag tala om att vi fortfarande bor kvar! ;D
När vi byggde och flyttade in 1990 hade vi båda jobb, året senare föddes tredje barnet (dvs jag mamma ledig) och maken blev arbetslös ! Han var sedan arblös i 3-4 år. Som säkert alla minns gick de rörliga räntorna upp till 20% under hösten 92 å hösten 93. Svettigt värre, men allt brukar ordna sig. Vi ringde banken och sa som det var, det svar vi fick var att banken tar bort amorteringen tillfälligt så ska det nog lösa sig... Behöver jag tala om att vi fortfarande bor kvar! ;D
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Ja men vad hände sen....bankerna blev liiite mer försiktiga....det var ju kaos på fastighetsmarknaden med värden som inte motsvarade lånen etc.
Jovisst, med rätta blev de mer försiktiga. Jag ville bara muntra upp moken och påvisa att kan Vi under de förhållande Vi då hade överleva, vågar jag påstå att då kan andra det också 8). Visst blir det tufft, som någon annan skrev; pasta och ketchup i några år . Man anpassar sig helt enkelt. Är huset drömmen så L Ö S E R man det hela bara!
Banken kommer ju att ha huset som säkerhet för huslån. Dom är nog intresserade att huset byggs klart och att räntor betalas in. För banken är det ointressant vem som bygger och betalar bara någon gör det och dom tjänar på det. Det är i alla fall mitt syn på mitt förhållande med banken. Slutar jag betala mitt lån så tar dom nycklen och säljer huset för att få en annan att betala till dom. Och deras säljpris behöver inte vara högre än det återstående lån. Det är bara jag som kan förlöra på den afferen, tyvärr, om jag inte lyckas sälja först och med vinst . Eller har jag fel?
Stressigt värre!
gaia
Stressigt värre!
gaia
Håller meeeed ;D ;D ;DSolana skrev:Jovisst, med rätta blev de mer försiktiga. Jag ville bara muntra upp moken och påvisa att kan Vi under de förhållande Vi då hade överleva, vågar jag påstå att då kan andra det också 8). Visst blir det tufft, som någon annan skrev; pasta och ketchup i några år . Man anpassar sig helt enkelt. Är huset drömmen så L Ö S E R man det hela bara!
Behöver inte vara något problem, jag hade nytt jobb sen några veckor, min fru inget alls, vi fick löfte om att låna runt 2 mkr när vi skulle bygga. Byggde, frun jobbade 1,5 år och är nu arbetslös med väldigt osäker framtid (lärare), tur att A kassa finns än så länge ( M lär ju plocka bort den snarast möjligt iofs) Banken lär väl inte säga upp lånen så länge de får in sina pengar. Men man ska ju ändå bo nånstans och det är inte dyrare att bo i hus än nån lägenhet.
Knappast att M plockar bort den, troligare är det S höjer ett antal skatter så att det blir ännu dyrare att leva som vanlig människa. Som Persson sa,
"- Vi har ett rikt register av skatter att spela med. Det fattas inte instrument och har aldrig gjort det i svensk politik. Vi är världsmästare på det här, sade Göran Persson till Nyheterna."
Hoppas för guds skull att svenska folket för en gångs skull väljer rätt år 2006
"- Vi har ett rikt register av skatter att spela med. Det fattas inte instrument och har aldrig gjort det i svensk politik. Vi är världsmästare på det här, sade Göran Persson till Nyheterna."
Hoppas för guds skull att svenska folket för en gångs skull väljer rätt år 2006