Kom i klinsh med en peson framför mig häromveckan ang varorna han la upp på bandet vid kassan . En äldre herre i 60-65 års åldern .
Vart lite irriterad när han inte la upp PINNEN efter sina varor så jag la upp mina varor efter honom utan pinnen ,la upp en pinne EFTER mina varor.När kassörskan började knappa in hans plus mina varor började hans gumma och protestera , jag informerade herren framför mig ang tankesättet med PINNEN ,till svar får jag en massa glåpord om massa saker !!
Har nu iaktagit följande ,äldre personer skiter i vad som händer bakom dom , yngre sköter om det här med att lägga en pinne efter sina varor , OFTAST

Vad tycker ni är rätt ?
 
Dom avhandlade det på P3 för länge sen. Kontentan var att den efter skall lägga upp pinnen...
 
  • Gilla
Gnor och 2 till
  • Laddar…
Lägger inte göken före upp pinnen lägger jag upp den själv, nån gång har jag glömt detta och då uppstår den förvirring du beskriver. kan bli rikigt rörigt om man handlat ungefär samma saker.
Förr kunde jag bli irriterad, nuförtiden bryr jag mig inte.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Sen är pinnarna ett ganska modernt påfund, det funkade innan pinn-eran också.;)
 
Mikael_L
Naturligtvis skulle du tagit pinnen och slagit han i huvudet med ... :rolleyes:
 
  • Gilla
Västerhaninge 17
  • Laddar…
Tacka vet jag bestämda gubbar som blir irriterade på att man tar för mycket plats när man lägger varorna på rad och trycker ihop allting i en stor hög med pinnen.

Tydligen går det mycket fortare bara man får upp varorna på bandet,
sen står dom och väntar på att kassörskan ska säga vad det går på, innan dom börjar fumla efter plånboken och komma ihåg koden etc.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Livet är för kort för att hetsa upp sig för pinnar, några år kvar till de 60.
Men jag lägger alltid pinne när den behövs, hellre den bördan att lägga en extra pinne än strul med blandade varor;)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
Vi är alldeles för konflikträdda i detta land.
Bra att du provocerade gubbfan lite, men lite ordentligare kan du väl ta i ändå ... ;)
https://www.youtube.com/watch?v=3B-Y5215_w4
https://www.youtube.com/watch?v=Il3-G9LiMNk
https://www.youtube.com/watch?v=7eQXPYhMn5s


Förövrigt brukar jag själv, i din situation, dra ner byxorna på den framför, eller hälla ut ett av mina mjölkpaket på idioten.

Jag brukar skriva arga lappar under torkaren på dåligt parkerade bilar, men uselt parkerade bilar sparkar jag in dörren på om föraren är inom synhåll och tar diskussionen sen.

Busiga, stojiga, högljudda barn tar jag också som uppgift att näpsa, rycka i håret eller öronen funkar bra. Är föräldrarna sådana där curlande skitföräldrar och börjar gå på mig är det mest synd om dom själva.

Saknas det prismärkning på en vara i butiken så river jag ut hela stället och påtalar för personalen att jag gör om'et ifall det inte sitter prislapp där nästa dag.


SNART ÄR VÄRLDEN PRECIS SOM JAG VILL HA DEN .... :D
 
  • Gilla
Guzzi och 8 till
  • Laddar…
Även om jag alltid lägger upp pinne både före (vid behov då förstås) samt efter mig så tycker jag att ditt resonemang är helt snevridet.
Pinnen lägger du framför för att separera dina varor från kunden framför dig i kön, samtidigt som h*n bakom dig vid behov lägger upp pinnen för att separera era varor.
När man har lagt pinnen framför sig och lastat upp sina varor så anser jag att man har slutfört sin plikt vid bandet.
Och nej, jag är ingen gammal gubbe och ja, om någon med vilje skulle trycka ihop sina saker med mina och därefter börja gnälla om det så skulle även jag tända till och berätta vad jag tycker om den personen.
 
  • Gilla
Gnor och 3 till
  • Laddar…
Om man ska välja så tycker jag att det är den som kommer efter som ska lägga upp pinnen. Det varierar ju om det kommer kunder efter eller inte. Det passar också ganska bra att när man vill börja lägga upp sina saker på bandet så börjar man med pinnen för att inte inkräkta bland förra kundens varor och utrymme.

Själv lägger jag pinne både före och efter mitt, om ingen annan kund inte redan lagt. Jag får då och då trevliga tack av nästkommande kund för att jag lyfter dit pinnen. Och sist men inte minst så tycker jag att det är ganska fånigt att börja gillra fällor eller bråka om vem som ska lägga pinnen, huvudsaken är väl att någon gör det. Det är väl inte så himla svårt att samarbeta om en sån enkel grej?
 
  • Gilla
Gnor och 2 till
  • Laddar…
Ibland har den framför glömt att lägga upp pinnen, då gör jag det. Ibland glömmer jag att lägga upp den. Då hjälper alltid den bakom mig med det.

Jag har aldrig varit med om att någon blir sur för att man glömmer en så banal sak. Var sjutton bor du någonstans?
 
  • Gilla
elektro och 2 till
  • Laddar…
Frågan är väl långt ifrån avgjord ännu, så i sann forumanda kommer ett sidospår: tydligen försvinner det VÄLDIGT många pinnar från butikerna, så många att det nästan blir ett problem ibland. Källan är en dagstidning jag glömt (kanske Helsingborgs dagblad och sedan ca 6v).
Var blir pinnarna av, och vad använder folk dem till?
 
Jag tror dom hamnar på ett ställe där solen inte skiner i personer som TS.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Larsa skrev:
Dom avhandlade det på P3 för länge sen. Kontentan var att den efter skall lägga upp pinnen...
Om jag nu alls bryr mig (ty det gör jag ju väldigt lite, (hade vi inget ännu grundare i-landsproblem att diskutera ikväll? ;)), så tycker jag nog att det är lite bättre att den som precis lagt upp sina varor som kan sätta upp pinnen.

Till detta anför jag två saker:
* När jag lägger upp mina varor så är det ju jag som vet när jag är klar. Jag har varit med om att folk bakom mig plötsligt kastar upp en pinne i slutet fast jag har saker kvar att lägga upp! :)
* Sen är pinnarna ibland oerhört svåra att nå för den som står bakom, typiskt finns det i bästa fall en eller två pinnar tillgängliga där allra längst fram närmast kassören. Den dag dom installerar små rullband för pinnarna, eller åtminstone lättrullande rullbanor som verkligen transporterar pinnen till där kassabandet börjar så faller detta argument.
 
  • Gilla
galno och 2 till
  • Laddar…
T
Självklart att man ska lägga upp pinnen efter sina varor och så gör 9/10 i dom fall jag har varit i affären. I dom fall den föregående inte har lagt upp pinnen så får man ju sträcka sig över hens varor för att nå pinnen, ologiskt....

DÄRAV SKA DEN FÖREGÅENDE LÄGGA UPP PINNEN EFTER SIG!!!!
 
  • Gilla
galno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.