Mikael_L
Om du kämpat lite med att kapa den där jä*** plåtbiten istället för att sitta här och skriva skulle du varit klar för länge sedan och kunnat tagit det lugnt med en god kall öl nu istället. ;)

Det Här Är Inget HighTech ...

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Om du kämpat lite med att kapa den där jä*** plåtbiten istället för att sitta här och skriva skulle du varit klar för länge sedan
Nu är du sådär resultorienterad igen. ;) Det är viktigt att noga studera problemet och välja korrekt angreppssätt innan man går till praktiskt verk! :D Du vet väl att "Fail to Plan is Plan to Fail". :eek:

Usch, nu mår jag nästan illa över mig själv... :x

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag har kämpat ihjäl mig nu med andra sidan. Tänkte bara om avbitare var ett verktyg man kan klippa i plåt så kunde det vara värt att införskaffa. Men om den bara är duglig till att typ klippa av koppartrådar med så ser jag inte så stor mening med det inköpet för min del.

Kan säga att jag hade varit långt efter i detta arbete om jag inte hade suttit här och frågat om alla dessa saker jag frågat senaste dagarna. Så det är definitivt värt att sitta här! :)

I
Åja, det kan vara nog så problematiskt om man inte har rätt verktyg, och det var väl det han ville ha hjälp med.;)
Då frågar jag vilken bit han vill ha bort och är det den med röd pil, ser ut som det finns ett streck på den, då föreslår jag bågfilsbladet, eller en multimaskin. Är det vid det blå strecket , föreslår jag bara multimaskin. Jag vet inget annat om man ska göra det utan att plocka ner nåt. kapastålregel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Det går att klippa tunnplåt med en avbitare, men inte en för liten eller dålig en då. Jag skulle kört med min lite större knipex-avbitare i din sits.
Avbitaren är inte alls speciellt lämplig, eller avsedd för det jobbet. Men visst går det, och är det det enda verktyg man råkar ha som kommer åt så kör man ju på med det. Klipp, håll i och vicka lite osv så tuggar man så småningom bort den plåt som ska bort.

Du får ursäkta mig för min "ton", jag menar inget illa. Jag vill bara ge dig typ en vänskaplig spark där bak så du släpper sargen och vågar prova lite och kolla vad som händer. Det är som sagt ingen rocket science det där, du kan knappast misslyckas.
Det behöver inte teoretiseras så hemskt mycket.
(Det brukar jag själv vara alltför duktig på annars ... :surprised:)

edit:
Det finns plåtnibbler/nibblingssax också.
123016.jpg
Men det tycker jag är ett rätt onödigt inköp för endast detta jobb. Mycket lite användning för den sen.

Redigerat:
Kan säga att "våga prova" har jag verkligen gjort här. Allt är ju relativt. I mina mått mätt är detta en enorm renovering. Har aldrig renoverat något överhuvudtaget tidigare. När jag för några dagar sedan tog bort kaklet på baksidan väggen och hålet i väggen var ett faktum, renoveringen igång. Då stod jag först med stirrande ögon och funderade på vad jag egentligen höll på med. Men - jag vågade i alla fall ;)

Jag är inte så bekant med elektriskt multiverktyg och vad den har för redskap man kan använda i detta fall, men det är inte något som sågar hoppas jag? Känns lite läskigt att stå och såga med ett elektriskt verktyg där bland elkablarna.

Angående bilden; det är den blå pilen som gäller.

Mikael_L
Elkablarna går väl i kabelkanaler? Tycker jag det ser ut som iaf.

Ta bort locken till dessa och häng ut elkablarna medan du jobbar så får du bättre med plats.

Se till att inga vassa plåtkanter trycker mot elkablar när du är klar sen. Man kan ofta bara vika undan plåten också i sådana här fall, du behöver kanske inte ens kapa något.

Kommer du åt kanske du kan borra ett gäng mindre hål i rad och bryta/vicka loss biten. Spånar bara, som sagt svårt att föreslå vad som är bäst när man inte ser det på plats. Kan iofs vara svårt även om man ser det. Ibland får man prova sig fram och svära lite över blodiga knogar mellan försöken.

Aha jag kanske måste förklara. Det är olika elkablar där. I den stora kabelkanalen går elen som kommer från taket och sen ner i mellanväggen. De kablar som syns på bilden är nätverkskablar som bara passerar området, dom går längs taket runt halva lägenheten.

I
Förstår att det kan kännas obekvämt om man inte är van vid maskiner, men den här multimaskinen är nog den snällaste elmaskin som finns. Den fungerar som en hårtrimmer. Man måste bära sig väldigt klumpigt åt för att misslyckas med en sån.

peterwesterlund skrev:
Kan säga att "våga prova" har jag verkligen gjort här. Allt är ju relativt. I mina mått mätt är detta en enorm renovering. Har aldrig renoverat något överhuvudtaget tidigare. När jag för några dagar sedan tog bort kaklet på baksidan väggen och hålet i väggen var ett faktum, renoveringen igång. Då stod jag först med stirrande ögon och funderade på vad jag egentligen höll på med. Men - jag vågade i alla fall ;)
(y)

peterwesterlund skrev:
Jag är inte så bekant med elektriskt multiverktyg och vad den har för redskap man kan använda i detta fall, men det är inte något som sågar hoppas jag? Känns lite läskigt att stå och såga med ett elektriskt verktyg där bland elkablarna.
Jo den sågar men inte alls så brutalt eller farligt som exempelvis en cirkelsåg eller sticksåg. Tänk dig snarare ett ganska litet fintandat sågblad som oscillerar fram och tillbaka med hög frekvens. Jag gissar på att det rör sig om runt en mm. Jag skulle nästan tro att man kan sätta fingret på det lite lätt utan att skada sig. Tänk dig en bit av ett bågfilblad som väldigt snabbt går fram och tillbaka en kort bit.

Jag tror du skulle kunna såga med en sån utan att skada elkablarna men kan du lossa locket på kanalen och peta undan dom en bit är det naturligtvis bra. Hur som helst kan det ju vara vettigt att göra dom spänningslösa innan man våldar i deras direkta närhet. Dock ska man nog ha maximal otur om man lyckas skada dom så djupt att man får en stöt.

Redigerat:
peterwesterlund skrev:
Då stod jag först med stirrande ögon och funderade på vad jag egentligen höll på med.
Det gör jag varje gång jag kliver ut i verkstaden och ska hämta någonting, dock blir jag mer häpen varje gång jag lyckas få ihop någonting OCH gumman inte garvar åt mig.

Multimaskinen kapar försiktigt (ja det går att demolera rätt bra om man övar) den är inte som en motorsåg från he-etet, dessutom kommer du att hitta många användnings områden om du skulle skaffa en. till skillnad från de flesta här (tror jag) så har jag en budget multimaskin (julas Ferm) som fungerar utmärkt, lite skakigare men jag är ingen yrkeshantverkare snarare en klantverkare. :)

Kan man inte Dremla bort den där?

I
mattiasp skrev:
Kan man inte Dremla bort den där?
Tror en Dremel med kapskiva kan göra mer skada än en multimaskin. Roterande verktyg kan hugga om man skevar lite och en kapskiva till Dremel är dessutom ganska skör. Men för den som är stadig på handen och van kan det nog gå om man kommer åt.

I
Rund_skruvad skrev:
Det gör jag varje gång jag kliver ut i verkstaden och ska hämta någonting, dock blir jag mer häpen varje gång jag lyckas få ihop någonting OCH gumman inte garvar åt mig.

Multimaskinen kapar försiktigt (ja det går att demolera rätt bra om man övar) den är inte som en motorsåg från he-etet, dessutom kommer du att hitta många användnings områden om du skulle skaffa en. till skillnad från de flesta här (tror jag) så har jag en budget multimaskin (julas Ferm) som fungerar utmärkt, lite skakigare men jag är ingen yrkeshantverkare snarare en klantverkare. :)
Jag har de två maskiner jag länkat till på Jula. Köpte nr två för att jag använt nr ett ganska flitigt på jobbet och var rädd den skulle lämna in, och vem kan vara utan en sån. Samt att nr två såldes billigt en vecka och så kunde man köra saktare. Så jag hamnar snäppet under dig då när det gäller kvalitetsmaskin.:)

• Gilla
Rund_skruvad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.