E
Skrivet av: Lasse

Jag hittade en toppenlösning hos KAMI! De har en eternittakslösning där man helt enkelt skruvar läkt rätt upp och ned på eterniten och lsedan lägger man plåten direkt på som vanligt. Smidigt och enkelt!
 
E
Skrivet av: Danne

Jag har eternitskivor i fönsterkarmarna o dom har fullt med krukmärken.Hur får jag bort dessa??
 
E
Skrivet av: Danne

Enl.Marre kan man måla om eternitskivorna.Någon som vet vilken förbehandling o typ av färg man skall ha?
 
E
Skrivet av: Yvonne

I artikeln står det att man kan lägga nytt tag utanpå eterniten. Gör inte det. Vid brand stänger du inne branden. Brandmännen vet inte att där sitter eternit! De måste slå itu eterniten, vad utsätter de sig för då!
Har man köpte ett hus för någon miljon, skall byta tak som kostar säkert 100.000:-då har man väl råd att lämna eterniten till behörig anläggning o inte gräva ner den till eftervärlden. Det man köper får gärna kosta men det man skall kasta skall man inte betala för.
 
E
Skrivet av: Dag

Har plattor som ska plockas ned om nån är intresserad av det i Stockholmstrakten.daggelito@hotmail.com
 
E
Skrivet av: Kristian

i ryssland kan man köpa nytillverkade eternitplattor, Jag byggde in min eternitfasad (tilläggsisolering hehee) men det ramla ned en del äntå, kanhända att eternit är praktiskt men är det speciellt vackert? kan inte säga att jag får en romantisk rysning av snickarglädje och kärlek till matrial när jag se en eternitkåk??!! under min eternitfasad fanns det en linoljemålad bredslåsfasad , jättefin och träet.. kärnfriskt rakt och stenhårt .. fina grejor..Tagene tippen i göteborg tar emot 500 kg asbest om du packat in den i byggplast. tätt. man kan ju åka flera gånger...borås ...där är besöken fria och de tar säkert emot asbest gratis med.
 
E
Skrivet av: Eva

Jag skulle anlita en firma att ta bort eterniten - var den befann sig i huset eller bygga in den förutsatt att man inte behöver spika eller skruva i den, så den förblir helt orörd. Jag har väldig respekt för asbest. Asbest är mycket farligt om man får det i sig. Hur mycket man måste exponeras för och hur många gånger är okänt - kanske är det dosrelaterat en del data talar för det. Vissa har fått den dödliga cancerformen mesoteliom efter bara en enstaka exponering, vissa klarar sig under flera år, trots tät exponering. Det spelar också roll vilken typ av asbest vi pratar om - raka eller krokiga fibrer. Fibrerna är sylvassa och åker kana rakt ner i genomet i våra DNA-strängar och påverkar. Då kan det räcka med en enstaka exponering för att bli sjuk men det brukar ta ca 40 -50 år att utveckla sjukdomen. Vissa har fått den redan efter bara ett tiotal år men de är få. Har vi tur ställer sig fibrerna på tvären istället och då blir de liggande år ut och år in och man kanske kallar det för stendammslunga (men då har man haft tur - även om det är som att leva med en raggsocka i luftstrupen - kippande efter luft). Problemet är att det finns asbest i så många olika byggvaror från 50-70 talet. Strax innan förbudet kom hävdes byggmaterial innehållande asbest ut på byggmarknaden som ett sista försök att bringa förtjänst. 70-tals hus är de allra värsta! Asbest hittar man i vissa gamla linoleummattor, isoleringsmaterial, i väggskivor, runt spisar och kaminer. i plattsättningsbruk, i cement, i gamla rep i, till och med i gamla tapeter. Asbest finns i många skepnader. Olika yrkesgrupper är mer eller mindre drabbade. Förr hade tex. brandmän asbestdräkter. Andra yrkesgrupper är polis, och de som är mycket ute i trafiken (bromsskivor på bilar innehöll asbest), militär - båtar hade mycket asbest invändigt ffa U-båtar, byggare, gruvarbetare mfl. Det finns till och med smycken gjorda i asbest, liksom i gamla husgeråd. När det är bundet är det ingen fara men saker slits! I dag är det uppsving på asbestmarknaden igen. Ryssland, Brasilien och Kanada är stora exportörer till tredje världen av asbest. I Kina och i Indien är det också stort eftersom det är ett sådant billigt material och så starkt och så brandsäkert. Fattiga människor exponeras i sin okunskap och insjuknar och dör i svår obotbar sjukdom och i svåra smärtor och någon hjälp finns inte att få. Deras barn exponeras dagligen under trasiga asbesttak i slumområdena. Asbest finns också i ganska höga halter i illegala insmugglade cigaratter. De insmugglade cigaretterna säljs ofta till ungdomar som inte har så mycket pengar på fickan. Asbestbrotten är oftast så toxiska att människor som bor på flera mils radie runt dessa brott har en ökad risk för cancer. Vinden för de små asbestpartiklarna långt. Marken vid brotten är också näst intill ofruktsamma och inga växter trivs så brotten förblir ofta öppna som stora toxiska sår i naturen. Nej min själ asbest gör vi bäst i att låta bli antingen får eternitplattorna lämnas helt orörda eller skall de saneras ned av folk som vet vad de gör!
 
  • Gilla
CissiSimon
  • Laddar…
E
Skrivet av: Sofia

Vår granne är döende i lungcancer. Han är inte så gammal. Han har aldrig rökt eller jobbat med asbest men han bor i ett hus klätt med eternit. Varför fick han lungcancer i så unga år? Som ngn nämnde så kanske vi i framtiden får veta att det inte är bra att bo i ett sådant hus. Den som påstår ngt annat kör huvudet i sanden. Cancern ökar och varför? Lungcancer är i stort sett alltid dödlig och ger symtom när det gått för långt. Jag förstår oron vissa skriver om här.
 
E
Skrivet av: Dubito

Till Sofia mfl; Förklara vetenskaplig grund till varför det skulle vara farligt att bo i ett hus med eternit på taket?
Till dig som är så rädd för saker utan att ta reda på fakta:
Kan du bo i ett hus med betong / cement / sten? (alla avger radon i någon mängd, hur mycket beror på hur mycket radium materialet innehåller mm).
Kan du bo vid trafikerad väg? ( Mycket skadliga partiklar från bildäck, asfalt, avgaser, bly etc...
Kan du bo i ett hus där inte ventilationskanaler är regelbundet rengjorda? (risk för mögel och sjukdomsalstrande partiklar i luften).
Kan du bo i ett hus som inte regelbundet testas gällande fukt?
Har du kollat radonhalt i marken, strålning, gifter mm?
Hur är det med de kemikalier som spånplattor, plastmattor, lim etcetera avger? Bor du i närheten av pappersbruk, kemisk industri eller jordbruk? Vad finns i maten du äter. Använder du hårspray, hårfärg, blekmedel mm? Har du andningsskydd om du utsätter dig för sådant?
Hur är det med el och elektromagnetiska fält?
Behöver man hitta på saker som kanske kan vara farliga?
 
  • Gilla
CissiSimon
  • Laddar…
E
Skrivet av: Micke

Har eternitplattor om någon vill ha. Vi ska sätta ny panel på huset och vill bli av med dem. Hör av dig vid intresse! ( Mälardalsområdet )Flumgren@gmail.com
 
E
Skrivet av: rekekroken@telia.com

behöver några-10-15 röda 40x40 takplattor. Någon i n.v. skåne som kan hjälpa till? bosse
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag förutsätter att de som bygger in eterniten berättar detta för eventuella spekulanter vid en försäljning. Och givetvis skall priset för ett sådant hus vara lägre än ett hus där man tagit bort eterniten.
Joakim
 
E
Skrivet av: Maria

Mitt stall brann ner pga en pyroman. Det var eternittak o det var inte skoj. Smällde som popcorn o hela taket exploderade i glödande småbitar. Saneringen på marken kostar ca 600000 kr, det är ca 1300 kvm. Enl kommunen så måste de översta lagret schaktas bort o deponeras på återvinningsplats, det går nämligen inte att räfsa upp. Sanerar inte försäkringsbolaget det ordentligt så är det JAG som fastighetsägare som åker på böter eller vite. Bara ngt att tänka på.
 
E
Skrivet av: Lars

Avlägsna Eternit så for ni kan! Jag har tagit ner en vägg med Eternit plattor och under den låg ett tjockt lager med damm. Det här dammet är naturligtvis totalt livsfarligt och kryper in genom skarvar och springor när huset rör sig.
Hur skapas dammet? Jag skulle tro att dammet skapas när det tex blåser och Eternit-plattorna rör sig i vinden, då skaver plattorna emot spikarna de är upphängda på.
Att påstå eller tom tvinga människor (byggnatsantekvariatet?) att ha kvar det här miljöfarliga ämnet på sina hus är i vansinne. Man skulle kunna hävda att det i slutända kan leda till vållande till annans död, så sluta med det genast!
 
E
Skrivet av: Simon Eskil de Lusua

Intressant. Kan man få en redig "richterskala" på syndrom och besluts-underlag med och utan sanering inkluderande väder? (Även för avstånd till andra byggnader/anläggningar som t ex bostad, blomlådor/rabatter, brunnar, el, väg och dike.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.