E
Skrivet av: Gäst

Härligt, jag gillar också alternativa lösningar. Det kommer kännas så skönt när jag om några månader är helt självförsörjande.
Luftsolfångare går ju lätt att göra själv så det är ju bra.

Är du självförsörjande på el nu?

Vad har det kostat dig?

http://off-grid.se

E

Hej!

Mitt hybrissytem är ett test system. Det ger 1.9 kw el
och ca 3kw varmvatten.
Jag har bemötts vänligt av nätägaren och de har ordnat
ett netto system. Det är lite tidigt att utvärdera systemet.
Men det är det enda som har en överskådlig återbetalningsplan.
Jag har agenturen på detta system.
Men priset var förra året ca 250. 000 kr. med 1000 l
acktank samt 9 kw elpatron.
Jag är beviljad 120 000 kr i bidrag.
De första plana systemet jag monterade sitter nu på
nord ostsidan. De har gett mig ca 60 grader soliga mornar
När solen svänger över så sticker elen och värmen från den sidan igång. Hybridsystemt ger max 55 grader varmvatten. Solcellerna tappar effekt rätt snabbt när de blir heta.
Luftsolfångare är som du säger lätta att bygga
och förbaskat effektiva som luftvärmepump och skulle
tro radonsanering.

• Gilla
JohanOeberg
  • Laddar…
E

Finns det byggbeskrivning på luftsolfångare? Jag skulle vilja få bort fukt ur ett garage där jag har äldre bilar stående länge.

gråsten

E

Hej hej

Visst skrev du att du byggt en av de två"Luftsolfångare som automatiskt leder in varmluft i källarutrymmet".

Har du någon länk till bygganvisningar för detta?
Erik

E

Sök på luftvärme system

E
E

HYBRISSYSTEM?
HUR FÅR MAN DET?

E

Jag är general agent

E

När de kommit ned i rimliga priser kan det bli inressant. Just nu är det hela bara kuriosa, Det finns betydligt mycket mer lönsamma åtgärder att göra.

E
Skrivet av: Mikael Oskarsson

Jag har precis installerat 16 paneler av typ Hybrid på ett hus med rakt söderläge. Detta system kostar ca 360 000 kr utan bidrag.
Det motsvarar ett vindkraftverk på 10 kw. Detta är vad den sammanlagda effekten är på 16 paneler*190 peak samt 760 w varmvatten per panel. Detta ger en topp effekt på 15 kw.
Priset är vad en ny bil kostar men sjunker inte i pris och producerar el och värme. Med bidrag blir pay off tiden 5-6 år

E

Det skulle förvåna mig storligen. Han nämnde siffran 10 000 kilowatt timmar per år i förbrukning. I bästa fall får han 100kwh/m2 och år. det innebär 100 kvadratmeter solpanel. och det skulle kosta multum i investering.... För att inte tala om batteri kapacitet behovet för att lagra under vintern...

E

Solcellers effekt: ju lägre temp, desto bättre! Utsagan att max-effekten ligger vid 25 grader C är osant.

E
Skrivet av: Jh

Hmmm. Hybridsystemen skulle vara iintresant tillsammans med värmepump. Kyla cellerna till 20 grader och använda värmen till kollektorn. Effektivare el produktion och gigantiskt cop värde....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.