Funderar du på att skaffa en flaggstång? Här går vi igenom allt du behöver veta om flaggstång, flagga och flaggdagar.

Du kan läsa artikeln här: Allt om att skaffa flaggstång

E
Skrivet av: b8q

Jag måste vara trögtänkt, för jag förstår inte riktigt hur det fungerar med en invändig flagglina! Hur fäster man och hissar flaggan? Flaggan måste väl i rimlighetens namn löpa på utsidan av stången, och sitta fast i både över- och underkant?

E
Skrivet av: 13th.Marine

Sitter inte flaggan i en tung ögla som sitter runt stången, denna glider ner när man släpper på linan i stången.

E
Skrivet av: J

Vid flaggning på halv stång hissar man flaggen till toppen och halar sedan ner den 1/3 från toppen, så att den hänger 2/3 upp på stången. Det har blivit lite fel i artikeln ovan.

E
Skrivet av: Tallkotten

Enligt ovan
Vid dödsfall och begravning flaggas det på halv stång. Flaggan hissas då först till topp och placeras därefter ? från toppen. När begravningen är över hissas den i topp igen.
???

Du menar 1/3 från toppen - Halv stång tycks vara det folk anammat men den ska bara sänkas en tredjedel.
Hemma på min gata är det en holländare som sytt ihop 2 kvadrater till en flagg, den är häftig. Den första kvadraten är svenska flaggan och den andra kvadraten är hans hemlandsflagga. Snyggt värdigt och integrerande.

G
Var är bästa placeringen av en flaggstång? Är det alltid i mitten rakt framför huset eller kan man exv sätta den vid kortsidan av huset?

Y
Ej verifierad skrev:
Skrivet av: b8q

Jag måste vara trögtänkt, för jag förstår inte riktigt hur det fungerar med en invändig flagglina! Hur fäster man och hissar flaggan? Flaggan måste väl i rimlighetens namn löpa på utsidan av stången, och sitta fast i både över- och underkant?
Linan är på insidan. Går ifrån vev upp till toppen, ut genom ett hål strax under knoppen. Du sätter flaggans överdel på den snörbygel, sen en vikt på undre flaggfästet. Ifall du inte har flagga så sätter du vikten direkt på snöret.
Vikten i sig har en plastring som sätts runt stången så flaggan/linan inte blåser iväg.

kula-och-lina.png

Redigerat:
  • Gilla
johannord och 3 till
  • Laddar…
Hade gärna haft en flaggstång, men det är liiiite svårt att motivera kostnaden för den längd som behövs här (minst 14m). Prisskillnaden på stänger när man kommer över 12m är saftig från det lilla googlande jag gjort.

Tänker skaffa flaggstång och flagga i samband med införandet av Republik.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
lopec
M Mats Lj skrev:
Tänker skaffa flaggstång och flagga i samband med införandet av Republik.
2040?

Jag har en flaggstång på tomten som jag gärna offrar för några hundralappar.

OXYD
Svårt att välja märke på flaggstång. De ligger ju i samma prisspann ,förutom byggmax(flagmore) som sticker ut. Vilket rekomenderas?

• Gilla
Konrad K
  • Laddar…
Artikelförfattaren har glömt att veterandagen 29 maj är flaggdag.

Eller så går man till närmaste skogsägare och köper en lagom hög och smal gran. Fäller och kvistar, fraktar hem och lägger upp på bockar. Barkar varannan halvmeter, spikar på en pinne i roten och låter den torka några månader, medan man roterar den med jämna mellanrum. När den torkat (kanske ett halvår?) barkar man resten och jämnar till kvistknagg. En bra bandkniv är ett måste och en bra elhyvel hjälper.

Ska den målas gäller bara äkta linoljefärg, men omålad håller lika länge och passar bättre till ett grått timmerhus.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.