I morse var kylen varmare än den ska.
Jag har vridit på termostaten, gjort skåpet strömlöst några minuter mm, inget händer. Kompressorn står hela tiden still (och är kall, som att den inte gått på länge).
Jag har även knackat lite försiktigt på kompressorn för att se om den hoppar igång.
Jag har börjat ta isär lite av strömanslutningsboxen där, för lite felsökning. Och en tanke på att kanske kunna tvångsköra kompressorn med 230V direkt, dvs helt utan inblandning av termostat m.m.
Men detta var mer komplicerat än jag först trodde...
Tre stift in till kompressorn , hmmm
Är det en liten trefasmotor inne i kompressorn.
Det finns en motorkondensator "på utsidan", så det är kanske så ...
Jag har vridit på termostaten, gjort skåpet strömlöst några minuter mm, inget händer. Kompressorn står hela tiden still (och är kall, som att den inte gått på länge).
Jag har även knackat lite försiktigt på kompressorn för att se om den hoppar igång.
Jag har börjat ta isär lite av strömanslutningsboxen där, för lite felsökning. Och en tanke på att kanske kunna tvångsköra kompressorn med 230V direkt, dvs helt utan inblandning av termostat m.m.
Men detta var mer komplicerat än jag först trodde...
Tre stift in till kompressorn , hmmm
Är det en liten trefasmotor inne i kompressorn.
Det finns en motorkondensator "på utsidan", så det är kanske så ...
Och det man ansluter på där är minst sagt lite komplicerat.
Inkommade spänning kommer dit, en fyrledare upp till termostat/belysning (brun, blå, svart gr/gul), anslutning till motorkondensator.
Vad är den runda svarta grejen? Övertempskydd? Kan det vara det som har löst?
Med spänning påkopplad men ej anslutet till kompressormotorn så mäter jag upp 110V i hålen :eek:
Inkommade spänning kommer dit, en fyrledare upp till termostat/belysning (brun, blå, svart gr/gul), anslutning till motorkondensator.
Vad är den runda svarta grejen? Övertempskydd? Kan det vara det som har löst?
Med spänning påkopplad men ej anslutet till kompressormotorn så mäter jag upp 110V i hålen :eek:
Bästa svaret
I kompressorn har man 2 lindningar. En startlindning och en driftlindning. Startlindningen är kopplat via ett ptcmotstånd. Då startströmmen e hög går motorn igång. Ptcmotståndet blir varmt o högohmigt. Då kommer strömmen gå ner. Parallellt e driftlindningen inkopplad som kan köra motorn på låg ström bara den är igångdragen. Vanligt fel är att ptcmotståndet är trasigt
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Här har det körts med tidur vid termostathaveri, 15 minuter till, 45 från. Man får ju Holland koll på temperaturen och justera tiderna.
Protte
Är ni på väg norrut?
Protte
Är ni på väg norrut?
+10°C and still decreasing.
På väg att göra en krasch-test här, vad är lägsta möjliga temp om man aldrig stoppar kompressorn.
Det får bli timerstyrt ett tag, och sen antingen djupare felsökning eller nyinköp, men skönt att slippa paniken just idag sådär ...
På väg att göra en krasch-test här, vad är lägsta möjliga temp om man aldrig stoppar kompressorn.
Det får bli timerstyrt ett tag, och sen antingen djupare felsökning eller nyinköp, men skönt att slippa paniken just idag sådär ...
JA det är ptcmotståndet!
verkar det krakelerat? annars finns det risk att ngn av lindningarna e paj i kompressorn. kör du kompressorn på startlindningen hela tiden nu när du tvångskör den? kompressorn kommer gå sönder väldigt snabbt då startlindningen inte är tänkt att köra mer än ngn sekund.
hur gjorde du överkopplingen?
verkar det krakelerat? annars finns det risk att ngn av lindningarna e paj i kompressorn. kör du kompressorn på startlindningen hela tiden nu när du tvångskör den? kompressorn kommer gå sönder väldigt snabbt då startlindningen inte är tänkt att köra mer än ngn sekund.
hur gjorde du överkopplingen?
Den runda grejen är en klixon, ett överhettningsskydd, brukar gå sönder. Det vita stycket den sitter i, vilket även har tre hål är startreläet, brukar också kunna gå sönder. Tror du kan köpa själv och byta, se bara till att du får likadant, brukar står bryttemp på klixon. Jag hade bytat klixon först. Se till att du sätter tillbaka startreläet på rätt håll, en av lindningarna är en startlindning och ska bara aktiveras bråkdelen av sekunden.