I
En länk till sånna grejer: http://www.pieces-tout-electromenager.com/catid/page-0,117,Id.html
Finns säkert fler, kanske t.o.m billigare, det är alltså inga dyra grejor.

Kan så klart vara startkondensatorn också, den nämnde du själv, så därför gjorde inte jag det.

Du vet väl att man kan kolla kondensatorn med ett universalinstrument? Börja med att ladda ur kondingen med hjälp av ett motstånd eller liknande,( saltad blöt disktrasa går ju det med), ställ instrumentet på ohm, sätt proberna på stiften, då kan du se att resistansen ökar, lyft bort en mätprob och sätt tillbaks den, resistansen ska då fortsätta öka med utgångsläget som var när du lyfte proben. Vad man ser är att kondingen laddar och håller spänningen.
 
Redigerat av moderator:
Mikael_L
Jag tänkte precis uppdatera lite, när jag såg det här:
meckis skrev:
JA det är ptcmotståndet!

verkar det krakelerat? annars finns det risk att ngn av lindningarna e paj i kompressorn. kör du kompressorn på startlindningen hela tiden nu när du tvångskör den? kompressorn kommer gå sönder väldigt snabbt då startlindningen inte är tänkt att köra mer än ngn sekund.
Så då kände jag mig tvungen att demontera allt och kolla lite extra. :)

Såhär tycker jag mig ha uppfattat kopplingen genom lite back-engineering.
Schema.

Jag gjorde en liten bygel med halvstora kabelskor, och satt mellan där den svarta och bruna kabeln gick till kontrollpanelen. (Då antar jag att brun strömförsörjer termostaten och skåpets belysning, och svart är 230V till motorn när termostaten kallar på kyla.

Den sista bilden visar PTC-motståndet som man hittar om man lyfter på det vita locket.

edit:
Forumet kastar om bildernas ordning slumpmässigt, men ni inser säkert vilken som är vilken.
 
  • schema.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bygel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • byglat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kylskap#04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Sen har jag mätt lite.
Den svarta runda boxen, överhettningsskyddet, leder, 0 ohm. Funkar alltså.

PTC-motståndet ligger på ca 80ohm kallt.

Efter meckis inlägg var jag tvungen att demontera lite igen och sen köra en liten stund och så snabbt mäta på PTC-motståndet när det var varmt (och det blir rejält varmt :eek:).
Högt ohmtal var det, och faller snabbt när det börjar kallna, men över 20 kohm, åtminstone. Så det verkar fungera.


Jag kör just nu kylskåpet på en timer, så nu är den värsta paniken över.
Skönt att slippa panikköpa kyl och frys. :)



edit:
Jag tänkte att jag kan redogöra så noga som möjligt över detta, om nu någon annan i framtiden får problem och hittar tråden blir dom nog glada med så mycket info som möjligt.

edit2:
Ja nu går alltså kylskåpet kontinuerligt med ström på, p.g.a överbyglingen.
Jag kör på timer, 1 timme på, 1 timme av. Får justera tiderna sen när jag har mätt temperaturer lite mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
I
Ja,ja, då har du ju hittat felkällan då du byglat termostaten och det funkar. Ja sånna finns också att köpa över disk, sist jag köpte tog de 120kr på Ahlsell, men det är typ 7år sen. Finns olika att välja mellan där också så det måste vara rätt.
 
Mikael_L skrev:
Forumet kastar om bildernas ordning slumpmässigt, men ni inser säkert vilken som är vilken.
Klicka på "Ta bort formatering":

bild1.png

Så kan du styra exakt vilken ordning du vill ha på bilderna. Detta inlägg ser exempelvis ut så här:

bild2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Det är en elektro helios. Ca 10 år gammal.

Jag ska kika lite på länkarna.
Men vi är inte helt främmande till att köpa nytt (ev nyare begagnat), ty båda dörrarna är lite buckliga, och kylskåpsdörren har ett stort färgavskrap.
Egentligen hade vi planerat att skåpen skulle hålla typ 2-5 år till, för att då, när barnen blivit större och inte sliter på allt på samma vis, nyinvestera.
 
Redigerat:
I
Jag blev nyfiken på det där PTC-reläet för det var nytt för mig. Intressant lösning må jag säga, riktigt smart. Jag läste att resistansen kall bör ligga på 25Ohm och varm 10-30kOhm. Kanske skulle du lägga i en ny knapp i alla fall, om det nu är så man gör. Samtidigt så drar han igång på 80 Ohm så kan det väl inte skada nåt ändå.

10 år gammalt! Och det har jag missat.:surprised:
 
Redigerat av moderator:
Mikael_L skrev:
Bara Ö-vik denna gång, så vi kan inte komma förbi .. ;)
(Men du har kvar en stående inbjudan hit, som du väl minns ;))
Vad finns i Ö-vik?
Ett färgglatt höghus?
Rondellen?
En vattenrutschbana?
Hoppbacken är inte att tänka på på sommaren!

Nä, skarva på 10,6 mil och kom till kulturhuvudstaden och titta på färgglada samer.

Jag kommer jag kommer men ni ligger på fel sida av E4.

Protte
 
Är oftast termostaten som går sönder på kylskåp har själv bytt på 2 olika skåp.

Är nog många som skrotar i övrigt fullt fungerande skåp bara för att termostaten för någon enstaka hundring gett upp..

i mitt förra hus hade jag en gammal osby polar frysbox från 1969 som luffar på än idag drog endast ca 1.5kwh/dygn och hade plats för två personer.
 
Mikael_L
magnetens skrev:
i mitt förra hus hade jag en gammal osby polar frysbox från 1969 som luffar på än idag drog endast ca 1.5kwh/dygn och hade plats för två personer.
Shit, det låter som att du kommer bli nästa läskiga kriminalfall i Sverige ... ;)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Morsans äldsta frys är från 1958 och bara går och går. Utvändigt ser den ut att rymma två men inte invändigt.
 
A
Det absolut vanligaste med denna symtom är alltid termostaten
Det är ju klart att man alltid byglar denna först.
Och i 99% av fallen räcker det att byta termostaten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.