MBygga skrev:
Jag har vinbärs- och krusbärsbuskar som jag låter min krockamot, bara de ger ett hyffsat motstånd och ligger en meter från slingan så går det utmärkt.
Tack för tipset, har nu gjort så och det verkar funka bra hittills! Får väl se om de minsta buskarna klarar sig, annars får jag väl sätta upp några pinnar bredvid som den får krocka mot.
 
  • Gilla
Henke2
  • Laddar…
Utökade klippytan och då är det lite sluttning vid kanterna och Fido slirar lite när det är fuktigt i gräset. Hängde dit en galvad kätting i baken och nu ser det ut som greppet är tillräckligt :) 20140614_190651_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Installerade min nya Landroid M idag.
Fick en ny firmware tror jag...

v0.61 11-03-2014

På kartongen står Date Code: 1421.
 
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
hoppas den funkar bättre!
 
Spännande!! För som sagt så var det v.50 innan.
 
BigSwede1972 skrev:
Installerade min nya Landroid M idag.
Fick en ny firmware tror jag...

v0.61 11-03-2014

Du får gärna berätta vad som skiljer i menyn .... Man skulle kunna önska att motorstyrningen är smidigare och dunket från vänster bakhjul är bort programmerat
 
Hej!

Först och främst vill jag tacka för en underbart bra tråd!
Jag har ganska nyligen köpt mig en Landroid 2.0, inklusive installation, och den går som en klocka.
En stor anledning att jag köpte just denna var att det fanns otroligt mycket att läsa, och många positiva recensioner.

Till er som har problem med att den inte hittar slingan, kanske en dum fråga, men har ni kollat upp transformatorn?
Anledningen att jag frågar är att min transformator var sönder vid leverans, vilket gjorde att roboten betedde sig mycket underligt.
Om transformatorn ger tillräckligt stabilt med ström så kan roboten mycket väl klara själva klippningen, men inte slingstyrning.
I mitt fall var det däremot helkört och lampan på laddstationen blinkade i skumma mönster.

Det fanns också en fråga om U-tomt...
Jag har en u-tomt med en riktigt stor buske mitt i U-et, vilket gör att själva passagen mellan "huvuddelen" av gräsmattan och ut i "u-et" blir precis metern.
Roboten klarar detta galant! inga som helst problem!

Hoppas vara till hjälp och kunna leverera fler erfarenheter inom kort.
Barnen har döpt roboten till "Willy" och frugan börjar redan tycka synd om honom för hans otroliga effektivitet och hängivenhet :)
 
En erfarenhet jag vill dela med mig av är att inte snåla på avståndet i passager.
Jag har märkt att om roboten träffar slinga för många gånger inom loppet av X i tid så börjar den backa istället för zick-zacka sig igenom.
Detta kan resultera i att roboten backar in i buskage, ut i stensättningar etc.
I mitt fall hade jag en väldigt tight återvändsgränd som jag blev tvungen att justera något eftersom den annars kunde få för sig att backa in i vår häck, och fastna.
 
  • Gilla
Strega
  • Laddar…
Var ute och mätte och fick fram 32v istället för de 24-28v som det står på.
 
kan det vara strulet?
 
Nä, det tror jag inte, finns ett spänningsfall att ta hänsyn till i den långa kabeln också.
 
gnuttisch skrev:
Var ute och mätte och fick fram 32v istället för de 24-28v som det står på.
Utan robot i laddstationen eller ute på klippning skall spänningen ligga på över 30V om man mäter på slingingångarna enligt supporten, så 32V är nog ok.
 
Den kabeln är ju inget man använder som matarledning från ett kärnkraftverk direkt, och det står ju 1,5A på laddaren så det blir definitvt några volts spänningsfall på den sträckan.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är snart klar med min slinga. Enklare än väntat att lägga kabel under stenläggning, börjar i ena kanten och lyfter först två stenar, sen en i taget, lägger sen igen direkt så blir det minsta jobb. Gummiklubban är bra både till stenar och pinnar.

Jag kommer även lägga strömsladden under gräsmatta och stenläggning. Med minsta marginal når den till mitt eluttag i garaget, så jag kan ha laddningsbasen i skuggan på baksidan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tollarn
  • Laddar…
32v är absolut ok.
Mitt problem var att jag inte kunde mäta spänningen eftersom transformatorn ena millisekunden gav spänning för att andra millisekunden inte ge, vilket resulterade i att roboten blev helt yr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.