Bloodcarver skrev:
I förhållande till vad? Kan man få den att leta upp laddaren i förtid?
Den schemalagda klipptid du ställer in alternativt som autoläget ställer in ökar respektive minskar om du höjer/sänker % värdet. Höj med 50% och titta sedan på tiderna så ser du att de ändrats. Det finns ju inget "i förtid" egentligen utan den jobbar alltså strikt efter de tider per dag som du kan läsa av i schemat, vare sig du ställt in dem helt manuellt eller automatiskt. % siffran påverkar vilket du än gjort.
 
Tack för ett utförligt svar.
 
gnuttisch skrev:
Se vad jag har fått :)

[bild]

Samt ett svar ifrån worx direkt gällande mitt bekymmer tidigare i tråden, så får vi se om de kommer fram till samma på servicen.

Hi,
from the video we can clearly see that the machine has a problem. It might be:
-lack of signal wire, or
-electromagnetic disturbances that interfere with the signal wire, or
-shot sensor is activated accidentally

I don't think it is due to a software bug.

Pressing the button "2" it opens the diagnostics page where you can see what happens. See attached details.
As long as the machine is working and it shows that problem, check the sensors 15-16 and 22.
The sensors 15 and 16 must always be "black" as well as the sensor 22.
In the attached document that the sensor 15 is white, which means that it "feels" to be outside the perimeter. In case there is no noise or no signal wire, the two sensors 15 and 16 (or even one of them) changes from black to white to "X" that means the wire-signal is not good or absent.
If the shock sensor 22 is activated accidentally, you'll see that the sensor is changed from black to white.

Please check and let me know.
Från den informationen kan man då dra slutsatsen att bara den vänstra krocksensorn är aktiv? Tänker jag fel?
 
eran skrev:
Tänker jag fel?
Ja!
 
Henke2 skrev:
Ja!
Man nämner inte 23, som enl listan är höger krocksensorn. Var ut och petade på min LD M och får inte 23 att ändra sig. Bara 22. Då har jag således en trasig klippare!?
 
eran skrev:
Man nämner inte 23, som enl listan är höger krocksensorn. Var ut och petade på min LD M och får inte 23 att ändra sig. Bara 22. Då har jag således en trasig klippare!?
Pratar du verklighet eller bilden ovan?

Problemet är som sagt många gånger tidigare att vi inte vet hur den ska funka eller reagera, utan att veta det så kan vi bara jämföra resultaten. (jag kan testa på min med ikväll)
 
Henke2 skrev:
Pratar du verklighet eller bilden ovan?

Problemet är som sagt många gånger tidigare att vi inte vet hur den ska funka eller reagera, utan att veta det så kan vi bara jämföra resultaten. (jag kan testa på min med ikväll)
Vad jag försökte mig på var en kombination av verkligheten och bilden ovan.

Eftersom man beskriver 22/23 som vänster/höger impact sensor, men skriver i texten att man ska kontrollera enbart 22 så fick jag ut och kollade min egen klippare och den reagerar bara med "22" om jag trycker på det yttre chassit. Därför min fråga om någon sett aktivitet även på "23", och att jag då skulle ha en trasig klippare.
 
Då har även jag köpt mig en Worx efter mycket läsning.
Jag undrar några saker.
Kör ni era maskiner med dem förprogrammerade inställningarna?
Hyrde ni en maskin för att sätta ner tråden i backen?
Har ni tak över era maskiner eller är det inget som spelar någon roll?
 
AfrooDite skrev:
Då har även jag köpt mig en Worx efter mycket läsning.
Jag undrar några saker.
Kör ni era maskiner med dem förprogrammerade inställningarna?
Hyrde ni en maskin för att sätta ner tråden i backen?
Har ni tak över era maskiner eller är det inget som spelar någon roll?
De förprogrammerade inställningarna är en vägledning för storleken på tomten, sen beror det på grästyyp, bevattning, gödning, hinder etc (jag kör just nu manuellt innan jag är helt klar, den får gå tills den behöver laddas).
Jag köpte en kantskärare på Jula eftersom jag måste lägga strömkabeln i gräsmattan, men den funkar ju också för gränskabeln. ( http://www.jula.se/kantskarare-704031 ).
Men det ju bäst att lägga kabeln klamrad provisoriskt till att börja med, justeringar behövs alltid någonstans.
Har placerat laddbasen nästan inne i spireahäcken på baksidan av huset, skuggigt och skyddat men det bli ju en massa skräp så jag tänker bygga ett diskret skydd. Jag bedömer att solen tar hårdare än skräp och fukt, men det beror förstås på var man bor.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
AfrooDite
  • Laddar…
En god ide att lägga ut den med mälorna först för ev justering. Hur långt ifrån kanterna har ni lagt avgränsningskabeln? 45cm?
 
Strega skrev:
De förprogrammerade inställningarna är en vägledning för storleken på tomten, sen beror det på grästyyp, bevattning, gödning, hinder etc (jag kör just nu manuellt innan jag är helt klar, den får gå tills den behöver laddas).
Jag köpte en kantskärare på Jula eftersom jag måste lägga strömkabeln i gräsmattan, men den funkar ju också för gränskabeln. ( [länk] ).
Men det ju bäst att lägga kabeln klamrad provisoriskt till att börja med, justeringar behövs alltid någonstans.
Har placerat laddbasen nästan inne i spireahäcken på baksidan av huset, skuggigt och skyddat men det bli ju en massa skräp så jag tänker bygga ett diskret skydd. Jag bedömer att solen tar hårdare än skräp och fukt, men det beror förstås på var man bor.

[bild]

[bild]
tänkte du plocka upp strömkabelen varje år du ska plocka in klippare?
 
Strega skrev:
De förprogrammerade inställningarna är en vägledning för storleken på tomten, sen beror det på grästyyp, bevattning, gödning, hinder etc (jag kör just nu manuellt innan jag är helt klar, den får gå tills den behöver laddas).
Jag köpte en kantskärare på Jula eftersom jag måste lägga strömkabeln i gräsmattan, men den funkar ju också för gränskabeln. ( [länk] ).
Men det ju bäst att lägga kabeln klamrad provisoriskt till att börja med, justeringar behövs alltid någonstans.
Har placerat laddbasen nästan inne i spireahäcken på baksidan av huset, skuggigt och skyddat men det bli ju en massa skräp så jag tänker bygga ett diskret skydd. Jag bedömer att solen tar hårdare än skräp och fukt, men det beror förstås på var man bor.
Men går det inte lika enkelt med en spade än att behöva köpa ännu ett nytt redskap?
 
Redigerat:
gnuttisch skrev:
tänkte du plocka upp strömkabelen varje år du ska plocka in klippare?
Nej, strömkabeln får ligga kvar, den kommer ju även att gå under stenläggningen (liksom gränstråden). Laddbasen måste då vara kvar, vet inte om det går att lossa strömkabeln.
Det jag måste passa mig för är att skära av den med ogräskniv....:confused: gäller ju också gränskabeln om den inte är djupt nedgrävd eller synlig :cool:
 
nissenhj skrev:
Men går det inte lika enkelt med en spade än att behöva löpa ännu ett nytt redskap?
Jag hade ingen rak spade, inte grannen heller, hittade ingen på Jula heller....(finns det?)
 
Strega skrev:
Nej, strömkabeln får ligga kvar, den kommer ju även att gå under stenläggningen (liksom gränstråden). Laddbasen måste då vara kvar, vet inte om det går att lossa strömkabeln.
Det jag måste passa mig för är att skära av den med ogräskniv....:confused: gäller ju också gränskabeln om den inte är djupt nedgrävd eller synlig :cool:
så du tänker inte ladda din klippare under vintern för att hålla igång batteriet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.