B
probeb skrev:
Tänkt på att det måste vara samma version i larmet som xbus moduler.
Ja... Nu verkar det bättre när allt är uppdaterat. ;-)
 
Om man köper en Siemens MK2500-10 med 10 meters sladd. Kan man kapa denna sladd eller påverkas motståndet på något sätt?

Letar efter en snygg rökdetektor till SPC4320 och vill ha en trådbunden. Någon som har tips på vad man skall köpa?

Monterar en expansionsenhet E652 på vinden. Den har 8 in och 2 ut. Kan man använda utgångarna till två sirener, en inne och en ute?
 
Mr Lorentz skrev:
Om man köper en Siemens MK2500-10 med 10 meters sladd. Kan man kapa denna sladd eller påverkas motståndet på något sätt?

Letar efter en snygg rökdetektor till SPC4320 och vill ha en trådbunden. Någon som har tips på vad man skall köpa?

Monterar en expansionsenhet E652 på vinden. Den har 8 in och 2 ut. Kan man använda utgångarna till två sirener, en inne och en ute?

Kabeln från magnetkontakten är bara att klippa, den kan vara 2 cm kort om du så vill :)
Du måste inte spara märkningen om vilka trådar som är sabotage heller, det mäter du samtidigt som du kontrollmäter funktionen efter montaget.

UTC(heter dom så fortfarande...?) har en rökdetektor som heter DP721R, samt tillhörande sockel DB702. Den detektor som heter R på slutet har ett relä för att avge larm, och fungerar fint mot de flesta inbrottslarm.


Ja, de två reläutgångarna går att använda fritt till vad du vill, så länge max ström eller max spänning inte överskrids förstås :)
Är vindsutrymmet en kallvind? I så fall kan det hända att expansionsenheten inte mår så bra efter en längre tid.. den är avsedd att monteras "inomhus".
Enligt manualen innebär det -10 - +50C och max 90% RF, icke kondenserande. Om dessa krav uppfylls så borde det inte vara några problem :)
 
VikHe skrev:
Kabeln från magnetkontakten är bara att klippa, den kan vara 2 cm kort om du så vill :)
Du måste inte spara märkningen om vilka trådar som är sabotage heller, det mäter du samtidigt som du kontrollmäter funktionen efter montaget.

UTC(heter dom så fortfarande...?) har en rökdetektor som heter DP721R, samt tillhörande sockel DB702. Den detektor som heter R på slutet har ett relä för att avge larm, och fungerar fint mot de flesta inbrottslarm.


Ja, de två reläutgångarna går att använda fritt till vad du vill, så länge max ström eller max spänning inte överskrids förstås :)
Är vindsutrymmet en kallvind? I så fall kan det hända att expansionsenheten inte mår så bra efter en längre tid.. den är avsedd att monteras "inomhus".
Enligt manualen innebär det -10 - +50C och max 90% RF, icke kondenserande. Om dessa krav uppfylls så borde det inte vara några problem :)
Vinden är en kallvind men jag skall spruta isolering över allt när det är klart. Kan bygga en låda för expansionskortet så denna låda kommer ner i isoleringen. Det får jag lösa.

Jag hade tänkt Sir 1992 inne och en SIR 500 ute. Har förstått att SIR 500 drar en del så man får ta lite kräm från batteriet. Det kan bli problem om man kopplar direkt i E652. Kanske skall stsa på en SIR300 istället.
 
En fråga till. Centralen kommer sitta i källaren och vara av plåt. Monterar in en GSM modul N310. Vad jag förstår ingår ingen antenn utan jag måste komplettera med en W101 som jag kan sätta i centralen eller dra till annan plats. Behöver man denna eller kan det fungera utan?
 
Mr Lorentz skrev:
En fråga till. Centralen kommer sitta i källaren och vara av plåt. Monterar in en GSM modul N310. Vad jag förstår ingår ingen antenn utan jag måste komplettera med en W101 som jag kan sätta i centralen eller dra till annan plats. Behöver man denna eller kan det fungera utan?
Jag undrade samma sak, men kom fram till att det nog följer med, i alla fall enligt manualen;

An antenna (supplied with the SPCN310) needs to be attached to the SMA connector on the GSM module.
The antenna can be mounted on the top of the cabinet using one of the knockout holes provided.
Ensure that the antenna is unobstructed.
Källa: http://www.bewator.com/products/res...10_GSM_Module_Installation_Instruction_in.pdf

Jag gissar att W101 bara behövs om man har dålig mottagning och behöver få upp antennen på ett bättre ställe och därmed har 2meter kabel att nyttja.
Jag testar utan, och om jag har för dålig täckning så räcker nog inte 2 meter utan jag kommer behöva typ 5-6 meter, så får väl bli ebay eller nått då.
 
  • Gilla
Mr L
  • Laddar…
Det stämmer att det ingår en antenn i N310 som ska sättas på utsidan av larmets låda.
 
  • Gilla
Mr L och 1 till
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
Läs post #125 innan du bestämmer dig: [länk]

Har ingen personlig erfarenhet av den, men råkade minnas att den varit uppe för diskussion...
Tack för varningen. Skall se om jag hitta en med lite mer tryck i. Är självklart viktigt att den låter mycket men jag vill gärna att det inte är allt för ful heller :)
 
markusla skrev:
Jag undrade samma sak, men kom fram till att det nog följer med, i alla fall enligt manualen;


Källa: [länk]

Jag gissar att W101 bara behövs om man har dålig mottagning och behöver få upp antennen på ett bättre ställe och därmed har 2meter kabel att nyttja.
Jag testar utan, och om jag har för dålig täckning så räcker nog inte 2 meter utan jag kommer behöva typ 5-6 meter, så får väl bli ebay eller nått då.
Gött. Då sparade man en 1000-lapp där :)
 
Hur har ni resonerat angående hur många ingångar/expansionskort som behövs?
 
mikst skrev:
Hur har ni resonerat angående hur många ingångar/expansionskort som behövs?
Det optimala är ju en sektion/ingång per larmenhet (mk/ir/rök/glaskross), då vet du exakt vad som larmar. Magnetkontakter kan dela sektion, exempelvis närliggande fönster, men resten bör ha egna sektioner.
Sen är det bara att räkna ihop hur mycket prylar du vill ha/behöver. Räcker inte centralenhetens 8, får man köpa till expansionsenheter.
 
  • Gilla
probeb
  • Laddar…
Mr Lorentz skrev:
Gött. Då sparade man en 1000-lapp där :)
Kan intyga att det följer med eftersom jag installerat en hemma :)
 
Är det någon som har tid att förklara (som för ett barn) hur man ska koppla in en SIR500 (Extern med Flash) och en Sir 1992 (intern, gärna 2 olika signaler om det går) i en SPC 5320?

Stället där jag köpte prylarna rekommenderade en 12v Likriktare för att ha att ladda batteriet med, men jag har för mig att RilleRock sagt att det går hur bra som helst att köra utan? Kan man ta 12v direkt från Controllern skulle det vara skönt.

På den interna sirenen så behöver jag inget Sabotage skydd, men gärna på den externa.

MItt huvud får inte ihop det, och förstår verkligen inte hur man ska göra.
 
Så här ser manualen ut till Sir500,
sir500_2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här har jag försökt koppla det hela, men får det inte att fungera. Varken att sirenen ljuder vid test, eller att Stroben drar igång.
sir500.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har en aning om vad jag kopplat fel och hur det borde vara istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.