RilleRock
Yes, alltid helt strömlöst när ny hårdvara skall installeras.
Gör ny sökning, hämta hem till datorn.
Glöm ej att skicka ut tid/datum igen då den nollställs.
 
  • Gilla
varmstro
  • Laddar…
Innan jag gör systemet strömlöst ska jag då gå in i "fullt installatörsläge"?

Sökningen gör jag det på en av de redan monterade/adresserade MAP:arna eller kan jag logga in och ta det via datorn?
 
B
jag adresserade mina expansionsenheter manuellt genom vridregalagen, samt satte i stjärnnät. strömlöst, sen koppla in, slå på och sen logga in.

gör proceduren med att tanka ner inställningarna och sen lägga in dem på nytt när du startar, sen kommer den nya enheten att dyka upp där.... om jag inte minns fel. :)
 
Hej!
Då var det dags för "han ed en massa dumma frågor":) att göra lite inlägg igen...

Har gjort en installation med 2 st MK på en sektion. Genomförde installationen med att lägga ett 4,7K motstånd över resp. MK och ett 4,7K motstånd som slutmotstånd. Sektionen är inställd på Dubbel 4K7/4K7. Se bifogad bild/pdf

Problem uppstår när jag har båda dörrarna öppna samtidigt, då slår larmet igång och säger bortkoppling/sabotage m.m. Så pass insatt har jag blivit att jag inser att motståndet i systemet med båda dörrarna öppna blir 4,7 X 3 = 14,1 K och det klarar inte systemet. Frågan är nu om jag kan byta motstånden som ligger över MK:na till 2,2K, behålla inställningen på sektionen till Dubbel 4K7/4K7, och få systemet att fungera? Eller kan jag byta inställningen på sektionen till nått annat och få systemet att fungera eller har ni några andra idéer. Ska snart hjälpa en kompis att koppla in hans system och där har vi planerat att lägga 3-4 MK/sektion. Hur löser man detta? minska motståndet över MK:na till 1,1K eller nått? Om jag nu byter motståndet över MK.na till 2,2K alt 1,1K blir det gemensamma motståndet med båda dörrarna öppna 2,2+2,2+4,7=9,1 alt 1,1+1,1+4,7=6,9 vilket enligt bifogad tabell kanske ev. kanske kan funka eller vad säger Ni?

Om man nu byter motståndet över MK:na kommer man ända få en fungerande system att varan för sab/bortfall? eftersom om man nu skulle klippa en av de två MK bli summan av motståndet exempelvis 2,2+4,7= 6,9, reagera systemet för denna lilla skillnaden i motstånd?

Har bifogat en liten bild på hur inkopplingen är gjord samt den tabell över motståndsintervallet vid inställning av sektioner.

Många tack
 
Lägg 1k dubbel och bocka i EOL bred.
 
Hej!

Är inte riktigt med på noterna, räcker det att göra en inställning i SPC eller ska jag byta ut motstånden? Ett litet förtydligande tack!
 
Du kör ett 1k larm motstånd på varje. Sen ett Serie. Och ändrar inställningen EOL bred. Så skall det funka.
 
B
måste bara få berätta hur bra detta är, det hinner skicka larm även om strömmen går och modemet stängs av... det behövs bara så lite så det som finns in kondensatorer i de olika enheterna räcker för att få iväg det.... inte illa....
 
Sitter och grunnar på nytt larm och inbillade mig att man kunde koppla en dörrkontakt direkt till Siemens MAP K421. Tittar jag i manualen hittar jag inget sådant. Har jag drömt eller? Hade ju varit väldigt smidigt att slippa dra ytterligare en tåt upp till dörren.
 
Den funktionen finns inte i Spc larmet, men du kan ju dra fram en cat 5 sätta upp en kopplings plint dra ner kabel till mappen och en kabel från mkt så blir det lite smidigare.
 
Jo, så får det nog bli om det blir SPC-prylar. Har svårt att titta på något annat då jag mentalt snöat in på Siemens :) Har redan Cat5 dragit till två av dörrarna så det är egentligen inte ens ett problem.
 
phl skrev:
Jo, så får det nog bli om det blir SPC-prylar. Har svårt att titta på något annat då jag mentalt snöat in på Siemens :) Har redan Cat5 dragit till två av dörrarna så det är egentligen inte ens ett problem.
Jag kan inte just den mappen, men tips till andra som inte dragit cat5 utan bara en fyrledare. Med en map som bara har plus minus data, kan man använda den fjärde ledaren till sektion på magnetkontakten och delad jord. Inte by the book men funkar utan problem :)
 
SPCn kör RS485, så det blir svårare..
Men det går ju ändå att fuska lite och dra en 4x2x0,5 direkt till MAPen och skarva vidare ett par till en magnetkontakt :)

Mest professionella lösningen är såklart en plint att skarva i.


Det är DSC/Teletec som har en sektionsingång i sina manöverpaneler.
 
VikHe skrev:
SPCn kör RS485, så det blir svårare..
Men det går ju ändå att fuska lite och dra en 4x2x0,5 direkt till MAPen och skarva vidare ett par till en magnetkontakt :)

Mest professionella lösningen är såklart en plint att skarva i.


Det är DSC/Teletec som har en sektionsingång i sina manöverpaneler.
Varför tycker du det mest professionella är att skarva i en separat plint? Menar du då en separat kapsling med skarvplintar? I så fall vill man väl rimligtvis ha vandalskydd på den och åker därmed på ytterligare ett par för det? Kanske gör någon tankevurpa så här innan morgonkaffet är uppdrucket...

Hur som helst har du rätt i att det var DSC jag fått det där med dörrkontakt ifrån.
 
Det är väl mer vad jag är van vid.. Går givetvis bra att skarva i mapen också :)

Jo, självklart ska en dosa/plint som är avsedd för larm och därmed har sabotageskydd användas.

Då kopplas förslagsvis paret till magnetkontakten även över sabotagekontakten, inget extra par behövs :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.