Registrerade mig igår, en vecka efter inköp, för den förlängda garantin, men har inte fått någon bekräftelse på mailen. Ska man inte få det?
 
gees skrev:
Någon som vet om man jobbar med M's sneda gång? I mitt fall kommer detta annars att tvinga mig att dela upp tomten i zoner då i princip hela mina tomt sluttar lite, detta gör att klipparen väldigt ofta går samma väg, dels för att den i uppförslut överkompenserar och alltid tar den till högsta punkten, och skall den därifrån gör nedförslutet att den väldigt ofta "ramlar" ner i samma riktning, dvs i lutningens riktning. Därför missar den också en ca 4meter bred passage som leder till en annan del av trädgården väldigt ofta.

Väldigt frustrerarande.
https://www.byggahus.se/forum/threads/worx-landroid-2-0.208892/page-127#post-2002903
Läs därifrån och några sidor fram.

Det går i a f att få den att gå rakare. Men nedför kompenserar den inte för lutning vad jag kan se.

Å andra sidan så är funktionen ny i o m senaste mjukvaran, och inget som Landroid lovat att den skall hantera.
 
gullegrizen skrev:
Registrerade mig igår, en vecka efter inköp, för den förlängda garantin, men har inte fått någon bekräftelse på mailen. Ska man inte få det?
Jodå, det skall man få. Du tryckte väl in mail adressen rätt.
 
Nicke Nyfiken
gullegrizen skrev:
Registrerade mig igår, en vecka efter inköp, för den förlängda garantin, men har inte fått någon bekräftelse på mailen. Ska man inte få det?
Jo det ska komma en bekräftelse. Har du kollat i skräpposten/spamfiltret? Där hamnade bekräftelsen jag fick. Det tog ett tag innan jag hittade den.:surprised:
 
Nicke Nyfiken skrev:
Jo det ska komma en bekräftelse. Har du kollat i skräpposten/spamfiltret? Där hamnade bekräftelsen jag fick. Det tog ett tag innan jag hittade den.:surprised:
Tack, precis vad som hänt!
 
eleson skrev:
Men nedför kompenserar den inte för lutning vad jag kan se.
Det gör den!! Jag nollade min med nosen 20grader upp, vilket gör att den tror det är nedförsbacke, då kör maskinen i snigelfart. Den bromsar alltså nedför :)

Detta bara i testsyfte då jag vill veta hur den tänker i olika vinklar.


Har vi listat ut hur "Z" fungerar? Min maskin säger upp och ner ibland trots att den inte är upp och ned utan i det närmaste helt plan, går inte att nolla bort med stoppknappen heller utan man får ställa den plant och nolla "gyrot". X-Y säger rätt värden men Z ett väldigt högt värde 40-50 någonting.
 
  • Gilla
Doccen
  • Laddar…
Hej, har provat att nolla utan betydande resultat. Jag anser iofs att man påstår att man skall klara detta eftersom min tomt ligger inom gränsvärden worx säljer och iom överkompenseringen och fallet så levererar den inte deras "smarta" algoritm?
 
Nu har jag monterat en vikt på min LD. En gammal oanvänd 300 ml tub med asfaltklister monterad med spikband blev bra och lätt att skruva fast. Rätt vikt och lätt att skruva fast. ( Lat??, Jag?? :D )
-Vikt gör skillnad! (y)

Efter det så drog den rejält höger. Jag hade ställde den i 3° högerlutning, så jag fick balansera om den mot ett plant golv.

Det stärker min bild att vänster vridningen kommer från kombinationen något slirande hjul och klippmotorns vridmoment som skapar en svag men märkbar motkraft, som i sin tur ger vänstersvängen.
 
eleson skrev:
Det stärker min bild att vänster vridningen kommer från kombinationen något slirande hjul och klippmotorns vridmoment som skapar en svag men märkbar motkraft, som i sin tur ger vänstersvängen.

Drar den inte om du kör den utan klippningen igång?
 
Jag vet inget sätt att köra den utan klippaggregatet igång.
När går hem för laddning så kompenserar den inte för lutning vad jag kan se.
 
Nicke Nyfiken
eleson skrev:
Jag vet inget sätt att köra den utan klippaggregatet igång.
När går hem för laddning så kompenserar den inte för lutning vad jag kan se.
Om du trycker på hemknappen så går den utan att klippa. Klippningen startar inte förrän den hittar kanttråden.
 
eleson skrev:
Nu har jag monterat en vikt på min LD. En gammal oanvänd 300 ml tub med asfaltklister monterad med spikband blev bra och lätt att skruva fast. Rätt vikt och lätt att skruva fast. ( Lat??, Jag?? :D )
-Vikt gör skillnad! (y)

Efter det så drog den rejält höger. Jag hade ställde den i 3° högerlutning, så jag fick balansera om den mot ett plant golv.

Det stärker min bild att vänster vridningen kommer från kombinationen något slirande hjul och klippmotorns vridmoment som skapar en svag men märkbar motkraft, som i sin tur ger vänstersvängen.
Vill du lägga ut en bild på detta?
 
Nicke Nyfiken skrev:
Om du trycker på hemknappen så går den utan att klippa. Klippningen startar inte förrän den hittar kanttråden.
Det har jag koll på. Men den aktiverar inte riktningskorrigeringen i det läget, så det säger inget.

... bild kommer ...
 
Hej!

Har just köpt mig en Landroid 2.0 men inte påbörjat installationen ännu.

Min tomt har 3st gräsytor som är avskilda av gångar med betonplattor, se bifogad bild.

Jag undrar om det är smartast att installera avgränsningskabeln enligt den röda linjen i bilden eller om det finns bättre sätt?

Måste jag ha minst 1m mellan avgränsningskablarna som går över gångarna med betongplattor för att det skall funka? ....skulle gärna minska detta om möjligt.

Funkar det att lägga kabeln under betonplattorna (40mm tjocka)?

Tacksam för svar. Har inte hunnit läsa igenom hela tråden, så jag ber om ursäkt om ämnet redan diskuterats

worx.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nicke Nyfiken
eleson skrev:
Det har jag koll på. Men den aktiverar inte riktningskorrigeringen i det läget, så det säger inget.
Då får vi se vad "Henke2" har för förslag för att få den att gå utan att klippa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.