40 948 läst · 78 svar
41k läst
78 svar
Bevattningssystem
Medlem
· Västra Götaland
· 652 inlägg
Ser lovande ut! Där kommer du ju plats med diverse.
Japp, nu har jag fått dit en kapsling med en vanlig 24V AC transformator och fibaromodulerna, funkade finfint att styra med dom.
Nu borde det väl ur fryssynpunkt vara lite bättre med att ha grejerna i backen, men jag får hållakoll på termometern och kanske rentutav ta in alla kopplingarna och ventilerna över vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu borde det väl ur fryssynpunkt vara lite bättre med att ha grejerna i backen, men jag får hållakoll på termometern och kanske rentutav ta in alla kopplingarna och ventilerna över vintern.
Jag har nu vattnat några gånger och har börjat klura på det här med hur många mm man ska vattna gräsmattan med per gång.
Jag körde knepet att ställa ut en behållare med (någorlunda) "raka" väggar för att kunna mäta hur mycket vatten spridarna ger, och en T380 som snurrar 360 grader med munstycke 4 gav mig cirka 10mm på två timmar. Det skulle ju innebära att om man ska vattna 30 mm (som vissa rekommenderar) så är det 6 timmar bevattning, rätt saftigt men iof inga problem - jag skulle ju kunna köra igång bevattning 01:00 så den är klar till 07:00.
Men ni som har sådana här system, hur mycket bevattnar ni?
Som referens körde jag även mina OS140 i två timmar, och då var det iallafall refält blött ett spaddjup (vet inte hur fuktig marken var innan).
Jag körde knepet att ställa ut en behållare med (någorlunda) "raka" väggar för att kunna mäta hur mycket vatten spridarna ger, och en T380 som snurrar 360 grader med munstycke 4 gav mig cirka 10mm på två timmar. Det skulle ju innebära att om man ska vattna 30 mm (som vissa rekommenderar) så är det 6 timmar bevattning, rätt saftigt men iof inga problem - jag skulle ju kunna köra igång bevattning 01:00 så den är klar till 07:00.
Men ni som har sådana här system, hur mycket bevattnar ni?
Som referens körde jag även mina OS140 i två timmar, och då var det iallafall refält blött ett spaddjup (vet inte hur fuktig marken var innan).
Redigerat:
Det är alltid bättre för gräset att få en rejäl rotblöta än att smådutta.
Om man vattnar ofta men lite så vänjer sig gräset och rötterna blir ytliga.
Om du har möjlighet att sektionera så ta olika sektioner som du förslog själv. 1 sektion kanske minst 3-4 timmar, men det beror ju naturligtvis på hur stor yta du täcker och flödet.
Det är väl ingen dum idé att vattna en 20-30 mm åt gången men kanske bara 1 ggr/vecka. Du får känna dig fram.
Det är ju naturligtvis beroende på väder som dessvärre varierar stort över sommaren.
Om man vattnar ofta men lite så vänjer sig gräset och rötterna blir ytliga.
Om du har möjlighet att sektionera så ta olika sektioner som du förslog själv. 1 sektion kanske minst 3-4 timmar, men det beror ju naturligtvis på hur stor yta du täcker och flödet.
Det är väl ingen dum idé att vattna en 20-30 mm åt gången men kanske bara 1 ggr/vecka. Du får känna dig fram.
Det är ju naturligtvis beroende på väder som dessvärre varierar stort över sommaren.
Är just i färd att göra nåt liknande. Har du anslutit alla ventiler till samma trafo? Hur är det anslutet med fibaro-puckarna och vad har du för spec på trafon?theboppers skrev:
Tja!
Allt går via en och samma trafo (nån 24V AC jag hade liggande). Sen körde jag med Fibaros 2x1,5 just för att drivspänningen är "separerad" från det man styr (det finns en separat "IN" där jag kopplat in 24V).
Jag har dålig koll på RGBW'n, men är det inte oftast DC när man styr LED?
Allt går via en och samma trafo (nån 24V AC jag hade liggande). Sen körde jag med Fibaros 2x1,5 just för att drivspänningen är "separerad" från det man styr (det finns en separat "IN" där jag kopplat in 24V).
Jag har dålig koll på RGBW'n, men är det inte oftast DC när man styr LED?
Medlem
· Västra Götaland
· 652 inlägg
Skulle vilja mäta vattenflödet för bevattningen. På så sätt skulle man kunna ge ex gräsmattan rätt mängd beroende på mängden nederbörd. Nån som gett sig på detta?
eller en sådan här....Freddan101 skrev:
http://www.rainbird.com/landscape/products/controllers/RSD.htm
Medlem
· Västra Götaland
· 652 inlägg
Nederbörd tänkte jag läsa av via Virtual Rain Sensor-pluginen till Vera. Den läser av både befintlig nederbörd och kommande från närmaste väderstation.
Jag har haft lite problem med att filtren mina sprinters blivit igensatta av järnpartiklar i vattnet så nu har jag installerat ett Beulco patronfilter med en nylonpatron i. Är det någon som vet vad det är för storlek på hålen i filtren som sitter i spridarna? Patronfiltret jag har nu är på 80 my (0,08mm) men det fanns även ett på 250 my (0,25mm) - och det känns ju onödigt med för "fint" filter, det optimala är ju ett som är lite finare än det som sitter i spridarna bara.
Märkte hur som helst ingen skillnad i hur långt de kastade efter filtermontaget, dock är det filtret jag har i nu specat för max en bit över 3000L/min och en T380 med munstycke drar vid 4 bar tydligen runt 1100L/min (http://www.hyrep.se/filer/Vattenflode.pdf) så jag får hålla mig till att köra max tre stycken T380'or åt gången.
Märkte hur som helst ingen skillnad i hur långt de kastade efter filtermontaget, dock är det filtret jag har i nu specat för max en bit över 3000L/min och en T380 med munstycke drar vid 4 bar tydligen runt 1100L/min (http://www.hyrep.se/filer/Vattenflode.pdf) så jag får hålla mig till att köra max tre stycken T380'or åt gången.
Det lät ju riktigt intressant, jag hade annars funderat på nån 1-wire-sensor (http://www.hobby-boards.com/store/categories/Yard-&-Garden/) för att mäta fuktigheten i backen men har man nån väderstation i närheten skulle man ju kunna nyttja det istället, typ att om det kommit minst XX mm de senaste timmarna så kör den inte bevattningen.Freddan101 skrev: