theboppers skrev:
Hej på er,

sitter också och funderar på ett gardenasystem, men mina funderingar är främst kring dimensioneringen på antalet spridare per ledning.
Körde ni med den "fylla en 10-litershink och mäta tiden"-metoden som Gardena har med i nån folder jag sett eller chansade ni?
Jag har nämligen en borrad brunn med pump i som inte används idag - så jag tänkte imorgon gräva fram slangen från den och dra om den så den kommer lämpligare för gräsmattebevattning. Det blir då PEM40 från pumpen till nån sorts kopplingslåda och därifrån tänkte jag då dra PEM25 till spridarna (sektionerade så jag kan vattna olika delar åt gången). Och jag tänkte nog kallt räkna med att jag har flöde så jag kan driva en par-tre stycken T380 per slinga iallfall.
Du får nog planera/inventera hur ditt behov ser ut.
Kastlängd och lit/min (gallon/min). Olika typer av sprinklers har olika flödesbehov som dessutom kan justeras individuellt på en del sprinklers.
När du fastställt detta och antal nödvändiga sprinklers kan du lätt, med kunskap om vattentillgång och pumpens kapacitet, räkna ut hur många sprinklers du kan koppla per slinga.
 
Jag körde på deras metod o fick där rådet att köra på två slingor, tänkte dock prova o koppla ihop dessa två i sommar o se hur det går. Men jag har bara kommunalt vatten.
För övrigt provkörde jag systemet idag och det gick kanon, inga skador av vintern syntes till.
 
Jag fyllde en 10l hink på ca 10-15 sek. Tycker det är rejält sprutt. Vet inte vad som anses som bra eller dåligt?
 
Det kan nog anses som bra, gå in på Gardenas hemsida så har dom ett byggverktyg där man ritar upp tomten o sedan matar in värdet man fick på fyllnadstestet o sen ger programmet en rekomendation på vilka sprinklers, hur många och placering av dessa, det går även att placera ut själv så som man vill. Då visar programmet när du överstiger rekomenderad mängd sprinklers på slingan.
 
Nice, det verktyget har jag missat. Då ska jag börja med att mäta lite mer noggrant och testa detta.
 
Kör ni med gardenas rör i marken eller nån vanlig slang? Provade deras verktyg och för de olika sprinklers så blev priset ca 3000kr,men för rör och kopplingar blev det ca 7000kr. Lite tungt att betala mer än dubbelt så mycket för den "osynliga biten" jämfört med vad som märks när det vattnas...
 
Jag kör med deras egna rör/slang, tror dock det funkar lika bra med vilken Pem-slang som helst, bara dimensionen är rätt för anslutningarna.
Bauhaus har hela sortimentet om man vill klämma o känna på grejjerna, iaf i Uppsala.
 
Funderar om man skulle kunna koppla in magnetventiler för att kunna styra av/på med egen hemautomatik. Misstänker att det inte finns nåt sånt från Gardena.

Nån som gjort på liknande sätt eller kör ni med orginal bevattningsdator?
 
Hallå - jag kör med Gardenas 24V ventiler, och kommer styra dom med Z-wave puckar.

Har för övrigt grävt ned mina spridare helgen, gick riktigt bra! Och jag har då inga räckviddsproblem, skulle nog kunna dra isär dom lite till egentligen. Körde även alla tre sektionerna (totalt 5 T380 och 2 OS140) samtidigt och det gick finfint det också.
 
@theboppers

Grymt! 24V-ventilen är ju just vad jag är ute efter. :) Sen ser jag att det finns nåt som heter Ventildosa från Gardena som den som byggt med Arduino ser ut att använda. Den ska gå att gräva ner enligt Gardenas site.

Jag tänkte styra mha. Fibaro 2x1,5 relayswitch. Skulle kunna tänka mig att sätta dessa inomhus och dra kabel genom väggen och ner i marken till ventildosan. Hur hade du tänkt lösa det?
 
Freddan101 skrev:
@theboppers

Grymt! 24V-ventilen är ju just vad jag är ute efter. :) Sen ser jag att det finns nåt som heter Ventildosa från Gardena som den som byggt med Arduino ser ut att använda. Den ska gå att gräva ner enligt Gardenas site.

Jag tänkte styra mha. Fibaro 2x1,5 relayswitch. Skulle kunna tänka mig att sätta dessa inomhus och dra kabel genom väggen och ner i marken till ventildosan. Hur hade du tänkt lösa det?
Jag har två Fibaro 2x1,5 som ligger just för detta ändamål ;-) Men jag har dragit upp alla mina slangar och byggt ett litet "hus" där jag har mina 24V-ventiler och lite kopplingar - ville ha lite utrymme så jag skulle få plats med kapsling för trafo och styrningar. Är på väg till Danmark nu men ska se om jag kan få upp en bild sedan.
 
Då är vi inne på lite samma tankar. :) Ja, posta gärna lite bilder när du hinner.
 
@theboppers

Har du hunnit fixa några bilder? :)
 
Ja j-vlar också, det har jag totalt glömt! Men här kommer en liten bild på "holken", ska försöka få in lite mer saker i den i helgen så då kommer mer bilder. Den ska även kläs med panel och få lite tak och dörr är det tänkt!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.