elpaco skrev:
Du är medveten om att du radar upp en massa anledningar till att Skatteverket verkligen borde underkänna rotavdraget? Eftersom din din installation var så enkel, och allt var så lätt, och så lite faktiskt arbete utfördes, torde materialkostnaden utgöra merparten av kostnaden. Inte tvärtom .. :x
Ja, jag är medveten om det, det var precis det som var min poäng. I det här fallet tycker jag att rotavdraget var väldigt högt i förhållande till totalkostnaden och den mängden arbete som krävdes, och därför ville jag veta vad som händer om Skatteverket underkänner avdraget av den anledningen.

Just vad gäller bergvärme så finns det också en speciell regel, av någon anledning, som säger att man får endera använda verklig arbetskostnad, precis som vanligt, eller så får man räkna 30 procent av totalkostnaden som arbetskostnad. Jag har fått intrycket att det här schablonavdraget oftast är fördelaktigt för att arbetskostnaden sällan är så stor andel av en typisk bergvärmeinstallation. Alla andra offerter jag begärde in använde 30-procentsregeln och alla andra fall jag har hört talas om har också använt den regeln. Om den verkliga arbetskostnaden vore högre så skulle ju leverantörer istället välja att använda verklig arbetskostnad.

Pga att de gjort ett större avdrag än schablonregeln så misstänkte jag att Skatteverket kanske faktiskt skulle kolla på det innan de betalar ut.

35% om vi ska vara petiga.
30% gäller luft-luftpumpar

Monterat skrev:
Fattar inte vad ni försöker få fram. Skatteverket skiter fullständigt i den totala fakturavärdet då det man söker ROT på är arbetskostnaden. Man anger endast arbetets del av fakturan. Om sen arbetet är 10% eller 90% av totala fakturan är ovidkommande.
Tyvärr tror jag inte alls att det är så. När skatteverket kontrollerar så jämför de naturligtvis rimligheten i arbete kontra material på ett jobb som utförts. Detta för att stoppa fusk där t ex bolag säljer luftvärmepumpar för 1 kr och sedan debiterar 10 tim á 2000 kr för installationen.

/Krille

pappskallen skrev:
35% om vi ska vara petiga.
30% gäller luft-luftpumpar
Är du säker på det? Källa?

Nu har jag inte läst hela tråden, men för mig är detta utan tvekan en form av bedrägeri som ligger helt och hållet på entreprenören, följdaktligen för denne ta en eventuell smäll.

Krille4 skrev:
Tyvärr tror jag inte alls att det är så. När skatteverket kontrollerar så jämför de naturligtvis rimligheten i arbete kontra material på ett jobb som utförts. Detta för att stoppa fusk där t ex bolag säljer luftvärmepumpar för 1 kr och sedan debiterar 10 tim á 2000 kr för installationen.

/Krille
När man ansöker om rotavdrag så skickar man ej in en fakturakopia utan man fyller bara i total arbetskostnad, hur mycket kunden betalat och hur mycket man begär att skatteverket ska betala ut.

Skatteverket har alltså ingen aning om det finns material på fakturan över huvud taget.
Dom vet inte ens vilket arbete som utförts.

Det talas så mycket om bedrägeri etc och att det är entreprenören som ska ta smällen.

Oaktat vad som är fel eller rätt så vad skulle det vara för vits för entreprenören att vilja fuska för han tjänar varken mer eller mindre på det. Han får sitt begärda pris oavsett om kunden betalar eller kund + skatteverk betalar.

Den enda vinnaren är ju kunden så jag förstår inte riktigt vitsen med det hela.

oceanis skrev:
Det talas så mycket om bedrägeri etc och att det är entreprenören som ska ta smällen.

Oaktat vad som är fel eller rätt så vad skulle det vara för vits för entreprenören att vilja fuska för han tjänar varken mer eller mindre på det. Han får sitt begärda pris oavsett om kunden betalar eller kund + skatteverk betalar.

Den enda vinnaren är ju kunden så jag förstår inte riktigt vitsen med det hela.
Konkurrensfördel vid upphandlingen

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Krille4 skrev:

/Krille
Självklart! Man får givetvis inte sälja mtrl under inköpspris. (givet då att inte pumpen kostar 1kr)
Men påslaget kan givetvis vara väldigt lågt för att optimera systemet.

pappskallen skrev:
Konkurrensfördel vid upphandlingen
Ja men i detta fallet hade entreprenören tagit 25 % från början men ändrat efter att kunden påpekat detta. Därmed får jag lite vibbar om att kunden pressat entreprenören till att höja ROT andelen för att få jobbet vilket jag då tycker gör att kunden i så fall är en del av falsarierna. Det känns lite som om man först ska pressa en entreprenör, för att sen också kasta eventuell skit på honom om det skiter sig.

Men jag kan ha tolkat det helt fel............

Ja då är det ju en annan femma

hantverkare1 skrev:
När man ansöker om rotavdrag så skickar man ej in en fakturakopia utan man fyller bara i total arbetskostnad, hur mycket kunden betalat och hur mycket man begär att skatteverket ska betala ut.

Skatteverket har alltså ingen aning om det finns material på fakturan över huvud taget.
Dom vet inte ens vilket arbete som utförts.
Visst är det så - men vid en granskning kommer de garanterat att begära in fakturakopior och göra en bedömning av rimligheten av fördelningen mellan arbete och material.

Precis som mycket som rör skatter och bidrag bygger det i grunden på att man är ärlig eller också får man ta smällen vid en eventuell granskning.

/Krille

Det är väl detta TS och andra delar av tråden smyger runt?
http://www.privataaffarer.se/nyheter/detta-ska-skatteverket-granska-extra-i-ar-612232

Rot- och rutavdragen står i fokus när Skatteverket specialgranskar ett antal skatteområden i år. Här är alla avdrag du ska se upp med.

När Skatteverket (SKV) ifjol gjorde en kartläggning av rot- och rutavdrag i ett antal olika branscher uppmärksammades ett stort antal fel i samband med köp och installationer av värmepumpar.

– Det var förhållandevis få som höll sig till de schabloner som branschen själv har föreslagit och Skatteverket har godkänt, säger verksamhetsutvecklare Cajsa Toresten.

Dvs, om SKV väljer att granska och upptäcker att fusk har förekommet, vems är ansvaret... vem ska betala slantarna som diffar?

M
corre skrev:
Dvs, om SKV väljer att granska och upptäcker att fusk har förekommet, vems är ansvaret... vem ska betala slantarna som diffar?
De som fuskat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.