ullberg skrev:
Det inser du den gången du råkar befinna dig under takfoten en timme efter ett snöfall...
Skönt att höra att din far klarade sig!

Sens moral: Stanna inne och ta en glögg när det slutat snöa :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Y
Monterat min bräda med spotlights.. Det var sämre ljusbild än vad jag trodde, försökt rikta spottarna så gott det går, lite kluven om jag ska skruva ner allt och sätta en tredje men tror detta duger, ska ändå bara vara på lägsta effekt som lite skymningsmyspysgrej över en hylla.
 
D09
KnockOnWood skrev:
Skönt att höra att din far klarade sig!

Sens moral: Stanna inne och ta en glögg när det slutat snöa :)
Eller stå på taket och följ med snön ner ;)

Lyckades med detta på garagetaket för några år sen då det snöade rejält.

Landade dock väldigt mjukt 😇
 
D09
Yrrol skrev:
Monterat min bräda med spotlights.. Det var sämre ljusbild än vad jag trodde, försökt rikta spottarna så gott det går, lite kluven om jag ska skruva ner allt och sätta en tredje men tror detta duger, ska ändå bara vara på lägsta effekt som lite skymningsmyspysgrej över en hylla.
Bild? :)
 
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Förslag på bra lådor för basen?
Det har blivit så tyst här sedan kantorn slutade spela J.S. Bachs Toccata & fuga i d-moll med öppna kyrkdörrar.
Är du verkligt intresserad så starta en tråd i teknikforumet, jag är sugen på att stöta och blöta baslådor lite. Har lite egna planer.
Glöm inte att PM-a mig så jag upptäcker den. :)
 
Skruvat skruvreglar på altanen. Hur många 95mm skruvar får ni ner per batteri till skruvdragaren? Mina höll i typ 20-30 skruv sen var det bytesdax. Gav upp och hämtade en med sladd istället, min underbara Hitachi DV13G med 78Nm vrid, gick nog 3 ggr så fort att dra i skruvarna :D
 
KnockOnWood skrev:
Jag har inga snörasskydd.
Behövs tydligen inte här söderut,
En timme efter ett snöfall dånar det till, och man vet att snön har glidit nere (tack Benders Paloma belagda), och ligger på backen.

Så vad är det för bra med att snön ligger kvar på taket?
(Dum fråga inser jag, men jag är lite smådum :surprised: )
Här är det välisolerat på vinden och liten takvinkel så snön ligger kvar ända till solen börjar värma på vårkanten. Då smälter den underifrån där det först bildas någon decimeter tjock is och sedan lossnar detta och glider ner i stora stycken. 200kg is som kommer dundrandes är varken bra för folk eller fä som råkar stå i vägen och mina bilar är inte eller så förtjusta i denna behandling. På entrétrappen kommer det mindre is men istället mer snö, 1,5 kubik sist lavinen gick......
 
KnockOnWood skrev:
Jag har inga snörasskydd.
Behövs tydligen inte här söderut,
En timme efter ett snöfall dånar det till, och man vet att snön har glidit nere (tack Benders Paloma belagda), och ligger på backen.

Så vad är det för bra med att snön ligger kvar på taket?
(Dum fråga inser jag, men jag är lite smådum :surprised: )
Det verkade praktiskt när grannarnas snö smälte i takt med solens strålar och rann ut med dagvattnet.. Istället för som hos oss där man fick hacka loss isen/snön som trillat ner i hög runt huset med spett.. För att kunna ta sig ut..

:rolleyes:
 
Väggen framför toa klar, nu kan man nästan ana hur der kommer bli när det är klart

IMAG0093.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spolat av altanen ifrån allt jäkla pollen, det har ju blåst ordentligt några dagar så förhoppningsvis kommer det inte så mycket mera(y)
 
Hade tänkt påbörja projekt rivning av uteplats.. men blåsten gör det hela mindre lockande.. kanske ska börja städa i logen ist och sortera sopor.. och hoppas att det blåser mindre imorrn..
 
Fått en sida på infarten "klar"... så nu är det bara resten kvar. Snopet när stenen för det första var 2 veckor sen och när den väl kommer så kommer kantstenen ytterligare två veckor senare... Speciellt när man står utan infart och planerad ledighet.
Tillägger att det är trögt att lägga kantsten i efterhand... Men bra blir det nog!

IMG_0993.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren och 2 till
  • Laddar…
Tjusigt värre! Vad är det för infälld belysning du använt?
 
phl skrev:
Tjusigt värre! Vad är det för infälld belysning du använt?
Tackar, det är Designlight DL-3815. Verkar vara den nya modellen av den jag har i altanen - DL-3810. Beställde 3810 men fick 3815.

http://www.designlight.nu/index.php/generell-oeversikt/item/127-outdoor/276-d-l3815

Faktiskt ganska smidiga då den inte behöver drivdon utan matas direkt från trafo, ip klassade kablar och kopplingar. Plu-and-play typ! Enda nackdelen var att 3810 var på 0.4w och således slät på undersidan. 3815 är på 1.2w och behöver ett 27mm hål då spotten delvis går ned ca 25mm. Hade hellre kört på 3810 bara för att slippa borra så förbenat stora hål....
 
Skrapat tapet i hallen och trapphuset i 8 timmar utan att bli klar, tapeten sitter helt otroligt. Det är baksidan på strukturtapet ovanpå medaljongtapet från 1974, kanske hade något klister förr som inte löses upp med vatten? Har provat med tapetrivare och varmvatten med AJAX i men det sitter helt otroligt. I alla fall är ytan bätre på betongväggen än på spånskiveväggen så i morgon blir det deltaslip på återstående rester på spånskiveväggen och så spackling på betongdelen.

Har även spenderat 2 timmar med att måla innertaket så nu kan man ana hur det blir med vitt innertak i stället för det gamla bruna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.