Jag håller med om att det går att tolka ex. dokumentet från Monnier som cecar länkade, som att fågellist är en onödig option. Många gör säkert den tolkningen.

Men närden finns upptagen i deras egenkontroll protokol (sista sidan i anvsningarna), och det finns rubriker i "montera fågellisten" i arbetsflödet. Så ligger det rätt nära till hands att någon som får ett tak gjort till fast pris, utan att få en fågellist protesterar och hävdar att mopnteringsanviningarna inte följts. Vilken tolkning som skall anses vara rätt kan vi säkert fylla några sidor med här.

Men min poäng var att OM en firma hamnat i en sådan diskussion, så kanske de i senare projekt väljer att fixa dit den där listen, och påpeka att den måste vara där. Aldeles oavsett om den verkligen är ett mått på fackmannamässig montering eller ej.

Alfredo skrev:
Kanske för att trådens rubrik är "Är det lag på att sätta upp fågellist??" ;)
Hmmmm??

Det blir himla mycket grejer på taket om det skulle vara något underlag för hur det skall se ut, om det vore någon mätare på vad som skall användas. Nej det är som det står egenkontroll och det innebär nog mer att det som är monterat blivit rätt.

Ja den damen har väl tidigare också svara "goddag yxskaft" men även husägaren i den länkade frågan borde nog flytta till lägenhet med fastighetsskötare, vänta bara tills när myrorna går över parkeringen blir nästa fråga för byggfel.

Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det är inte lag, men det är enligt monteringanvisningen där man använt ordet "skall" och inte bör.

Så här står det i Moniers monteringsanvisningar:
"Innan takpannorna monteras skall fågellisten monteras på takfotsläkten. MONIER rekommenderar att fågellisten monteras enligt följande.
Fågellisten skall fästas så att den viks utåt."

Det viktigaste när man monterar fågellisten är att man vänder den med pinnarna utåt annars kan fåglarna komma in under taket men sen inte komma ut, och vem vill ha döda fåglar under taket.

Själva vitsen med fågellisten är att skydda taket från fågellort och pinnar och annat bråte så att ventilationen ka förbli god.

Här där vi bor kryllar det av fåglar så det känns naturligt med fågellist (förutom att fågellisten är av plast, det känns inte naturligt), men jag har en vän som bor i ett nybyggt område där det inte finns några träd och där finns det inte heller några fåglar (åtminstone inte än).

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vilket tjat, vill man ha fåglar under pannorna så strunta i listen. Vill man inte ha fåglar under pannorna så dit med det, hur svårt kan det vara?? Någon lag om detta finns inte, trots att vi bor i Sverige. Men om man sätter dit en fågellist så följ anvisningen, precis som när man gör,vad som helst som man inte tidigare har gjort.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Välj de som rekommenderar fågellist...[/url]
Jag undrar om inte urvalet av takläggare blir ganska skevt om man gör sitt val utifrån en så perifer variabel.

Det är väl enkelt att be takläggaren att montera plastremsan, om man anser att det är viktigt?
Och nej, jag kan inte se att detta skulle vara kopplat till lättja.

Jag har precis rivit bort vårt gamla tak från 1963 och vi hade väldigt mycket spår efter djur under pannorna: nötskal, getingbon m m. Jag kommer att montera fågellister nu - kostnaden och arbetsinsatsen är försumbar.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.