Den klipper ännu mer, dvs 100% är dubbel så mycket klipptid
 
Elsklingstuna skrev:
Tanken har faktiskt slagit mig att köpa ytterligare en Landroid eftersom de är relativt billiga. :D Då skulle jag kunna dela tomten i två delar - en på ca 600 kvm och den andra på ca 450 kvm - och då skulle jag slippa problemet (?) med för lång gränslina. Det är ändå inget gräs på den passage som är mellan de två gräsplättarna.
Eller så gör du som jag gjort.
Jag har delat upp tomten i 2 sektioner, en framsida och en baksida, med lite överlappning. Kör varannan dag på resp. yta och styr med kopplingur som är kopplat till ett relä. Det blir efektivare klippt när den slipper yra runt på hela tomten.
 
Bebbe56 skrev:
Eller så gör du som jag gjort.
Jag har delat upp tomten i 2 sektioner, en framsida och en baksida, med lite överlappning. Kör varannan dag på resp. yta och styr med kopplingur som är kopplat till ett relä. Det blir efektivare klippt när den slipper yra runt på hela tomten.
Intressant! Har du lust att beskriva detta lite mer i detalj, dvs. "kopplingsur som är kopplat till ett relä"? Måste du inte flytta klipparen manuellt, dvs. lyfta den till respektive sektion?
 
Elsklingstuna skrev:
Intressant! Har du lust att beskriva detta lite mer i detalj, dvs. "kopplingsur som är kopplat till ett relä"? Måste du inte flytta klipparen manuellt, dvs. lyfta den till respektive sektion?
Jag får återkomma med bättre instruktioner, sitter på jobbet nu. Behöver inte flytta klipparen. Har dubbla trådar in, men bara en är aktiverad åt gången. Som sagt, återkommer.
 
  • Gilla
Elsklingstuna
  • Laddar…
Så vill jag med göra!
 
Bebbe56 skrev:
Jag får återkomma med bättre instruktioner, sitter på jobbet nu. Behöver inte flytta klipparen. Har dubbla trådar in, men bara en är aktiverad åt gången. Som sagt, återkommer.
Mycket intressant, ser fram emot detta!(y)

//A
 
Bebbe56 skrev:
Jag får återkomma med bättre instruktioner, sitter på jobbet nu. Behöver inte flytta klipparen. Har dubbla trådar in, men bara en är aktiverad åt gången. Som sagt, återkommer.
Visa bilaga Chema_1.pdf

Jag har ett veckour som slår till ett 2 poligt relä och kopplar in röd slinga kl 0800-2300 ti, to, lö.
Sådeles är svart slinga aktiverad må, on, fr, sö. Klipparen är inställd på alla dagar 1000-2100. (jag har den första L-modellen).
 
  • Gilla
falmark och 3 till
  • Laddar…
Bebbe56 skrev:
[bifogad fil]

Jag har ett veckour som slår till ett 2 poligt relä och kopplar in röd slinga kl 0800-2300 ti, to, lö.
Sådeles är svart slinga aktiverad må, on, fr, sö. Klipparen är inställd på alla dagar 1000-2100. (jag har den första L-modellen).
Snälla kom hem till mig och fixa detta med :D
 
Bebbe56 skrev:
[bifogad fil]

Jag har ett veckour som slår till ett 2 poligt relä och kopplar in röd slinga kl 0800-2300 ti, to, lö.
Sådeles är svart slinga aktiverad må, on, fr, sö. Klipparen är inställd på alla dagar 1000-2100. (jag har den första L-modellen).
Gjorde du detta för att din tomt är för stor för klipparen, eller för att kunna använda den del av gräsmattan som inte klipps, eller vad?
 
Nicke Nyfiken
nissenhj skrev:
Så du tror att knivarna virvlar upp materialet så pass att knivarna kommer att ta skada? Det är inga problem när jag går över med gräsklipparen idag. Materialet är inte egentligen grus utan mer eller mindre packad stenkross. Att lägga en gång med plattor precis där roboten skall köra över kommer att se dumt ut och sen tror jag inte det kommer att hålla när man kör över med bil.
Får titta lite närmare på Clipper 1200 på Rusta den skall klara av det enligt reklamen.
Jag såg framför mig en liten gång med löst grus i gräsmattan som man bara går på. Är det en ordentlig packad yta för biltrafik är det en annan sak. Då ska det inte vara några problem.

Clipper 1200 har samma typ av klippsystem som Landroid med tre små knivar på en roterande skiva, så det är inget skillnad på vad de klarar, och vad de tar skada av i detta hänseende.
 
MBygga skrev:
Gjorde du detta för att din tomt är för stor för klipparen, eller för att kunna använda den del av gräsmattan som inte klipps, eller vad?
Jag gillar att experimentera och får jag en ide så har jag svårt att släppa det. Jag har en lite komplicerad tomt med två ytor på baksidan med ett stort stenparti emellan. Tanken var att om klipparen får gå på en del av tomten så är chansen större att den träffar fler "ställen". Jag tycker det fungerar väldigt bra. Gjorde om till detta för en vecka sedan.
 
Såg min klippare påvägen till laddstationen och tryckte då på stopp och lyfte ut den på gräsmattan igen. Sedan tryckte jag på hem knappen för att klippa kantslingan. Då sökte den kantsten och började sedan klippa sig hem. Så de 70% vet jag inget om :)
 
Hejsan, har haft min worx landroid m 2.0 i drygt två veckor och allt har fungerat perfekt.. De senaste dagarna har den dock börjat stänga av sig själv när den har laddat upp sig i stationen vilket leder till att den inte går ut på nästa schemalagda tid. Någon som vet vad som kan ha hänt och hur man kan börja felsöka?
 
Nicke Nyfiken
Som jag förstod det så var 70% en rekommendation från Worx, inte en programmerad begränsning i mjukvaran.
 
Bebbe56 skrev:
[bifogad fil]

Jag har ett veckour som slår till ett 2 poligt relä och kopplar in röd slinga kl 0800-2300 ti, to, lö.
Sådeles är svart slinga aktiverad må, on, fr, sö. Klipparen är inställd på alla dagar 1000-2100. (jag har den första L-modellen).
Hej, skall börja med nån manuell lösning, nån som har tips på en bra omkopplare/switch man kan prova med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.