legion skrev:
Det är mycket räknande och hemmaknåpade exempel i denna tråden nu.
Mycket av detta kan antagligen avfärdas som inget annat än personliga teorier, dock verkar det sannolikt att vissa landroidägare är drabbade av hybris;-)
Landroiden er den minste og den kjør saktere enn sina konkurrenter, samtidig hevder landroid at den har jettestor kapasitet på svært liten tid...... Den måste være jettesmart.

Spennende om praksis er bettre enn teorien ...
 
Elsklingstuna skrev:
Håller med. Bättre med delning av erfarenheter.

Själv så tänker jag prova 1000+ kvm och 300+ m kabel för att se om det fungerar. Det ska bli intressant att se.
Det blir interessant , kanskje du vil dele dine erfarenheter med oss.. Bilde før och etter :)
 
legion skrev:
Det är mycket räknande och hemmaknåpade exempel i denna tråden nu.
Mycket av detta kan antagligen avfärdas som inget annat än personliga teorier, dock verkar det sannolikt att vissa landroidägare är drabbade av hybris;-)
Tror personligen att det är bättre att koncentrera sig på klipparna och inte deras ägare, dvs. vad den kan eller inte kan prestera, även om det i vissa fall kan vara spekulationer som till slut visar sig sanna eller inte.
 
rcjofo skrev:
Landroiden er den minste og den kjør saktere enn sina konkurrenter, samtidig hevder landroid at den har jettestor kapasitet på svært liten tid...... Den måste være jettesmart.

Spennende om praksis er bettre enn teorien ...
Du spekulerar mycket, visst är den liten det är sant men ingen nackdel men att konkurrenter som klarar 1000 kvm på samma tid går fortare är väl inte bevisat, möjligen då Bosch men den klipper ju också sina 1000 kvm betydligt fortare som bekant.
 
Är det någon mer än jag som tänkt på hur bristfällig säkerheten är i maskinen? När klipparen är igång så kan man gå in i menyn och stänga av PIN-koden, utan att behöva bekräfta detta genom att skriva PIN! Eller en bugg i min maskin?
 
rcjofo skrev:
Landroiden er den minste og den kjør saktere enn sina konkurrenter
Vilka har du mätt upp och jämför mot som går fortare?

Husqvarna 305 och 308 hittar jag 35cm/s resp 38cm/s, det är ju "Samma". Nabos HQ hittar jag inte ens vad det är för modell.
 
Hur kan man lösa problemet med en granne som har worx från 2012?
Kan man seriekoppla slinga och laddare t.ex. som på bild?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Henke2 skrev:
Nabos HQ hittar jag inte ens vad det är för modell.
Jag tror han menar sin grannes.
 
bck skrev:
Hur kan man lösa problemet med en granne som har worx från 2012?
Kan man seriekoppla slinga och laddare t.ex. som på bild?

[bild]
Ja, det fungerar utmärkt att göra så, jag har så på min tomt där jag har en LD 1.0 från 2012 på en större del och en LD M på en mindre del. De samsas alldeles förträffligt och 1.0'an blir inte störd.
 
  • Gilla
bck
  • Laddar…
Nicke Nyfiken skrev:
Jag tror det är lätt att underskatta skillnaden mellan att studsa ut från slingan utan att stanna som Landroiden gör, och att stanna, backa, stanna och svänga, som HQ 305/308 och Gardena r40/r70 gör.

I brist på sysselsättning har jag försökt räknat lite på vad det innebär i effektivitet.

Efter att ha kollat ett antal klipp på youtube på HQ 305/308 och Gardena r40/r70 klippare, har jag konstaterat att det tar ca 5 sekunder för att svänga en gång (stanna, backa, stanna igen och sedan svänga). Det krävs också 2 sådana manövrar i snitt innan klipparen lämnat kanttråden och är på väg in i arbetsområdet igen. (I ungefär hälften av tillfällena räcker det med en sväng men i de andra fallen krävs det både 2 3 och ibland 4 svängar innan klipparen lämnar kanttråden).

Hur som haver… tidsåtgången är ca 10 sekunder i snitt varje gång klipparen kommer till kanttråden.

Sedan räknade jag hur många gånger min Landroid svänger vid kanttråden på min ganska komplicerade gräsmatta. På 30 minuter studsade den 165 ggr mot kanttråden. Det blir alltså 330 ggr per klipptimme.

Om Landroiden ”tjänar” 10 sekunder varje gång den når kanttråden och går med 0,356 meter/sekund innebär det att den hinner gå 1175 meter extra per klipptimme. Med en klippbredd på 18 cm blir det 211 m2 klippt gräsyta, samtidigt som HQ 305/308 och Gardena r40/r70 spenderat tiden till att stå stilla och svänga, och backa i samma spår som den precis klippt.

Summa summarum: På min gräsmatta hinner Landroiden klippa 211m2 extra yta varje drifttimme i jämförelse med en HQ 305/308 eller Gardena r40/r70 bara genom att svänga på ett effektivt sätt.

Nu väntar jag på alla inlägg med rättelser och ifrågasättande…:surprised:
Tja, jag tror nog att du har lite fel i ditt räkneexempel. Om den kör med 0,356m/s så kan den maximalt gå 0,356*60*60=1314 meter på en timme, och att den då skulle gå 1175 meter extra per klipptimme jämfört med konkurrenterna känns ju inte så rimligt? :D

Skulle tro att du har räknat fel på antalet ggr den studsar. Om du får det till 330 studs på en timme innebär det 5,5 studs per minut, eller ungefär en var 10e sekund. Med hastigheten den har så skulle det innebära att den i snitt träffar på kanttråden igen efter 3m?

Kan ju vara jag som missuppfattat någonting, och jag har inte kontrollerat om siffrorna på prestanda du angav är korrekta.
 
Henke2 skrev:
Vilka har du mätt upp och jämför mot som går fortare?

Husqvarna 305 och 308 hittar jag 35cm/s resp 38cm/s, det är ju "Samma". Nabos HQ hittar jag inte ens vad det är för modell.

Av roboter bereknad på 1000m2 så har jag inte funnit data på någon med mindre diameter på tallrik eller med lägre klippehastighet. Men, jag kan ha fel.

HQ 305 er bereknad før 500m2 yta medan 308 er før 800m2 gressyta ...



Beklager min elendige svorsk .... nabo betyder granne :)
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Joco_ skrev:
Jag tror han menar sin grannes.
Då kan man fråga sig vilken robot rcjofo har själv som måste vara ute och klippa varje dag dessutom för att få jobbet gjort.
 
rcjofo skrev:
Av roboter bereknad på 1000m2 så har jag inte funnit data på någon med mindre diameter på tallrik eller med lägre klippehastighet. Men, jag kan ha fel.

HQ 305 er bereknad før 500m2 yta medan 308 er før 800m2 gressyta ...



Beklager min elendige svorsk .... nabo betyder granne :)
Både HQ 305 och 308 har 17 cm diameter på knivtallriken, 308 klipper 800 +/- 20%, dvs. upp till 960 kvm under gynnsamma förhållanden, vilket ju m.a.o. är likvärdigt med LD M. HQ308 avverkar alltså 0,38 m/s * 17 cm = 0,0646 kvm/s = 232,56 kvm/timma och LD M avverkar 0,356 * 18 cm = 0,06408 kvm/s = 230, 69 kvm/timma. Hyffsat likvärdiga i avverkningshastighet rakt fram alltså. Men när effektiv klippning skall mätas så skriver alltså Worx att 27 tim/vecka skall räcka för 1000 kvm yta i normalfallet medan HQ i sin manual skriver;

Fabriksinställning på timern är 05:00-24:00
(07:00-23:00 för Automower® 305) och tillåtelse att
köra alla veckans dagar. Denna inställning passar
bra för en arbetsyta på cirka 800 m2 (500 m2 för
Automower® 305).

Det innebär att HQ tycker klipparen behöver vara igång eller ladda under 19 tim/dag * 7 dagar = 133 timmar för att göra sitt jobb. Talande siffror till Worx fördel vill jag påstå :rolleyes:
 
martin43 skrev:
Har skrivit in de sensorerna jag vet i bifogad bild, önskar hjälp att identifiera 1-7!
[bild]
Update: 4 verkar ange vilket steg i hemkörningssekvensen den är i (0 ej hemkörning, 2 följer slingan, 4 har dockat, 5 laddar).
Slingivarnas "signalstreck" försvinner när de är nära slingan.

Ska det vara två krocksensorer? I så fall funkar inte min högra (se bild).

Min klippare drar fortfarande åt vänster. När den var ny körde den rakt fram!
Enligt testbilden tror den att den alltid åker i en svag sidolutande uppförsbacke. Det borde gå att nolla accelerometrarna! Jag tror att det är därför den inte kör rakt. Vänster hjul snurrar LITE långsammare än det högra då en ligger och kompenserar lutningen hela tiden.
Det du benämner motorström är varvtalet på rotordisken.
Sensor 3 är "lyft", aktiveras om man lyfter upp nosen tex.

Sträcka för hjulen nollas vid krock
 
Frandas skrev:
Tja, jag tror nog att du har lite fel i ditt räkneexempel. Om den kör med 0,356m/s så kan den maximalt gå 0,356*60*60=1314 meter på en timme, och att den då skulle gå 1175 meter extra per klipptimme jämfört med konkurrenterna känns ju inte så rimligt? :D
Nä, Nicke Nyfikens räkneexempel är förstås helt felaktigt (som flera andras också), det finns fler parametrar att ta hänsyn till, den viktigaste är att det tar tid i anspråk även för en LD att vända vid slingan och den verkliga skillnaden blir förstås betydligt mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.