Okej, det låter vettigt. Är det samma aktiva ämne i biltemas variant som i marknadens dyra alternativ, typ grönfri? Tänker mest om tanken även med algtvätten är att den bara ska appliceras och sedan regna bort som typ grönfri, smidigt tillvägagångssätt i så fall.

Har du läst igenom tråden?

• Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Inte alla 16 sidor nej. Men det får jag tydligen göra då.

Gör så, svaren på dina frågor finns där.

• Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Biltemas alg tvätt är ju riktigt dyr om man jämför med att köpa 50% bensaltensid och blanda själv.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
Biltemas alg tvätt är ju riktigt dyr om man jämför med att köpa 50% bensaltensid och blanda själv.
Är den? Som jag tolkar deras säkerhetsdatablad innehåller den mindre än 15% bensaltensid (men mer än 5%, skulle jag då säga). Exakta halten är alltså inte känd men produkten ska enligt anvisning spädas 1:10 vid användning. Gissningsvis innehåller den 10% bensaltensid. Den gertstrandska blandningen kostar 350 kr/liter vid 50% blandning. Biltema håller 1/5 av detta, och 350 kr/5 = 70 kr. Men då får man 4 liter hos Biltema. Så Biltema verkar hålla en fjärdedel av priset hos Gert. Men jag kanske missar något?

Jag späder gerts till 1,6 %. . Men det blir ju faktiskt inte stor skillnad mellan dom.

Redigerat:
Nån som har Nilfisks roof clean? Alltså teleskoprör för tak tvätt.

Köpte ett sådant förra veckan sant deras eget medel. Funderar nu på något från Gert eller biltema.
Frågan är: högtrycksvarianten eller den vanliga? Tycker att trycket inte verkar vara så högt i slutet av röret.

Om jag väljer biltema, ska den då spädas först?

• Gilla
dahlqvist16
  • Laddar…
Japp, Biltemas medel ska spädas på samma sätt som t ex Tak GTI dvs 1:10.

Paxman skrev:
Japp, Biltemas medel ska spädas på samma sätt som t ex Tak GTI dvs 1:10.
Glömde nån mening...
Man kan ställa in blandning på handtaget till taktvätten. Det jag funderade på är om det ska blandas innan, eller om det blir bra med taktvättens inställning?

Aha...ingen aning, har ingen sådan. Jag köpte en Tak GTI och tänker använda dess flaska, fast med Biltema-medlet nästa gång.

• Gilla
Leebond
  • Laddar…
Antar att bensaltensid funkar lika bra på mossan man har i skuggiga partier på asfalten?
Ska inhandla något mot just mossan på taket och det får ju även fungera mot mossan på övrigs platser.
För gräsmattan antar jag dock att det bästa är att gödsla?

Bensaltensid på gräsmattan låter inte som en bra ide, där är järnsulfat bättre för mossbekämpning. Men det spelar annars ingen roll om det är tak, vägg eller markyta. Bensaltensid funkar oavsett. Jag har i veckan beställt en 5lit dunk av denna dricka.

frav skrev:
Bensaltensid på gräsmattan låter inte som en bra ide, där är järnsulfat bättre för mossbekämpning. Men det spelar annars ingen roll om det är tak, vägg eller markyta. Bensaltensid funkar oavsett. Jag har i veckan beställt en 5lit dunk av denna dricka.
Tack för snabbt svar. Då får det nog bli en sådan lite flaska från Gert till att börja med.
Dock ska jag förbi Biltema en sväng imorgon, och såg ni pratade om deras Algtvätt som innehåller även den Bensaltensid. Men jag kan inte hitta den på deras hemsida?

Är det denna ni menar: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengoring/Alg--och-mogelrent-36726/

Hittade inget i säkerhetsbladet med bensaltensid. Det lät ju annars prisvärt efter att ha läst "svartöras" uträkning.

Edit: Hittade en intressant artikel http://fatherben.se/wordpress/bra-h...ger-fran-vaggar-utan-att-det-kostar-skjortan/
Får bli att prova Biltemas först. Någon som vet var man kan köpa en sådan "doserare" som man kopplar på en dunk och sen på vattenslangen?
Funkar en sådan här bra tro? http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Spraypump-45947/

Redigerat:
Jag använde Biltemas Facade Cleaner i fjol, just efter att ha läst fatherben artikeln, men sen tappade jag bort den länken & har inte lyckats återfinna den, så tack för länkningen. Det verkar ha gjort nytta, då de ytor som blev besprutade inte längre har en grönskimrande alg yta. Nu i år beställde jag av Gert för att prova på Bensaltensid.
Jag hällde i FC i tvättmedelsflaskan som jag fäster längst fram på HT-tvättens lans & skummade ut medlet.
Spraypumpen du länkar till, låter som det skulle kunna bli jobbigt att hantera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.