10 412 läst · 68 svar
10k läst
68 svar
köpa i butik och anlita hantverkare?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag har mycket svårt att se hantverkaren eller butiken gå i konkurs...men hantverkaren kanske inte vill ligga ute med en massa tusen han känner ju inte mig...och om jag skulle gå i personlig konkurs så får han säkert problem.
Men jag hoppas att jag aldrig gör det, och konkurs är inget som man ens ska önska sin värst ovän.
Jag tror att detta blir bra jag längtar efter att få fylla min panna med ved.
Men jag hoppas att jag aldrig gör det, och konkurs är inget som man ens ska önska sin värst ovän.
Jag tror att detta blir bra jag längtar efter att få fylla min panna med ved.
Nej.
Det är materialförsäljningen som främst el- och vvs-firmor tjänar pengar på.
Det är materialförsäljningen som främst el- och vvs-firmor tjänar pengar på.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Rot får du ju bara för arbetskostnad så jag förmodar att för de extra 2300 får den inkopplad.sunqan skrev:
Men vet man priset innan kan man ju alltid göra ett val.
Som du skriver, hantverkaren känner inte dig. Om han låter dig köpa maskinerna och det strular så får du oftast vända dig till inköpsstället, speciellt garantier.
Hantverkaren kan hjälpa dig även under garantitiden men då också fakturera dig utan att behöva hantera garanti, handhavandefel, inställningar, etc, vilket gör det enklare.
Hantverkaren kan hjälpa dig även under garantitiden men då också fakturera dig utan att behöva hantera garanti, handhavandefel, inställningar, etc, vilket gör det enklare.
Typ som när du köper Levis jeans. De 1300 kr du betalar för byxorna går direkt till kinesen som sytt dem.pmm skrev:
Eller en liter mjölk för 13 kr. Där 13 kr går direkt till bonden.
I båda exemplen tar staten givetvis sin moms först.
Eller?
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Som vanligt så ska hantverkare köra grejer gratis, ligga ute med pengar gratis, fakturera hundra kronor i timmen, begå skattebrott för kundens skull, osv osv.... Hade det existerat så hade dessa hantverkare varit uteliggare och då skulle det vara det man klagade på...
Det var inte jag som sa inkoppling... jag bara undrade vad de 2300 var som skiljde mellan det högsta priset jag kunde hitta kopplet för och det som inte var arbetskostnad. - och om det är rimligtblackadder skrev:
Jag har inget problem med att det kostar 6500 att byta ett koppel. Jag har problem med att de tycker att det är rimligt att ta 4100 för en pryl som jag får anstränga mig för att köpa för så mycket som 50% av det priset. Det är i mina ögon ärligare att säga 6 timmars arbete a 700 kr, eller 4 timmar a dryga tusenlappen. Och det även om jag får betala hela beloppet själv. Som det är mu blir det trams, ruffel och båg och jag kommer bara att anlita dem om jag måste.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag tycker att det verkar konstigt om en hantverkare skulle kalla en del av fakturan för "inkoppling" och en del för "arbete" om h*n inte hade en riktigt bra förklaring till varför. Arbetar inte h*n*em när h*n kopplar in produkten?