Ska ge mig på att pimpa ledstången i källartrappan med lite brunt läder. Nåt sånt här har jag tänkt mig:
http://www.husohem.se/PageFiles/25397/Skärmavbild 2011-11-23 kl_ 20_19_54.png

Har sökt runt men inte hittat bra info om hur man går tillväga. Har någon erfarenhet eller en länk till en bra beskrivning så är det mycket uppskattat. Tänker mig att man behöver blöta skinnbanden för att kunna sträcka ut dem ordentligt. Vad blöter man i? Vilken sorts lim används för att fästa dem? Hur får man till den upphöjda "spiralen", blir det automatiskt så när man lindar banden över varandra eller har man något rep eller liknande under?

Hoppas någon kan hjälpa mig!

• Gilla
josa2020
  • Laddar…
jag skulle börja att torrlinda för att få känslan för det.
sedan lägga det i blöt (vatten) och börja linda och dra.
tror inte man behöver lim utan det krymper när det torkar och sitter järnet då, kanske sätta ett häftstift på första varvet så man har den låst i läge i början (samt i slutet)

sir_daniel skrev:
jag skulle börja att torrlinda för att få känslan för det.
sedan lägga det i blöt (vatten) och börja linda och dra.
tror inte man behöver lim utan det krymper när det torkar och sitter järnet då, kanske sätta ett häftstift på första varvet så man har den låst i läge i början (samt i slutet)
Tack för snabbt svar! Bra tips att använda häftstift, åtminstone temporärt när man lindar. Sen kanske man kan byta ut dem mot t ex mässingsskruvar som ser lite snyggare ut. Ang blötläggning har jag hört att man kan göra en mix med nån typ av fett i men jag vet inte om det verkligen behövs eller om man kan köra bara vatten som du föreslår? Vore skönt om man slipper limmet som du skriver!

Åh vad snyggt! Var hittar man lämpliga skinnband? Skulle definitivt kunna tänka mig sådana ledstänger i vår trappa.

Misse skrev:
Åh vad snyggt! Var hittar man lämpliga skinnband? Skulle definitivt kunna tänka mig sådana ledstänger i vår trappa.
Jag beställde dessa:
http://www.gallivaretextil.com/shop/renskinn/skinnremsor/skinnremsa-40-mm.html

Snabb leverans och ser bra ut enligt min amatörmässiga bedömning. Ska börja montera om ett par dagar, måste bara fixa klart knopparna i ändarna av ledstången först...

Tänkte dela med mig av resultatet. Det är inget komplicerat arbete men det kanske ändå är uppskattat att se hur jag gjorde. Riktiga läderproffs har säkert synpunkter på tekniken...

Först strök jag kanten på alla läderband, bara att vika och stryka.
bild1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa steg var att fästa första ändbiten. Blötte och sträckte för att sedan fästa med en mässingsskruv.
bild2.JPG
Skapa konto

Sedan var det bara att börja blöta och linda alla 18 banden, som krävdes för att täcka hela stången. Jag återanvände skruven från ändbiten till att fästa första bandet. Sedan sträckte jag och lindade för att sedan fästa med en ny skruv, som jag återanvände till att fästa nästa bit osv. Tänk på att se till att skruvarna hamnar på undersidan av stången så att de inte syns. Man får kapa läderbanden om de är för långa så att de slutar på rätt ställe.
bild3.JPG
Skapa konto

Till slut har man en snygg stång som dessutom är väldans skön att greppa!
bild4.JPG
Skapa konto

Tack och hej!

• Gilla
Flizan18 och 7 till
  • Laddar…
snygt! Tack för info hur man gör :)
gaia

• Gilla
Mr Lloyd Wright
  • Laddar…
Jag var på ett hotell i helgen som hade lindade ledstänger och jag kom direkt att tänka på din tråd och vad kul att se att du färdigställt projektet! Verkligen snyggt, men blir det inte vasst med skruvarna på undersidan? Antar att de måste använt längre läderremmar eller någon slags lim på hotellet jag besökte för jag undersökte faktiskt deras teknik och kunde inte se några skarvar.

• Gilla
Mr Lloyd Wright
  • Laddar…
Det blev verkligen ursnyggt! Tusen tack för att du delade med dig! Hur lång är din ledstång och vilken diameter har den? Funderar på om jag skall våga mig på något liknande.

• Gilla
Mr Lloyd Wright
  • Laddar…
anthill skrev:
Jag var på ett hotell i helgen som hade lindade ledstänger och jag kom direkt att tänka på din tråd och vad kul att se att du färdigställt projektet! Verkligen snyggt, men blir det inte vasst med skruvarna på undersidan? Antar att de måste använt längre läderremmar eller någon slags lim på hotellet jag besökte för jag undersökte faktiskt deras teknik och kunde inte se några skarvar.
Vet att det går att limma ihop skinnremsorna så att man får en enda lång bit. Det var för avancerat för mig och skulle förmodligen bli betydligt svårare att linda en 18 m lång remsa. Man kan nog limma på stången också och slippa skruvarna men jag såg en risk i att jag skulle sitta med en hög nerkladdade skinnremsor om jag inte lyckades få på dem rätt på första försöket.

Skruvarna syns faktiskt inte om man sätter dem på undersidan. Man kommer heller inte åt dem med handen när man greppar normalt. Om man kommer åt dem känns de som mest som en liten utbuktning på lädret. Då har jag ändå valt skruvar med förhållandevis stora huvuden.

Men som jag skrev från början så är jag säker på att ett riktigt läderproffs skulle ha synpunkter på min teknik och säkert gjort annorlunda.

Misse skrev:
Det blev verkligen ursnyggt! Tusen tack för att du delade med dig! Hur lång är din ledstång och vilken diameter har den? Funderar på om jag skall våga mig på något liknande.
Tack! Den är 3,60 m lång och diam 3,5 cm. Jag köpte 40 mm breda band och om man räknar med att vika in kanten och att det blir lite överlapp så täcker bandet lite drygt 2 cm för varje nytt varv man lindar.

Klart du vågar! Det är lite pilligt men inte särskilt svårt om man jobbar metodiskt steg för steg. Tog ung 3 timmar totalt effektiv tid.

Redigerat:
Mr Lloyd Wright skrev:
Tack! Den är 3,60 m lång och diam 3,5 cm. Jag köpte 40 mm breda band och om man räknar med att vika in kanten och att det blir lite överlapp så täcker bandet lite drygt 2 cm för varje nytt varv man lindar.

Klart du vågar! Det är lite pilligt men inte särskilt svårt om man jobbar metodiskt steg för steg. Tog ung 3 timmar totalt effektiv tid.
Tack för svar! Först och främst måste jag hitta bra ändknoppar (hade allra helst velat ha i metall men har ingen aning om vad man kan tänkas hitta det) och sedan får vi se...

• Gilla
Byggdjuret
  • Laddar…
Snyggt jobbat!
Några frågor:
Köpte du ändavslutet också?
Hur mycket blötte du lädret, gjorde du det innan eller efter strykningen.
Min erfarenhet säger att lädret blir väldigt torrt och hårt om man blöter i vatten och låter det torka.

Mr Lloyd Wright skrev:
Jag beställde dessa:
[länk]

Snabb leverans och ser bra ut enligt min amatörmässiga bedömning. Ska börja montera om ett par dagar, måste bara fixa klart knopparna i ändarna av ledstången först...
Är det brun eller natur du valde?

T
Hej, denna tråd är många år gammal och jag undrar hur ledstången ser ut nu efter alla år av användning?går själv i valet och kvalet på att linda vår trapphandledare med läder, men har blivit varnad om att den kommer se skitig ut efter några år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.