Hej Therese!
Välkommen hit :) åh vad spännande det känns nu. Alla nya spännande grannar i ungefärlig samma ålder som oss, nya fina hus och spännande visioner som ska bygga upp ett litet samhälle. Tänk vad mysigt att få tända vår egen majbrasa nästa år!

På måndag ska grunden påbörjas, om ca 4v anländer hus stommen

Hej Therese och välkommen hit. Otroligt spännande med alla nya grannar som hittar hit till tråden...

Är det någon här som ansökt om tillstånd för bergvärme hos miljökontoret? Hur länge tog det isf?

Jag har varit i kontakt med Miljökontoret ang bergvärme. Som du säger ska en särskild ansökan göras och handläggningstiden är enligt dom ett par veckor beroende på hur stor arbetsbelastning dom har.

Vi har oxå ansökt och fått godkänt borrningen. Tog ca 2v och fakturan på 1500kr kom ännu senare

Ang. bergvärme: Miljökontoret sa att det tar max sex veckors handläggningstid, men att det ofta går snabbare. Det gäller väl att man hinner här innan semestern...

Ok då är det bara vänta och se!
Vi verkar bli många som borrar :)

A-R-A med flera vilka anlitar ni för borrningen och installation?

VVS kommer Rör City (Comfort) sköta åt oss, borrningen blir via Borr i Norr.

Comfort sköter VVS och en firma från Umeå ska borra åt oss

Hej alla grannar, vi ska bygga på tomt 1:160. Plattan är guten och stommen börjar resas v20. Roligt nu när många börjar komma igång med byggandet =) Blir kul att få träffa fler grannar =)

/Johanna Bexelius

• Gilla
Lottisz
  • Laddar…
Välkommen till forumet Johanna. Är det ni som bygger med Vittjärvshus? Har för mig att jag sett en sådan skylt där i närheten.

Vi fick sista tomten på 1:183 så längtar tills vi också kommer igång med byggandet och att flytta upp till norr igen :) Vi får tillträde 1 juni i alla fall. En lite OT fråga, men vilken skola och förskola ska man välja? Vilka ligger nära och är de bra/dåliga? Vi har sökt till montessoriskolan i Bergviken men är osäkert om vi kommer få plats så känner att jag vill ha lite alternativ.
Hälsningar Madde

Hej Madde84.
Vi har en 6- och en 3åring nu, de får fortsätta på Boskataskolan resp. Brisens förskola som de är på nu. Vad vill ni och vad tycker ni är viktigt privat/allmän skola? Vi valde skola efter vart sonens vänner skulle vara. Visst hade vi funderingar på att välja privat skola, det är ju stor skillnad på miljö och pedagogik mellan de två. Vi flyttade och bytte förskola/skola för två år sen och idag har de så många vänner som bor grannar genom detta. Det är fantastiskt att se dom lyckliga med sina bästisar.

Tack för svar Lottisz! Vi är inte jättebrydda om det är privat eller kommunal skola, viktigast är att skolan är bra och har duktiga lärare som brinner för sitt jobb :) Vi har fem barn i åldrarna 7 år, 6 år, 5 år, 3 år och 1 år. Vi bor inte i Luleå än så har inte kompisar att ta hänsyn till på samma sätt, men känner att det vore roligt om de gick i samma skola som de flesta andra barn som ska bo på Hällbacken gör. Vad jag förstått så är det då Boskataskolan och Ormbergsskolan som är närmast? Skulle du rekommendera skolan/förskolan dina barn går på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.