Jag har funderat på att ha någon typ av väldigt borst eller någon som roboten kan gå igenom. Det viktiga är ju att borsten inte gör något motstånd och att den faller av klipparen när den passerat. Någon som har idéer om det?
 
Marie Bö skrev:
Jag har kopplat en vanlig mikrobrytare i laddstationen som sluter kontakterna till en Nexa sändare WBT-912
Även jag funderar på något liknande.

Hur har du placerat microbrytaren?
Kör klipparen över den eller sitter den så att framkanten på klipparen sluter den?
 
BjF skrev:
Även jag funderar på något liknande.

Hur har du placerat microbrytaren?
Kör klipparen över den eller sitter den så att framkanten på klipparen sluter den?
I början hade jag brytaren placerad i framkant på laddstationen så att klipparen körde mot den, men det var inte en helt säker lösning då klipparen körde in lite olika från gång till gång. Jag har en Automower och när klipparen kör in så lyfts laddblecken på laddstationen upp ganska mycket. Uppe bakom det löstagbara locket som är borttaget på nedan bild har jag tejpat fast brytaren. Här sitter det ganska bra skyddat från regn också.

Brytare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Aha, har också automower så det lär bli nåt liknande.
Vad är det som sluter brytaren?
Det känns nästan som att den missar bakstycket med den där placeringen?
Eller sitter den på undersidan av laddflärpen?
 
Ja, det är riktigt den sitter tejpad med dubbelhäftande tejp på undersidan. Kontaktarmen på mikrobrytaren pekar också utåt mot sidan och inte inåt som jag ritade på bilden.
 
Redigerat:
Ok, tack för info, ska bli intressant att testa själv, blir en z-wave lösning för min del.
 
MattisH skrev:
Jag har funderat på att ha någon typ av väldigt borst eller någon som roboten kan gå igenom. Det viktiga är ju att borsten inte gör något motstånd och att den faller av klipparen när den passerat. Någon som har idéer om det?

Jag kör med strimlad gummiduk från Biltema. Se inlägg #50 i denna tråd.
Är det ngt sånt du har tänkt dig?
 
Bosemannen skrev:
Jag kör med strimlad gummiduk från Biltema. Se inlägg #50 i denna tråd.
Är det ngt sånt du har tänkt dig?
Ja, typ nåt sånt! Hela garaget ditt ser väldigt grannt ut ;)
 
Dubblett
 
peternicklas
Marie Bö skrev:
Jag har kopplat en vanlig mikrobrytare i laddstationen som sluter kontakterna till en Nexa sändare WBT-912, [länk], som skickar statusen till TellStick Net så att man får upp i telefonen om gräsklipparen är ute och klipper eller vilar sig.
Sedan kan man även programmera Events eller Händelser i Telldus Live så får man mail eller SMS eller bara tänder en lampa när gräsklipparen går ut eller in.
Jag kan dock inte starta eller stanna klipparen från telefonen även om det ser ut så i displayen :)
Var har du köpt microbrytaren? Kan du även få någon tidsloggning från Telldus? Kan vara intressant att logga cykeltiderna.
 
peternicklas
Marie Bö skrev:
Jag har kopplat en vanlig mikrobrytare i laddstationen som sluter kontakterna till en Nexa sändare WBT-912, [länk], som skickar statusen till TellStick Net så att man får upp i telefonen om gräsklipparen är ute och klipper eller vilar sig.
Sedan kan man även programmera Events eller Händelser i Telldus Live så får man mail eller SMS eller bara tänder en lampa när gräsklipparen går ut eller in.Jag kan dock inte starta eller stanna klipparen från telefonen även om det ser ut så i displayen :)
Hue kopplar du ihop W´BT 912 med Telldus Live. Har en Tellstick net men lyckas inte.
 
peternicklas skrev:
Var har du köpt microbrytaren? Kan du även få någon tidsloggning från Telldus? Kan vara intressant att logga cykeltiderna.
Jag köpte den på Clas Ohlson här:
http://www.clasohlson.com/se/Mikrobrytare/Pr364767000. Fördelen är att den har en ganska lång arm.

Ja, jag har även loggning av cykeltiderna. Det finns en hemsida http://tellmon.net/ där man skapar ett konto så får man loggat med tider och kurvor när klipparen går ut och in. Denna sida loggar alla dina givare kopplade till Telldus Live med tillslag och frånslag. Även alla dina sensorer loggas t.ex olika temp-givare.

2014-04-22 12-32-20.jpg
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Hue kopplar du ihop W´BT 912 med Telldus Live. Har en Tellstick net men lyckas inte.
Logga in på ditt Telldus Live konto
Lägg till enhet på plustecknet
Välj Enhetstyp Nexa Self learning on/off
Välj Skanna fjärrkontroll samtidigt som du sluter kontakterna på WBT-912 för att läsa av koderna.
Spara
2014-04-22 12-47-59.jpg
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
peternicklas
Marie Bö skrev:
Jag köpte den på Clas Ohlson här:
[länk]. Fördelen är att den har en ganska lång arm.

Ja, jag har även loggning av cykeltiderna. Det finns en hemsida [länk] där man skapar ett konto så får man loggat med tider och kurvor när klipparen går ut och in. Denna sida loggar alla dina givare kopplade till Telldus Live med tillslag och frånslag. Även alla dina sensorer loggas t.ex olika temp-givare.
Bra sida. Tack.
MEN, hur får man in ABT 912 i Telldus Live??
 
peternicklas
Marie Bö skrev:
Logga in på ditt Telldus Live konto
Lägg till enhet på plustecknet
Välj Enhetstyp Nexa Self learning on/off
Välj Skanna fjärrkontroll samtidigt som du sluter kontakterna på WBT-912 för att läsa av koderna.
Spara
[bild]
Så enkelt var det...
Tusen tack, funkar kanon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.