martin43 skrev:
Oj, vilka snabba svar. :)
Ska ut och göra om slingan totalt. Fräste ett spår med trimmern igår att fälla ner tråden i, men spikrakt vart det ju inte, så ska snagga gräsmattan hårt istället längs kanterna o spänna tråden istället.
Plasten gör inte så mycket, tänkte att om den ändå ska in kan de byta den då.
Öppna locket, som i skruva av kåpan och titta "under huven"? Eller locket till knappsatsen?
Titta under på undersidan av luckan du kan öppna😉
 
MeanMike skrev:
Hur o när går larmet igång? Jag har lyft upp den , stoppat den, vänt den.tagit den utanför slingan. men den larmar inte. Ska den inte låta nåt? Eller
Jag har två M, en egen från Jem&Fix som är en uppdaterad 2013w15 maskin och en jag köpte åt Svärfar på Picky Habit som är en ny från 2014w02 (Built date står på kartoingen). Båda piper när man lyfter dem men det är olika hur många gånger den piper, oftast en gång men ibland tre gånger. Har inte listat ut varför den gör olika än.
 
Johan_A_M
@fabianc
Kul! Vad blev slutpriset?
Edit: Oj, missade att du redan svarat.
 
martin43 skrev:
Oj, vilka snabba svar. :)
Ska ut och göra om slingan totalt. Fräste ett spår med trimmern igår att fälla ner tråden i, men spikrakt vart det ju inte, så ska snagga gräsmattan hårt istället längs kanterna o spänna tråden istället.
Plasten gör inte så mycket, tänkte att om den ändå ska in kan de byta den då.
Öppna locket, som i skruva av kåpan och titta "under huven"? Eller locket till knappsatsen?
På min uppdaterade från Jem&Fix sitter det en grön rund etikett på kartongen, den sitter på den fyrkantiga etiketten med serienummer mm. Ingen grön etikett på min maskin i alla fall men den har senaste mjukvaran och uppför sig rätt. På undersidan locket sitter endast en fyrkantig lite större grön etikett med 63 dba information. Men den kan ju ha suttit på från början. Den nya maskinen från år jag också har hemma just nu har dock inte denna etikett.
 
Hej nu har jag dragit slingan men gröna lampan på laddaren blinkar och på gräsklipparen står det outside of area... Jag läste att det kan vara slingan det är felet. Drog upp hela jävla slingan och inget fel... Har skarvat slingan pga det tog slut och det har gjort väldigt noggrant...... Fattar inte vad jag gör fel .. Jag blir helt hopplös.
 
Är in och ut kopplat rätt?
 
Nu har min gamla hederliga maskin gett upp, och det öppnar såklart för en robot och har fått 2.0 rekommenderad.

En undran dock; hur funkar det här med avgränsning? Ska "allt" avgränsas, typ träd, sandlåda? Planteringar utan kanter som jag vill ha kvar förstår jag också att jag måste avgränsa.

// F
 
Redigerat:
peternicklas
Har du träd och sandlåda direkt i gräsmattan så kan du läta dessa vara. Planteringar mm.bör avgränsas.
 
Startade min uppdaterade 2013 idag, konstaterade dessa skillnader (repetion/summering)

- den kantklipper vid hemgång
- den går mycket stadigare när det lutar. (Den bromsar ett hjul om den känner att dentappar kursen)
- den klarar nu 8 kollisioner på kort tid innan den ger upp. (Tidigare 3st)
 
peternicklas skrev:
Har du träd och sandlåda direkt i gräsmattan så kan du läta dessa vara. Planteringar mm.bör avgränsas.
Tack för svaret.

Läste igenom installationsmanualen, och det framgick ju ganska tydligt där också.

// F
 
MBygga skrev:
Jag har två M, en egen från Jem&Fix som är en uppdaterad 2013w15 maskin och en jag köpte åt Svärfar på Picky Habit som är en ny från 2014w02 (Built date står på kartoingen). Båda piper när man lyfter dem men det är olika hur många gånger den piper, oftast en gång men ibland tre gånger. Har inte listat ut varför den gör olika än.
Finns 2 lägen på larm. högt skulle det vara en dj ...massa decibel....men min låter ingenting. Ja kanske 3 små pip. men det e ju en signal , inget larm. Så frågan kvarstår, har nån något larm o tala om?
 
Startade min nya idag och efter att ha lagt en korrekt slinga så fungerar den utmärkt! Den är uppdaterad (grön prick).

35 från kant cm verkar ganska defensivt, har aldrig sett den gå utanför med mer än 15-20cm. Vid hemgång blir det ju mer än en hel klippbredd kvar till kanten.
Har ca 240m kabel, skarvad med Biltemas begränsningskabel som visade sig vara vanlig kopparkabel, ej förtennad. Slog ner sista sträckan med biltemas tältpinnar. :)

Ser inte fram emot att gräva ner slingan men det vore bra.

Högt eller lågt alarm hade ju inte med ljudnivån att göra utan ändrade bara tonen.
 
R
Byt plats på signalkablarna i laddstationen SAKORA
 
MeanMike skrev:
Finns 2 lägen på larm. högt skulle det vara en dj ...massa decibel....men min låter ingenting. Ja kanske 3 små pip. men det e ju en signal , inget larm. Så frågan kvarstår, har nån något larm o tala om?
Nej, jämfört med min 1.0 är det betydligt lägre ljud, även sedan jag tejpat min gamla, Så menar du att det piper fast med låg volym så är det samma som jag har. Jag uppfattade dig som att din inte låter alls men det gör min i alla fall.
 
pipet kan inte va nåt larm utan någon signal bara, Så var fasen e larmet?

I programguiden står att det finns 2 lägen High och low.
Alarm setting
LOW quiet setting40-50db
HIGH loud setting 80-90 db

Inte kan alla ha missat detta? Har verkligen ingen utlöst nåt larm......någon gång?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.