4 760 läst · 22 svar
5k läst
22 svar
1,6m² badrum med duchhörn som inte är monterat i hörn?
Sedan vi byggt en riktig tvättstuga i vårt 1,5 plans hus finns en nackdel: bara en dusch/badrum. Inget problem just nu eftersom vi bara är 2 men det är ju alltid trevligt/värdehöjande med en extra dusch. Dock skall toaletten på ovanvåningen renoveras och jag leker med tanken att få plats med en dusch där.
Utgångspunkten är alltså ett rum på 1,45*1,1m med dörr och fönster på långsidorna.
Det enda hörnet (nere TH) duger inte eftersom ena väggen bara är ~60cm. Därför har jag letat efter vikbara duschdörrar som man monterar i "nisch", dvs på motstående väggar, men inte hittat något mer än endast dörrar. I mitt fall behöver jag ju kunna vika undan båda dörrarna en del för att kunna utnyttja rummet som toalett. Därför funderar jag på hur det blir att montera en "duschhörn" som i min bifogade skiss. Antingen räcker gångjärnen till eller också får jag montera dem på en trekantig aluminiumprofil så att gångjärnet får sin vanliga position.
Då bör det gå att vika undan dörrarna hyfsat och tillsammans med handfat och toa i ganska liten storlek bör man kunna få plats att både vända sig och byta om.
Tanken är alltså att det i första hand skall vara toalett, men kunna utnyttjas som gästdusch om man är många samt när badrummet renoveras (ligger kanske 10 år bort).
Vad tror ni om min planlösning?
Förbättringar, ideer samt även väl motiverade sågningar mottages tacksamt
Utgångspunkten är alltså ett rum på 1,45*1,1m med dörr och fönster på långsidorna.
Det enda hörnet (nere TH) duger inte eftersom ena väggen bara är ~60cm. Därför har jag letat efter vikbara duschdörrar som man monterar i "nisch", dvs på motstående väggar, men inte hittat något mer än endast dörrar. I mitt fall behöver jag ju kunna vika undan båda dörrarna en del för att kunna utnyttja rummet som toalett. Därför funderar jag på hur det blir att montera en "duschhörn" som i min bifogade skiss. Antingen räcker gångjärnen till eller också får jag montera dem på en trekantig aluminiumprofil så att gångjärnet får sin vanliga position.
Då bör det gå att vika undan dörrarna hyfsat och tillsammans med handfat och toa i ganska liten storlek bör man kunna få plats att både vända sig och byta om.
Tanken är alltså att det i första hand skall vara toalett, men kunna utnyttjas som gästdusch om man är många samt när badrummet renoveras (ligger kanske 10 år bort).
Vad tror ni om min planlösning?
Förbättringar, ideer samt även väl motiverade sågningar mottages tacksamt
Blir det trångt tror jag inte det är så mycket värdehöjande .
Tror det var en diskussion för ett tag sen om nyttan med flera duschar...jag är av åsikten att ett badrum räcker, det är inte ofta man duschar två samtidigt, i vårt hus skulle dessutom beredaren ta slut väldigt snabbt.
Tror det var en diskussion för ett tag sen om nyttan med flera duschar...jag är av åsikten att ett badrum räcker, det är inte ofta man duschar två samtidigt, i vårt hus skulle dessutom beredaren ta slut väldigt snabbt.
Värdet stiger kanske med lika mycket som du renoverar för så visst det höjer värdet men det är ju du som betalar för värdeökning så jag fattar inte riktigt vitsen med det. Är ni bara 2 så skulle jag hellre lägga pengarna och tiden på något roligare än att bygga en braatthadusch.
Sedan så är det svårt förstå din ritning, vad menas med 30 och 60? Men som det ser ut så har du ju bara cirka 60 cm mellan långväggen och duschdörren på det ställe där det är som längst. Är det tänkt så kommer man ju få klaustrofobi i duschen.
Sedan så är det svårt förstå din ritning, vad menas med 30 och 60? Men som det ser ut så har du ju bara cirka 60 cm mellan långväggen och duschdörren på det ställe där det är som längst. Är det tänkt så kommer man ju få klaustrofobi i duschen.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ett draperi från vägg till vägg strax nedanför dörren blir mycket enklare och kostar 200 kr inklusive stång.
Draperiet kan dras undan till ena sidan när duschen inte används.
Motto: KISS = Keep it simple, stupid!
Draperiet kan dras undan till ena sidan när duschen inte används.
Motto: KISS = Keep it simple, stupid!
Vi har fjärrvärme så vi kan duscha så länge vi villjkarlberg skrev:
Men visst, håller nog med om antalet duschar, kanske är mest jag som är "trygghetsnarkoman" och vill ha en dusch till "ifalla att"
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det är klart att man skall ha två duschar!Dsl skrev:
Mycket jobbigt när någon sitter och läser deckare en timme och ockuperar den enda dusch/toaletten när man behöver skölja av sig efter ett hårt pass i potatislandet.
Finns andra fördelar också, men jag vill inte ha Diskrimineringsombudsmannen efter mig
Toan skall ju ändå renoveras. Hade tänkt flyta in vattenburen golvvärme, våtskikta golvet och klinkra och kakla minst 1 vägg. Vatten (utanpåliggande från -60) och avlopp (gjutgärn från -60) skall bytas så långt det går (förhoppningsvis kan jag dra nytt hela vägen ner till plan 1). Det som tillkommar i form av jobb och pengar är typ:Högerskon skrev:Värdet stiger kanske med lika mycket som du renoverar för så visst det höjer värdet men det är ju du som betalar för värdeökning så jag fattar inte riktigt vitsen med det. Är ni bara 2 så skulle jag hellre lägga pengarna och tiden på något roligare än att bygga en braatthadusch.
Golvbrunn, kakel på alla väggar, helt tätskikt, blandare, duschdörrar, lite extra rör.
Har förtydligat skissen med mått i rött.
INgenting är skalenligt. Men bra tanke att det blir trångt! OM jag räknar lite snabbt verkar teks skånska byggvarors 80*80 dörrar bygga 35cm rakt ut, så 65cm djupt alltså . Frågan är hur mycket det hjälper att man har 110cm bredd. Kan ju dessutom välja raka istället för rundade dörrar, men få får man ju bara lite extra utrymme ute i spetsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har också varit inne på det. Dock fastnade jag hela tiden i hur man slipper att dörren och fönstret skvätts ner. Helst skulle jag isf vilja ha ett tvådelat drapperi som satt fast i väggen på varje sida och löper i en bågformad stång ungefär som duschdörrarna på min skiss.KnockOnWood skrev:
Konstruktivt, eller inte, men den toan som jag har i garaget är 1,2x2,0 m, och jag skulle inte ens drömma om att få dit en dusch. På tok för trångt. Dina mått 1,11x1,45 är rena husvagnsmått. Det finns visserligen uppfällbara handfat över toastolar, men...
Innan du gör något: Prova att ställa dig inne i en 60-garderob och försök att röra dig som om du duschar där. Tänk dig också att två hörn är lite avskurna, så inser du att du inte vill ha någon sådan dusch, även om den råkar vara dryga metern på bredden.
Enda sättet är att sätta igen fönstret (som är svårt att göra vattentåligt) och sedan hänga upp ett stort draperi som du drar för toaletten, handfatet och dörren, en sådan lösning har jag sett i en minilägenhet i Stockholm där de gjort "badrum" av just en garderob.
Är huset verkligen så litet att du inte han hitta en kvadratmeter till någonstans?
Jag tycker inte att min idé ovan är någon bra idé, det bästa är att ha toan där du ritat duschen, handfatet där du ritat handfatet och skippa duschen. Renovera badrummet får du göra när grannen är bortrest och du är husvakt och kan låna badrummet. Eller på sommaren när man kan bada i sjön.
Enda sättet är att sätta igen fönstret (som är svårt att göra vattentåligt) och sedan hänga upp ett stort draperi som du drar för toaletten, handfatet och dörren, en sådan lösning har jag sett i en minilägenhet i Stockholm där de gjort "badrum" av just en garderob.
Är huset verkligen så litet att du inte han hitta en kvadratmeter till någonstans?
Jag tycker inte att min idé ovan är någon bra idé, det bästa är att ha toan där du ritat duschen, handfatet där du ritat handfatet och skippa duschen. Renovera badrummet får du göra när grannen är bortrest och du är husvakt och kan låna badrummet. Eller på sommaren när man kan bada i sjön.
Om du nu ändå väljer att bygga en dusch så skulle jag gå på ett drapperi för det kan man i alla fall flytta på när man duschar. Kör ett L-format draperi från dörren och nästan ända bort till fönstret. Sätt blandaren på väggen där du har dörren. För blandaren bygger väl en 10 cm den med och den vill man inte heller krama när man duschar.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Anna_H skrev:
Oops, såg inte på den första skissen att väggbiten mellan hörnet till dörren bara var 60 cm.
Och bara 30 cm till fönstret.
Vete humhum om det inte blir bättre med våtservetter då
Det går ju att tvätta håret och överkroppen, men att böja sig ner är svårt om man står med näsan framåt. Vrider man på sig får man plats att böja sig, men armbågarna går ju ut när man använder dem. Jag har duschat i husbil, det var ungefär de måtten och det gick bra för mig som är vig, men för killarna gick det inte alls, det fick bli fyra veckors raggardusch för dem.KnockOnWood skrev:
Hej igen
Det var ett tag sedan sist, och jag har funderat vidare. Ni har fått mej att överge idén att försöka klämma in dusch i befintlig toa. Tack för det!
Men nu har jag eventuellt hittat den där kvadratmetern! Som sagt tidigare ligger toan i en kupa. Om jag förlänger kupan får jag en fin nisch till en dusch, 90cm bred. Det finns bara ett problem, det sitter en takstol i vägen. Kan denna kapas (växlas av i innerväggen som löper "inne i" den) så har jag 120cm på djupet till nästa takstol, och då blir det en rejäl dusch och totalyta på badrummet hamnar runt 2,6m2 istället.
Se förslag på ny planlösning nedan. Lägger dessutom in konstruktionsritningen och har marketar med rött där badrummet planeras ligga samt grönt där takstolen måste kapas.
Vad tror ni om detta?
Antar att jag bör börja med att plocka in en byggingenjör? (vänder jag mej till ett arkitektkontor?) för att bedöma rimlighet och beräkna hur avväxlingen skall ske.
Sedan vidare till kommunen för bygglov.
Det var ett tag sedan sist, och jag har funderat vidare. Ni har fått mej att överge idén att försöka klämma in dusch i befintlig toa. Tack för det!
Men nu har jag eventuellt hittat den där kvadratmetern! Som sagt tidigare ligger toan i en kupa. Om jag förlänger kupan får jag en fin nisch till en dusch, 90cm bred. Det finns bara ett problem, det sitter en takstol i vägen. Kan denna kapas (växlas av i innerväggen som löper "inne i" den) så har jag 120cm på djupet till nästa takstol, och då blir det en rejäl dusch och totalyta på badrummet hamnar runt 2,6m2 istället.
Se förslag på ny planlösning nedan. Lägger dessutom in konstruktionsritningen och har marketar med rött där badrummet planeras ligga samt grönt där takstolen måste kapas.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad tror ni om detta?
Antar att jag bör börja med att plocka in en byggingenjör? (vänder jag mej till ett arkitektkontor?) för att bedöma rimlighet och beräkna hur avväxlingen skall ske.
Sedan vidare till kommunen för bygglov.
Det låter som det kommer bli väldigt dyrt att duscha...
Jag hade isf nallat av hallen och de övriga rummen där uppe.
Apropå liten dusch, när jag var i Kina senast så såg jag en som byggt duschväggar runt toastolen så kunde man sitta ner och duscha eller go på toa och duscha samtidigt.
Jag hade isf nallat av hallen och de övriga rummen där uppe.
Apropå liten dusch, när jag var i Kina senast så såg jag en som byggt duschväggar runt toastolen så kunde man sitta ner och duscha eller go på toa och duscha samtidigt.