Blindnit skrev:
Själv brukar jag växla ner och dra, ingen som hinner med en Passat 1.8T från 99 :)
Asså den enda gången man får sniffare i häcken är ju när man har nån framför sig, i övrigt är det ju ingen som hinner ikapp... ;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Dessa var specialbyggda bilar med en kamera (vanlig film/stillbild) i en uppbyggnad på instrumentpanelen. I bilden så exponerades traffipaxbilens egen fart in, dess hastighetsmätare kröntes alltså regelbundet för att visa rätt.
Just det.. dom hotade att framkalla filmen om jag inte erkände att jag kört i 120. Hade ingen lust att syna deras kort, så jag tog det budet.

lars_stefan_axelsson skrev:
När jag var på SAAB på åttiotalet så var det allmänt känt att dessa bilar brukade tillverkas färdigsaboterade och krävde ofta stora efterjusteringsåtgärder. Och det var inte alltid dessa hjälpte. Jag kommer ihåg en historia när polisen hämtade två bilar och motorn skar på den ena när de kom ut på motorvägen...
Det väl därför som dom inte hängde med. :cool:

Don't try stuff like this at home kids. :surprised: :banghead:
 
DANNE_K_ skrev:
ResQme är en litet och smidigt redskap att ha i nyckelknippan
[länk]
Ser intressant ut för mig som har lite skräck för vatten. Hm - finns den eller liknande i Sverige eller är det köpa från USA som gäller?
 
LinneaH skrev:
Ser intressant ut för mig som har lite skräck för vatten. Hm - finns den eller liknande i Sverige eller är det köpa från USA som gäller?
Jag har sett den på några svenska sidor men jag minns inte vilka. Har själv tänkt köpa en i flera år, men det har inte blivit av.
 
En sån här har jag i bilen: http://www.jula.se/nodhammare-med-kniv-619109

619109.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag köpte min för ganska många år sedan så plasten är signalorange vilket jag tycker är bättre. Tanken är att man fäster den någonstans i inredningen med kardborretejpen på en plats där den inte är i vägen men ändå är lätt att nå. Detta oberoende vilket håll bilen befinner sig på, upprätt, på sidan eller upp och ned. Den orangea färgen gör den lätt att se även om det inte är optimala ljusförhållanden.
 
ullberg
Jag har något liknande men med integrerad ficklampa också, den var dock för klumpig och lossnade från sitt fäste. Så nu har jag ersatt med automatkörnare (och behöver jag skära av säkerhetsbältet får jag problem om jag inte når till handskfacket)
 
Mikael_L
Och jag har inte ens tänkt tanken på att ha något att smasha rutorna med i bilen i händelse av snabbt högvatten.

Jag har väl helt tråkigt antagit att en vanlig krock, cancer, eller misshandel utanför krogen kommer ta mitt liv i förtid, om jag nu inte, helt troligtvis, dör av vanliga åldersrelaterade åkommor. :surprised:
 
Här på Byggahus dör vi med snickarbrallorna på.

Försök inget annat Mikael!
 
  • Gilla
1457g och 1 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Här på Byggahus dör vi med snickarbrallorna på.

Försök inget annat Mikael!

han får kila vidare i värsta "gåbort kostymen" då.....;)
9735_0000kp2i_7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Remne skrev:
han får kila vidare i värsta "gåbort kostymen" då.....;)
[bild]
Snyggt, såna skulle man skaffa sig :cool:
 
Alla som åker med i bilen har väl med sig varsin passande flytväst också ifall man skulle råka köra ner i någon å eller så. För vad ska man med hammaren till om man ändå inte kan simma?
 
raveper skrev:
Alla som åker med i bilen har väl med sig varsin passande flytväst också ifall man skulle råka köra ner i någon å eller så. För vad ska man med hammaren till om man ändå inte kan simma?
Å integrerad fallskärm i stolen utifallatt man skulle råka köra över kanten nere i alperna eller så.
 
  • Gilla
1457g och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Och jag har inte ens tänkt tanken på att ha något att smasha rutorna med i bilen i händelse av snabbt högvatten.

Jag har väl helt tråkigt antagit att en vanlig krock, cancer, eller misshandel utanför krogen kommer ta mitt liv i förtid, om jag nu inte, helt troligtvis, dör av vanliga åldersrelaterade åkommor. :surprised:
Man behöver ju inte hamna i vatten med bilen för att behöva en nödhammare. Finns ju fler situationer där en nödhammare kan behövas. Det krävs t.ex ingen hård smäll vid en krock för att dörrar ska bli svåra att öppna. Sen om man t.ex hamnar i en seriekrock så kanske man har tur och klarar en hård smäll själv men hamnar med ena sidan av bilen mot ett plåträcke, vägg eller en annan bil. och sen kommer ytterligare en bil och blockerar den andra sidan. Den bilen kanske smällde rejält innan och börjar brinna. Då kan den det vara bra att ha något att krossa rutorna med så man kan ta sig ut.
Sen behöver det ju inte vara en själv som behöver ta sig ut. Det kan ju vara någon annan som behövs räddas. Det finns ju t.ex idioter som lämnar hundar och barn i bilen varma sommardagar. Då kan det vara bra att ha en nödhammare till hands.

Här hittade jag några svenska sidor som säljer ResQme, men det skiljer rejält i pris. 149 kr - 299 kr
http://www.forklok.se/?view=on&shop_id=32
http://www.brandsakra.se/sakerhetshammare/resqme-en-sakerhetshammare-for-nyckelringen
http://stzmpsu.se/product.php?id_product=191
 
  • Gilla
LinneaH
  • Laddar…
Jo egentligen är man nog mest idiot för att man inte har nödhammare och bältesklippare i bilen.
Och då ska de givetvis inte ligga i verktygslådan under reservdäcket....
Kan det ta en halvtimme att fixa till en fungerande upphängning?
 
thomasx skrev:
Asså den enda gången man får sniffare i häcken är ju när man har nån framför sig, i övrigt är det ju ingen som hinner ikapp... ;)
Lite så är det förstås :)
Men är själv noga med att hålla avstånd framåt, och det inte minst för att jag stör mig själv nåt fruktansvärt på alla som ska köa på efter ett långsammare fordon framför så att det blir i princip omöjligt att göra nån form av vettig omkörning utan tränga sig in fullständigt idiotiskt och så bråttom har man ju trots allt väldigt sällan :)

Sen tar det ju faktiskt längre tid att väl göra en omkörning ifall man ligger för nära.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.