Hej!
Jag håller på och försöker förstå hur alt fungerar kring kolfilterfläktar och häpnar över hur svårt det är att få svar på sina frågor…Försäljarna är riktigt dåliga och det finns knappt några utställningar att se och då bor jag ändå i Stockholm.

Nu till min fråga, jag ringde tillslut till Franke efter att ha gått runt till köks- och vitvaruförsäljare utan att få några bra svar. Mannen jag talade med sa att man monterar fläkten som vanligt och i rörets slutändan monterar man kolfiltersatsen. När jag har sagt detta till hantverkare och fläktförsäljare säger de att de att de aldrig har hört det utan det vanliga verkar vara att man monterar kolfiltersatsen direkt på fläkten och leder sedan bort luften eller låter den blåsa ut rakt i skåpet. Och hur det i slutändan ska göras avgör ju lite hur jag ska tänka kring skåpen och utrymme i dem.
Jag tittar just nu på två olika fläktar det är Franke F600 (som jag tror är bäst) och Smeg KSET610X (som jag tycker är snäppet snyggare). Kan någon ge mig råd i frågan om vilken fläkt jag ska välja och hur jag bäst installerar den?​

A
Det följer väl med installationsanvisning eller?

Det gör det säkert men innan jag bestämmer vilken fläkt och kolfiltersats jag ska välja vill jag gärna veta hur det ska göras eftersom det handlar om planering av köket, beställning av luckor etc. Och det är som sagt svårt att få info av försäljarna de svarar typ, "jag är ju ingen installatör"….

Jag har kikat på dessa redan men kan inte riktigt lista ut var kolfiltersatsen sitter, direkt ovanpå fläkten eller i slutet av röret.
Tack ändå!

A
Den måste ju kunna bytas lätt måste gå att se på hur filtret ser ut, runt, fyrkantigt ...

A
Kolfilerna på smegen sitter på var sida fläktmotorn markerade med bokstaven f, förvillande lik en IKEA fläkt

Om det inte sitter inne i fläkten sitter det väl mellan fläkten och röret? I vilkendera av dem det sedan är fäst får man väl se vad om är smidigast? Det ska ju rengöras regelbundet.

T
Anna_H skrev:
Om det inte sitter inne i fläkten sitter det väl mellan fläkten och röret? I vilkendera av dem det sedan är fäst får man väl se vad om är smidigast? Det ska ju rengöras regelbundet.
Inte rengöras per se, utan man får köpa nya kolfilter typ var 4-6 månad beroende hur mycket man använder fläkten.

tank77 skrev:
Inte rengöras per se, utan man får köpa nya kolfilter typ var 4-6 månad beroende hur mycket man använder fläkten.
På våran elektrolux skulle man tvätta kolfiltret i diskmaskinen och sedan torka det i ugnen på låg värme.

Filtren sitter väl alltid direkt ovanför spisen och innan fläktar rör och annat. Matoset ska ju filtreras bort innan det hamnar i rör, fläkthjul och annat inkråm i fläkten.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Ja som jag har förstått det sitter ju alltid fettfiltret först, det som alla fläktar har, men kolfiltret är ju till för att rena luften som fläktats bort innan den blåser ut i rummet igen eftersom den recirkulerar/återcirkulerar istället för att gå ut i en ventilationskanal. Så just kolfiltersatsen borde ju kunna sitta i slutet av fläktröret eller direkt på fläkten. Men det är just detta som det är svårt att få svar på. Det förvånar mig verkligen att ingen av fläkttillverkarna har några installationshänvisningar på sina sidor för kolfilter/återcirkulation….

T
Nej, det är inget som är konstigt då kolfiltret som sagt sitter direkt på fläkten, inte i slutet av fläktröret:x

A
Franke Cylinda mfl. Har kolfilter formade till rör som då sitter efter fläktkåpan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.