K
I kvällens Husdrömmar på ettan så byggdes det ett stort stenhus med någon form av stora isolertegel-stenar. Är det någon som känner igen dessa och vet vad det är för märke och modell?

Vad kostar sådana och var kan man köpa dem?

http://www.svtplay.se/video/1844602/del-5-av-8
 
Jag tyckte jag skymtade namnet på dem på några pallar som stod i bakgrunden. Kommer inte ihåg, men du får kolla på programmet igen så ser du kanske.
 
Kallebo skrev:
I kvällens Husdrömmar på ettan så byggdes det ett stort stenhus med någon form av stora isolertegel-stenar. Är det någon som känner igen dessa och vet vad det är för märke och modell?

Vad kostar sådana och var kan man köpa dem?

[länk]
Det där är Porotherm (har inte sett programmet, men på bilden på startlänken). Du har lite info i denna tråd (inlägg 11 och neråt): http://www.byggahus.se/forum/stenhu...-tegelfasad-ex-huscompagniet.html#post1936440
 
Porotherm ja, det var nog namnet jag såg på en pall.

Men det verkar ju vara löjligt dålig isoleringsförmåga med i bästa fall ett lambda på 0,08, att jämföra med den vanligaste glasullen som ligger på 0,037, och cellulosafibern ligger väl ungefär där också.

Skulle det vara ett ekologiskt hus de har byggt med så taskig isolering?

http://www.wienerberger.se/om-wiene...porotherm-tegelblock-teknisk-information.html
 
thomasx skrev:
Porotherm ja, det var nog namnet jag såg på en pall.

Men det verkar ju vara löjligt dålig isoleringsförmåga med i bästa fall ett lambda på 0,08, att jämföra med den vanligaste glasullen som ligger på 0,037, och cellulosafibern ligger väl ungefär där också.
Det är svårt att mura med glasull eller cellulosafiber så den jämförelsen är lite skev. :p

Oisolerade tegelblock bör jämföras med lättbetong eller lättklinker. Till alla tre används ju någon form för isolering idag.

Bygger man ekologiskt är det ju ekologiska material som ska användas. Även den bakomliggande miljöpåverkan i produktionen av materialet räknas med. Därför är ju material som lera, papper etc bra val för ett ekologiskt bygge. Glasull passar inte riktigt in där.
 
Mainstream skrev:
Det är svårt att mura med glasull eller cellulosafiber så den jämförelsen är lite skev.
Que? Vad menar du? Spelar väl ingen roll HUR man uppför materialet, isoleringsförmågan är mycket sämre. inget skevt alls i den jämförelsen.

Mainstream skrev:
Oisolerade tegelblock bör jämföras med lättbetong eller lättklinker. Till alla tre används ju någon form för isolering idag.
Material med isoleringsegenskaper bör jämföras med varandra. Att utesluta några bara för att kunna hävda att ett dåligt är bra är bara att stoppa huvudet i sanden, IMO.

Mainstream skrev:
Bygger man ekologiskt är det ju ekologiska material som ska användas. Även den bakomliggande miljöpåverkan i produktionen av materialet räknas med. Därför är ju material som lera, papper etc bra val för ett ekologiskt bygge. Glasull passar inte riktigt in där.
Jaså? Inte cellulosa heller? Eller varför undvek du att kommentera det?

Du verkar ha väldig bra koll på Porotherm, vad har du för egna erfarenheter av den?
 
thomasx skrev:
Que? Vad menar du? Spelar väl ingen roll HUR man uppför materialet, isoleringsförmågan är mycket sämre. inget skevt alls i den jämförelsen.

Material med isoleringsegenskaper bör jämföras med varandra. Att utesluta några bara för att kunna hävda att ett dåligt är bra är bara att stoppa huvudet i sanden, IMO.
Det blir väldigt missvisande för den som läser när man jämför saker som ska användas på olika sätt. Lite som att jämföra träreglar med mineralull - ja, de isolerar också olika mycket, men det är ingen relevant jämförelse. Byggnadsmaterial mot isolering.

thomasx skrev:
Jaså? Inte cellulosa heller? Eller varför undvek du att kommentera det?
Jag använde ordet "papper" istället och räknade in det som ett ekologiskt material.

thomasx skrev:
Du verkar ha väldig bra koll på Porotherm, vad har du för egna erfarenheter av den?
Jag projekterar mitt eget nybygge ihop med en konstruktör och kommer välja Porotherm framför lättbetong / lättklinker. Så min erfarenhet är inte som byggare utan bara som vanlig (påläst?) konsument.

Att bygga väggar med lertegel (Porotherm), lättbetong eller lättklinker är rätt så likt. Alla tre finns i varianter med inbyggt isolerande material om man inte vill isolera väggen på utsidan. Porotherm med minerallull eller perlite, lättbetong/lättklinker i olika iso-varianter. Det skiljer lite i isoleringsvärde på färdig vägg såklart som ska vägas mot alla andra parameterar, subjektiva som objektiva. Men några dramatiska skillnader är det inte.
 
Du nämner lambda 0.08 som om det skulle vara ett dåligt isoleringsvärde? Ett vanligt förekommande block är cellblocket från H+H. Det har lambda 0.076. Ytong/Xella's massivblock ligger också där.

Materialen i själva byggblocken isolerar alltså ungefär lika mycket. Inte så konstigt då det är mest luft i dem. Sen är det upp till var och en att kombinera dessa block (eller iso-varianter) till en färdig vägg.
 
K
Ok, tack för svar och fortsatt diskussion.

Jag håller nog med Mainstream om att 0,08 låter ganska bra. Tittar man på H+H-blocken här så har man lambdavärden på 0,09, 0,12 eller 0,18. Vilket låter betydligt sämre.

Vilka gränser sätter myndigheterna? Vill man ha ett hus som andas utan en massa plast så är väl glas/cellulosaull uteslutet?
 
Kallebo skrev:
Ok, tack för svar och fortsatt diskussion.

Jag håller nog med Mainstream om att 0,08 låter ganska bra. Tittar man på H+H-blocken här så har man lambdavärden på 0,09, 0,12 eller 0,18. Vilket låter betydligt sämre.

Vilka gränser sätter myndigheterna? Vill man ha ett hus som andas utan en massa plast så är väl glas/cellulosaull uteslutet?
Det där är u-värden och inte lambda-värden. Blocket du länkat till har en isolerande kärna som gör att du får såpass bra värden.

Om jag minns rätt är kravet från myndigheterna minst u-värde 0.4 på hela väggen. Då ska du räkna in fönster och dörrar också. Fönster ligger nånstans runt 0.9-1.3 så med stora glaspartier behöver du kompensera med välisolerad vägg.
 
Vad som är bra och dåligt är så klart subjektivt i stor utsträckning.

Det viktiga är ju att den som bygger inser att det material man väljer har en isoleringsförmåga som är flera gånger sämre än "traditionella". Att bygga ett hus med isoleringsmaterial med ett lambda på 0,08 och påstå att det är ekologiskt tycker jag rimmar illa.

Någon leverantör som marknadsför träreglar som isolerande har jag dock inte sett, så det var verkligen en udda jämförelse.

Om man säger att Porotherm har en bra isoleringsförmåga, och när man säger det menar att man enbart jämför med andra stenmaterial, och då inte räknar in stenull, så bör man vara noga med att påtala det.

De som bygger ekologiska hus på riktigt, passivhus t.ex., kör ju med halvmetertjock isolering som regel av cellulosa t.ex. ekofiber som jag såg någon siffra på lambda 0,039 på.

Porotherm må vara det bäst isolerande stenmaterialet som man kan mura med men nej, i mina ögon blir inte ett material bra bara för att det finns sämre. Jag är inte helt insatt i murblocksbranschen, men nog finns det alternativ för den som vill ha ett stenhus i form av block med eps i eller hålrum som kan fyllas med lösull och liknande. Ligger de också på lambda sämre än 0,08?
 
Jag har ännu inte sett ett hus byggt med stenull så att kalla den byggmetoden "traditionell" är väl udda om något? Hus har en stomme av något slag, tex träreglar, lättbetong, lättklinker eller lertegel.

Därav min jämförelse med träreglar som isolerande. :D


Utan isolering är dessa material väldigt lika i lamdba-värde och i praktiken är det omöjligt att uppnå kraven i BBR. De är ju utformade för att vara så lätta som möjligt för att innehålla så mycket luft som möjligt - därav kommer att de är rätt lika i lambda-värde. Det är i kombination med isolering det blir intressant.


Oavsett stomme så väljer man ju någon form för isolering idag. Lättbetongen isoleras ofta med mineralull på utsidan och så en fasad utanpå det (ser du några likheter med bild 1?). Här är tre exempel från Porotherm:


1) Block i tegel, klassisk isolering och fasadtegel
2) Iso-block i tegel med mineralull (putsas på båda sidor)
3) Iso-block i tegel med perlite (putsas på båda sidor)


Med dessa konstruktioner når man ett fullt godkänt u-värde på väggen. De är inte "flera gånger sämre än" än någon annan vanlig väggkonstruktion.


Vill man bygga ekologiskt är tegelblock med perlite inget dumt val. Lera + vulkansten är väl inte så tokigt?




EPS-block som fylls med betong (vanlig passivhus-konstruktion) är inte att klassa som stenhus i min värld. För den som vill bygga ekologiskt går nog EPS bort på ett tidigt stadium i vilket fall som helst.


cavity_wall_construction.jpg T9MWjpg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
T9P.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas_2
  • Laddar…
en sak att komma ihåg också är hur olika isoleringsmaterial beter sig när de blir fuktiga. Ett spikhål i plasten kan ge 1-2 dl vatten i väggen per år när inomhusluften kondenseras där.
Fördelen med stenhus är att man kan få det lufttätt utan att använda plastfilm som man måste göra i trähus. Sen kan man utnyttja stenhusens långsamma temperaturförändring så det blir 'okänsligare' för snabba temperaturförändringar(dag/natt cykler).

Det man ska komma ihåg att det är skillnad på stenhus och stenhus och olika material klarar av fukt och temperaturförändringar olika bra. Jag tycker man borde prata om massiva hus istället för stenhus, dock platsar stockhus(riktigt stockhus, inte breda/tjocka plankhus) in i massiva hus också, med några liknande egenskaper.

Har för mig att glasull förlorar nästan all sin isoleringsförmåga när den blir blöt, då är andra material betydligt bättre.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
K
Mainstream skrev:
Oavsett stomme så väljer man ju någon form för isolering idag. Lättbetongen isoleras ofta med mineralull på utsidan och så en fasad utanpå det (ser du några likheter med bild 1?). Här är tre exempel från Porotherm:

1) Block i tegel, klassisk isolering och fasadtegel

Med dessa konstruktioner når man ett fullt godkänt u-värde på väggen. De är inte "flera gånger sämre än" än någon annan vanlig väggkonstruktion.

[bild]
Här har de ju vanlig glasull mellan tegelväggarna, men ingen diffusionsplast (är det för att det inte behövs?) kan man ha andra fasadmaterial än tegel i en liknande konstruktion? I avsnittet skulle de ha aluminumplåt som fasadmaterial hur gjorde de med isolering bakom denna?

Edit: Det ser ut så här på hemsidan:
Zusatzged%C3%A4mmte_Wand___1122448610389,0.jpg
Var det så de gjorde i huset i programmet, tittade lite igen och det ser ut som att de skippade aluminiumen och körde med en putsfasad..

Måste man ha den yttre isoleringen för att kunna uppnå godkända u-värden?
 
Redigerat:
K
Dekker skrev:
Det man ska komma ihåg att det är skillnad på stenhus och stenhus och olika material klarar av fukt och temperaturförändringar olika bra. Jag tycker man borde prata om massiva hus istället för stenhus, dock platsar stockhus(riktigt stockhus, inte breda/tjocka plankhus) in i massiva hus också, med några liknande egenskaper.
Var platsar denna ihåliga tegelsten in i din uppdelning? Är ett hus av sådan sten ett massivt hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.