Hej!

Min första post här, har läst en del men nu är det dags att börja posta själv. Har relativt nyligen köpt tomt i Skåne, utanför Malmö/Lund och undersöker nu vad vi ska bygga. Status är att jag har fått nybyggnadskartan från kommunen, grunden ska vara färdig 1 november i år. Planen tillåter ett en-planshus på ca 185m2 byggyta + 65m2 garage.

Har tittat en del på Huscompagniets hus men funderar på att bygga något liknande i egen regi då vi ändå vill ändra på relativt mycket. Så första frågan, hur bygger man egentligen ett sådant här hus? Det är ju teglat av en riktig (dansk) murare på utsidan men själva stommen är lättbetong. Vad är det för lättbetong man använder? Jag hittar ju hur många varianter som helst på lättbetong. Just tegelfasaden tilltalar väldigt mycket framför puts.

Svårigheten för mig som ny på detta är att hitta information om olika konstruktionsmetoder. Produkter finns i överflöd men när man inte vet hur de ska användas blir det fort väldigt svårt.

Exempel från Huscompagniet:
http://www.huscompagniet.se/inspiration/visningshus?show=oyo
 
Bilderna som du länkade till så är det där ej prefab, snarare nån form av lätt betong block
 
Har studerat vidare. Verkar vara som ni säger; lättbetong-block på insidan, en del isolering och så murad skalmur. Ska ta en titt på deras visningshus för att se det på riktigt och få mer info om U-värde, tjocklek och så vidare.

Just nu är det 3 huvud-alternativ jag väljer mellan:
  • Lättbetong, isolering, skalmur alá Huscompagniet (tegelfasad)
  • Lättbetong med inbyggd isolering alá Ytong Energy (putsad fasad)
  • Dubbla murade tegelväggar med isolering alá Tegelmäster Superväggen (tegelfasad)

Outsiders:
  • Något med sandsten? Ännu bättre ljuddämpning.
  • Lättklinker.

Det lär sluta med en liten jämförelse av cellplast mot perlite som isolering, värdering av fukt-känslighet, beständighet för framtiden, ljuddämpning, U-värden, samt naturligtvis pris och byggmetoder. Även möjligheten till att få garaget i samma stil/material måste vägas in.
 
Hej!

Om du ska bygga, använd lättbetongblock med isolering typ:

http://www.byggbasen.com/prod/h+h_termoblocket/3726.html

Sen murar du eller putsar fasaden.

Om du har några frågor så tror jag att jag kan hjälpa dig då jag har gjort mycket mur och puts arbeten samt grunder.

//Wubbler
 
Hejsan!
Huskompagniet kan anpassa din planritning efter dina egna planer. Tog själv fram en ritning som de anpassat efter deras koncept men då får du såklart antingen betala extra eller acceptera deras husstandard (takhöjd, danska kontakter, ej helkaklade badrum m.m.)
Lycka till!
 
Titta noga på synpunkterna avseende HusCompagniet. Det är inte bara fråga om metod för byggande av fasaden som är av intresse, även att du skall få en slutprodukt och ett bemötande som du kan acceptera.

På mitt hus, byggt av HusCompagniet är det omfattande fuktområden på fasaden. Enligt HusCompagniet beror detta på att jag vattnat gräsmattan i somras. Borde ha torkat nu efter mer än ett halvår...

Därtill har HusCompagniet genomgående missuppfattat hur bland annat hur våtrum skall utföras och har i princip uppfört samtliga våtutrymmen som jag tittat (även hos andra som köpt av HusCompagniet) på felaktigt sätt. Brunnar är felplacerade, fallen felaktiga, rörgenomföringar felutförda, saker som leder till att det är oklart om det går att få ersättning samt därefter en gällande villaförsäkring om vattenskador skulle uppkomma.

(Lustigt nog är det lika många bokstäver i ordet Cowboy builder som i HusCompagniet...)
 
  • Gilla
Del
  • Laddar…
husmannen skrev:
Därtill har HusCompagniet genomgående missuppfattat hur bland annat hur våtrum skall utföras och har i princip uppfört samtliga våtutrymmen som jag tittat (även hos andra som köpt av HusCompagniet) på felaktigt sätt. Brunnar är felplacerade, fallen felaktiga, rörgenomföringar felutförda, saker som leder till att det är oklart om det går att få ersättning samt därefter en gällande villaförsäkring om vattenskador skulle uppkomma.
.)
Utan att veta något om byggföretaget eller försvara felaktigt utförda badrum så är jag, som själv bor i ett lättbetong/tegelhus inte så särskilt orolig för vattenskador.
OM det skulle uppstå så är materialet väldigt förlåtande och skadorna blir begränsade till skillnad för hus med trä i stomme och väggar. Det är väl närmast i sådana hus som fuktskador oftast blir kostsamma. :confused:
 
Det är måhända riktigt att trähus är känsligare för vattenskador men det är ingen ursäkt att bygga våtutrymmena felaktigt i ett stenhus. Försäkringsbolagen ställer samma krav oberoende av huskonstruktion.

Slutsaten måste emellertid vara att det är viktigt att välja en kompetent leverantör.
 
Jag kommer bygga med Wienerbergers (Porotherm) tegelblock på 36.5 cm med fasadtegel utanpå det. Ger en vägg på 50 cm. Putsade innerväggar.

Det är istället för bakmur av tex leca / lättbetong som jag förstått är relativt vanligt (oftast kompletterad med isolering innan tegelfasaden).
 
Mainstream skrev:
Jag kommer bygga med Wienerbergers (Porotherm) tegelblock på 36.5 cm med fasadtegel utanpå det. Ger en vägg på 50 cm. Putsade innerväggar.

Det är istället för bakmur av tex leca / lättbetong som jag förstått är relativt vanligt (oftast kompletterad med isolering innan tegelfasaden).
Winerbergers byggsätt ger väldigt dålig isolering. Även om du använder den mest isolerade varianten som dessutom är tämligen dyr så får du vägg som energimässigt är i underkant av vad som behövs i nordiska länder. I Europa där lägsta temperaturen inte är lika låg kan et kanske funka.
 
Hålta skrev:
Winerbergers byggsätt ger väldigt dålig isolering. Även om du använder den mest isolerade varianten som dessutom är tämligen dyr så får du vägg som energimässigt är i underkant av vad som behövs i nordiska länder. I Europa där lägsta temperaturen inte är lika låg kan et kanske funka.
Vad bygger du detta påstående på?

Priserna jag fått (utan någon speciell förhandling) ligger helt klart i linje med block från H+H eller Ytong. Prisexempel: Porotherm T8-block, 42.5 cm med mineralull kostar 765:-/kvadrat. Det är billigare än priset jag fått för H+H Termoblocket på 40 cm.

Var menar du gränsen för vad som är i "underkant av vad som behövs i nordiska länder" går? Det är ju inga dramatiska skillnader i U-värde på färdig vägg. Visst, H+H har bättre isolering i exemplet ovan men det är ju inte den enda parametern som avgör något vid valet.
 
Om du tar 42,5 cm med isolering och sk T8 utförande så får väggen u-värde på 0,19 . Tjockleken med tegel och fingerspalt bilir 42,5+2+10,8 dvs strax över 55 cm! Mycket yta går bort för lågt isolervärde till högre kostand än LECA plus +isolering
 
Hålta skrev:
Om du tar 42,5 cm med isolering och sk T8 utförande så får väggen u-värde på 0,19 . Tjockleken med tegel och fingerspalt bilir 42,5+2+10,8 dvs strax över 55 cm! Mycket yta går bort för lågt isolervärde till högre kostand än LECA plus +isolering
...och denna skulle inte fungera i nordiska klimat? :eek:

Det är ju bara välja lämplig tjocklek i det material man tycker bäst om? Inte väljer man vägg-material enbart med plånboken? Välj ett block på 36.5 istället så landar väggen på 50 cm. Vill man ha tunnare än så kanske det är läge att välja bort fasad-tegel. Många iso-leca-block ligger ju på 40 cm, inte så stor skillnad. Ett par centimeter på ena eller andra hållet.

Som jämförelse: T7-block på 36.5 cm med U-värde 0.18. Helt OK i min värld.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.