Hej

Tacksam om ngn här på forumet kan hjälpa mig eftersom jag kommit i kollisionskurs med danska huscompaniet. Det verkar som att detta företag är allt annat än seriöst.

Bakgrunden är det att vi hade tänkt att bygga vårt nya hus i Malmö med Huscompaniet. Vi skrev ett avtal med de augusti 2012 med villkoret att avtalet skulle upphöra om vi inte lyckades sälja vårt gamla hus. Så blev inte fallet och avtalet upphörde per 31-21-2012.

Vårt gamla hus blev sålt augusti 2013. Vi började åter för planering av nybygge med huscompaniet. Vi har inget aktuellt avtal med dem. Det enda vi gjort med dem är att vi skissat på en ritning. Nu ska vi inte bygga hus och de fick mig att av misstag betala in 100 000:- SEK till dem.

Jag har vädjat till dem att returnera mina pengar men nu säger dem att det är inte säkert att de ska betala tillbaka pengar som inte tillhör HUSCOMPANIET. Snälla ni kan ngn hjälpa mig att få tillbaka våra pengar från Huscompaniet? Det här företaget verkar inte alls vara seriöst.

Alla råd tacksamt emotses!
 
C
Huvva.....

Har du skrivit till dem o begärt tillbaka pengarna?

Fått svar av dem?

Vad skrev de?

Svenskt avtal?

Danskt?

Allt sånt här skall skötas pappersvägen....

Svara så få du mer hjälp,lite svårt att hjälpa med så knapphäniga uppgifter..
 
Om de vägrar så är det sista utvägen att stämma dem i domstol.
 
Du får nog förklara hur de fick dig att ge dem 100.000:- av misstag...
 
Tack för er svar! Jag har inget avtal med Huscompaniet. Jag har skrivit till dem att returnera mina pengar men han skriver att det inte är säkert att de kan betala tillbaka mina pengar. Alltså är jag lurad?
 
Detta är svaret jag fått från säljaren, hoppas att ni kan förstå texten då det är skrivet på Danska.


Jeg har ikke beføjelser til bare at returnerer jeres penge, men tager en snak med VD på Tirsdag nå han er tilbage.
 
Hej Gudfader,

Jag har betalat till de av ren naivitet! Jag har inget avtal med de nu men han var påstridig och ville ha pengar för att göra en Geoteknisk undersökning på tomten. Och jag tänkte ok jag betalar 100 000:- så att arbetet kommer igång!
 
Men hallå, han skriver ju bara att *han* inte kan betala tillbaka dom (han har inte befogenhet till det tolkar jag det som) utan att han måste prata med vdn om det(på tisdag) . Ganska normalt att man måste tala med någon "högre upp i hierkien" innan man för över 100k från företagets konto.

Eller har det sagts/skrivits mer än ovanstående?
 
Redigerat:
jävla_hus skrev:
Men hallå, han skriver ju bara att *han* inte kan betala tillbaka dom (han har inte befogenhet till det tolkar jag det som) utan att han måste prata med vdn om det(på tisdag) . Ganska normalt att man måste tala med någon "högre upp i hierkien" innan man för över 100k från företagets konto.

Eller har det sagts/skrivits mer än ovanstående?
Jag tolkar det lika.... Han har inte befogenhet till denna transaktion, han skall kolla med VD på Tisdag när denne är tillbaka på Jobbet...
 
Hej Zixten och jävla_hus

Jag väntar väldigt nervöst till på tisdag vad de kommer med härnäst. Dessa pengar tillhör ju inte huscompaniet. Men redan nu måste jag tänka på vad jag kan göra om de inte betalar tillbaka pengarna. Tack för era råd.
 
Jag hade väntat åtminstånde till på fredag innan jag började oroa mig. Att en säljare inte har befogenhet att föra över 100000 rakt av är inte något konstigt.

Har du kommit överens med säljaren om att de 100000 skall användas till en geoteknisk undersökning? Isåfall så har ni ju någon form av muntligt avtal, dock med oklara villkor.
 
Hej Pelpet

Jag ska vänta till nästa vecka och se vad som händer. En geoteknisk undersökning kostar ca 15000 som dock inte är utförd. Ibland är man för godtrogen. Det var fel av mig att betala in pengar till dem innan något avtal är påskrivet. Detta får bli en läxa för mig till framtiden.
 
T
Något är skumt med denna trådstart, bara en känsla jag har:confused:
 
Hej tank77

Varför tror du att något är skumt. Det är jag som skriver som bett om hjälp, jag ska vänta till senare i veckan och se om de returnerar mina pengar, i annat fall ska jag stämma företaget i domstol. Din känsla är ingen riktig känsla så du får slappna av och invänta resultat. Lovar att skriva om hur det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.