Jag trodde blint på att fibaro skulle kunna lösa att dimmra LED downlights? Vi pratar om 3w 350mA eller 7w 700mA.
Ju mer jag kollar runt så hittar jag inte någon vettig lösning. Vilket är trist då jag håller på och drar rör och planerar ljuset i mitt nybygge.
Är det inte någon som har löst den installationen?
 
Wik83 skrev:
Jag trodde blint på att fibaro skulle kunna lösa att dimmra LED downlights? Vi pratar om 3w 350mA eller 7w 700mA.
Ju mer jag kollar runt så hittar jag inte någon vettig lösning. Vilket är trist då jag håller på och drar rör och planerar ljuset i mitt nybygge.
Är det inte någon som har löst den installationen?
Drivdon som är dimbart på primärsidan?
 
Bamsefar skrev:
Det är inte säkert. Trots att jag programmerat sedan 9 års ålder, och nu är 47, så känner jag mig som en rejäl nybörjare med LUA/LUUP kodande.... Vet inte riktigt varför faktiskt men det är något som jag inte får ihop i huvudet just nu ;-) Men det kommer säkert, när jag får lite tid - tid har jag nämligen extremt lite av...
@Bamsefar

Allt verkar funka, Förutom att varje gång jag larmar av eller larmar på så spelas ringklockans signal. Hur kan detta komma sig....
 
Någon som har tips på en batteridriven knapp för ringklocka?
Krav att den ska vara batteridriven och tåla utomhusbruk, samt kunna trigga scener.

Funderar på en aeon labs panic button.
 
  • Gilla
scurb
  • Laddar…
Hoffan skrev:
@Bamsefar

Allt verkar funka, Förutom att varje gång jag larmar av eller larmar på så spelas ringklockans signal. Hur kan detta komma sig....
Därför att du har disarmed/armed som trigger.

Det var exakt detta jag menade med att hålla reda på skillnaden på trigger och variabel. Om du skapar larmet som trigger när det slås på/av, så kommer conditions att uppfyllas varje gång... Det är ju en trigger. Men det du menar är att du bara vill testa på värdet men inte triggas på värdeändring...
 
Bamsefar skrev:
Det är inte säkert. Trots att jag programmerat sedan 9 års ålder, och nu är 47, så känner jag mig som en rejäl nybörjare med LUA/LUUP kodande.... Vet inte riktigt varför faktiskt men det är något som jag inte får ihop i huvudet just nu ;-) Men det kommer säkert, när jag får lite tid - tid har jag nämligen extremt lite av...
Jobbar själv som systemutvecklare inom beslutsstödssektorn o tycker både veran o zipabox verkar krånglig. Har dock inte testat ngn av dom skarpt med det jag sett o läst mig till får mig att ha den uppfattningen. Och när ens tid allt som oftast tryter så har jag inte gett mig på det (+ verans fula gränssnitt)
 
Bamsefar skrev:
Därför att du har disarmed/armed som trigger.

Det var exakt detta jag menade med att hålla reda på skillnaden på trigger och variabel. Om du skapar larmet som trigger när det slås på/av, så kommer conditions att uppfyllas varje gång... Det är ju en trigger. Men det du menar är att du bara vill testa på värdet men inte triggas på värdeändring...
Hur skulle jag kunna göra annorlunda då? Hur skulle du gjort?
För det e ju dom 2 som måste vara med ju :))
 
Snablis
Så, nu har jag lusläst tråden och kan, tackvare er alla, tryggt bygga vidare på hemautomationslösningen. Grym tråd btw. Jag kör Vera och har hittils två everspring-pluggar med energimätning, två humid/temp-"puckar" och tre fibaro dörrsensorer med tempsensorer på kabel. I friggan sitter en plugg "på" elementet som styrs via en virtuel termostat som läser av humid/temp-puck. I garaget sitter den andra plugen, med motorvärmaren i, som jag startar via en scen när jag kliver ur sängen. Scenen stänger av pluggen efter två timmar så jag kan ansluta motorvärmaren när jag kommer hem utan att den startar, inför nästa morgon. Termostatpluginen har ställbart "eco" eller "comfort"-läge. Skaffade en "used" Dmtech 7" platta på lagershopen för styrning. Har en humid/temp-puck i källaren och ser att kallare = fuktigare. Allt funkar väldigt bra och jag vet hur jag ska fortsätta med allt utom att styra el-radiatorerna som är 400V.
Jan har en fråga än så länge:
Jag vill mäta vad uppvärmningen av huset kostar. Finns ngt sätt att mäta vad elradiatorerna drar och att styra dessa på/av via z-wave? (Vill styra via plugin termostaten i Veran.) Jag ser att flera här ställt frågan men inte läst några tillfredställande svar. Kan styras via kontaktor har jag förstått men inte mäta förbrukning? Lite rörigt men jag hoppas ngn föstår vad jag menar.
/Jocke
 
Snablis skrev:
Kan styras via kontaktor har jag förstått men inte mäta förbrukning? Lite rörigt men jag hoppas ngn föstår vad jag menar.
Hej och välkommen till byggahus.

Förbrukningen på ett el-element är ju konstant så länge det värmer. Så sköter du själv styrningen via kontaktor/relä (och någon form av temperatur-sensor antar jag) så borde det bara vara att sätta en fast förbrukning på vera-enheten.
 
Snablis skrev:
Så, nu har jag lusläst tråden och kan, tackvare er alla, tryggt bygga vidare på hemautomationslösningen. Grym tråd btw. Jag kör Vera och har hittils två everspring-pluggar med energimätning, två humid/temp-"puckar" och tre fibaro dörrsensorer med tempsensorer på kabel. I friggan sitter en plugg "på" elementet som styrs via en virtuel termostat som läser av humid/temp-puck. I garaget sitter den andra plugen, med motorvärmaren i, som jag startar via en scen när jag kliver ur sängen. Scenen stänger av pluggen efter två timmar så jag kan ansluta motorvärmaren när jag kommer hem utan att den startar, inför nästa morgon. Termostatpluginen har ställbart "eco" eller "comfort"-läge. Skaffade en "used" Dmtech 7" platta på lagershopen för styrning. Har en humid/temp-puck i källaren och ser att kallare = fuktigare. Allt funkar väldigt bra och jag vet hur jag ska fortsätta med allt utom att styra el-radiatorerna som är 400V.
Jan har en fråga än så länge:
Jag vill mäta vad uppvärmningen av huset kostar. Finns ngt sätt att mäta vad elradiatorerna drar och att styra dessa på/av via z-wave? (Vill styra via plugin termostaten i Veran.) Jag ser att flera här ställt frågan men inte läst några tillfredställande svar. Kan styras via kontaktor har jag förstått men inte mäta förbrukning? Lite rörigt men jag hoppas ngn föstår vad jag menar.
/Jocke
Säger absolut inte att ditt sätt att styra motorvärmaren är fel och jag vet inte hur mycket tidigare än avfärd du går upp och sätter igång motorvärmaren men jag styr på ett annat sätt som kanske kan bidra med några idéer 😃 Jag har en virtuell enhet som kollar efter händelser i min Gcal döpta till Motorvärmare. Beroende på hur kallt det är startar sedan motorvärmaren vid olika tider före avfärd. Strömmen till motorvärmaren slår av när kalenderaktiviteten slutar för att på så sätt ha en varm och skön bil även om jag råkar komma iväg en kvart senare. Det sista är naturligtvis inte helt miljömässigt korrekt men det är väldigt bekvämt 😃
 
  • Gilla
mrquick
  • Laddar…
Hoffan skrev:
Hur skulle jag kunna göra annorlunda då? Hur skulle du gjort?
För det e ju dom 2 som måste vara med ju :))
Min första fråga är om du inte kan använda Device Properties istf trigger?

Om inte det, så blir det lite klurigare ;-)
 
Snablis
Bra inputs, tack!
Blir till att förbereda lite innan jag ringer hit elektrikern. Ang kontaktor, ngn speciell modell jag ska köpa (utom tvåfas)? Lösningen till motorvärmaren blev enklaste/snabbaste, då tid är bristvara. (Renoverar och har treåring och 5-månaders bäbis. Lyckligtvis också fru, vilket avlastar... =) Ljupdykning i programmeringen blir senare, tack för tipsen.)
El-killen ska samtidigt få dra fram ytterligare fas till ttumlaren (oanvänd sen ett år) i badrummet, behöver tips på bra mätare till tvätt, tork, kyl/frys, diskm och lvp? Vad kör ni med för märken/modeller? Såg tidigare i tråden att vissa brytare kan ställas att inte gå att stänga av via parameter och ngn annan löste det med scen att starta direkt igen ifall den sätts till off. Den senare lösningen kan inte va bra på ex.v. tvätt/tork då programmet bryts innan strömmen kommer tillbaka?! Är fast installerade, alltså inte stickpropp. Anser inte mig ha nödig kunskap för egna installationer, än...
Tack igen./Jocke
 
Snablis skrev:
Bra inputs, tack!
Blir till att förbereda lite innan jag ringer hit elektrikern. Ang kontaktor, ngn speciell modell jag ska köpa (utom tvåfas)? Lösningen till motorvärmaren blev enklaste/snabbaste, då tid är bristvara. (Renoverar och har treåring och 5-månaders bäbis. Lyckligtvis också fru, vilket avlastar... =) Ljupdykning i programmeringen blir senare, tack för tipsen.)
El-killen ska samtidigt få dra fram ytterligare fas till ttumlaren (oanvänd sen ett år) i badrummet, behöver tips på bra mätare till tvätt, tork, kyl/frys, diskm och lvp? Vad kör ni med för märken/modeller? Såg tidigare i tråden att vissa brytare kan ställas att inte gå att stänga av via parameter och ngn annan löste det med scen att starta direkt igen ifall den sätts till off. Den senare lösningen kan inte va bra på ex.v. tvätt/tork då programmet bryts innan strömmen kommer tillbaka?! Är fast installerade, alltså inte stickpropp. Anser inte mig ha nödig kunskap för egna installationer, än...
Tack igen./Jocke
Jag har snart en tvååring och en femmånaders 😉 Jag vet inte hur universal LUA-kod är men om du vill kan du såklart få min kod. Använder dock HC2.
 
Någon som testat Stellaz termostaten? Jag har ett lite udda luftburet värmesystem i huset med en fjärrvärme-till-luftväxlare på vinden. Denna styrs av en termostat som sitter i ett av fyra sovrum. Vill använda Stellaz ihop med en fibaro universal + 4 tempgivare varav en sitter utomhus. På så vis räknar jag med att få jämnare temperatur och även kunna kompensera för köldknäppar iom utegivaren. Vad tror ni, går det att få till med en vera lite?

Del två blir att även justera cirkulationsfläkten. Den har idag fem fasta lägen.

Det fina med detta är att ett nytt trådlöst styrsystem till värmeväxlaren kostar mer än denna investering, så jag får hemautomation på köpet :)
 
iSnobben skrev:
Jag har snart en tvååring och en femmånaders  Jag vet inte hur universal LUA-kod är men om du vill kan du såklart få min kod. Använder dock HC2.
Jag har försökt få till en LUA kod med GCAL och utetemperatur men inte lyckats.
Kör nu med en Virtualclock men vill gärna ha in den i GCAL.
Har du lust att dela med dig av koden?

/Jeppe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.