wirsen skrev:
@vilpi Jag har 12 st 230v ledspottar på 7w st som jag dimmar med fibaros dimmer.. Funkar hur bra som helst!
Vilket märke/modell på spottar är det?
 
Jag dimmrar oxå 230v 7w gu10 led men mina börjar fladdra efter en stund så får väl testa med en bypass fast det sägs att det bara ska behövas om man inte har någon nolla till pucken.
 
Min dimmerstyrda lampa börjar inte fladdra efter en stund utan den får ett elektriskt brummande ljud. Men den började fladdra om jag drog ner den för mycket. Det är här Fibaros parametrar blir så händiga, för man kan sätta mellan vilka intervall lampan skall dimmra.

Jag har nolla fram till allt (felade bara på två-tre ställen), även dimmers. Fick sätta bypass för lampan skulle slockna.
 
Jag var en Fibaro Wallplug där LED-ringen har slutat att fungera. Brukar ha den grön när den är påslagen och röd när den är avslagen. Nu lyser den inte alls. Den blinkar bara till i vitt när man tänder och släcker. Jag har kollat inställningarna och de är vad jag kan se precis som förut. Har den gått sönder eller kan det vara något annat?
 
Det här med de olika burkarnas inbyggda GUI, varför är det så viktigt? Nu kör jag iofs Vera så webinterfacet är ju rätt fult men det enda jag använder det till är konf så det kvittar för mig. Rent praktiskt så använder jag minimote, väggbrytare eller möjligen Imperihome alternativt någon annan app. Använder ni andra det inbyggda webinterfacet till vardags? Tänker på alla burkar nu, inte bara Vera.
 
  • Gilla
4integration och 1 till
  • Laddar…
superpin skrev:
Det här med de olika burkarnas inbyggda GUI, varför är det så viktigt? Nu kör jag iofs Vera så webinterfacet är ju rätt fult men det enda jag använder det till är konf så det kvittar för mig. Rent praktiskt så använder jag minimote, väggbrytare eller möjligen Imperihome alternativt någon annan app. Använder ni andra det inbyggda webinterfacet till vardags? Tänker på alla burkar nu, inte bara Vera.
Personligen tycker jag att det är trevligt att titta på något som ser bra ut oavsett hur ofta jag använder det. Men det händer nog ett par gånger i veckan att jag loggar in för att kolla något. Använder inte gränssnittet för att tända och släcka lampor men kollar gärna till temperatur, solens upp- och nedgång osv.

Tror att det handlar väldigt mycket om hur man är som person också. Hur man ser saker helt enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
KumlaEkeby
  • Laddar…
iSnobben skrev:
Jag var en Fibaro Wallplug där LED-ringen har slutat att fungera. Brukar ha den grön när den är påslagen och röd när den är avslagen. Nu lyser den inte alls. Den blinkar bara till i vitt när man tänder och släcker. Jag har kollat inställningarna och de är vad jag kan se precis som förut. Har den gått sönder eller kan det vara något annat?
Man kan ställa in att det skall vara så. Jag tröttnade på att det lyste om dom så jag har valt att ha det som du har. I manualen kan man läse:
--
LED ring illumination may be turned off completely. To do so:
1) Insert the Plug in a socket,
2) Press and hold the B button for 2-5 seconds, till LED ring starts pulsing white,
3) Release the B button,
4) Press the B button briefly.
--
Då får man vit blink vid på eller avslag
Upprepar man proceduren slår man på färgindikering igen.
 
På tal om Fibaro Wallplug. Visst är det meningen att man skall kunna använda B button till av och påslag. Detta fungerar inte på min händer inget när jag trycker på den. Fungerar annars bra remote via app och webGui. har jag kommit åt någon inställning?
 
Tycker också fokus är lite fel ibland.

Men det är ganska naturligt att man utvärderar/bedömer system efter att ha tittat på skärmdumpar av webgränssnitt istället för att titta på plattformens öppenhet och möjligheter att integrera med andra system. Det är ju då man börjar kunna göra riktigt kul grejer.

Visst är det fantastiskt kul och häftigt att visa upp en flashig app för grannar (och media i mitt fall) där man står och slår på/av en lampa. Expressen var föresten här och fotade igår kväll när jag körde det vanliga blir-bra-på-bild-varianten med en läsplatta i handen.

Men det är ju faktiskt automationen och dom vanliga väggbrytarna man använder i vardagen och då spelar appar och användargränssnitt mindre roll. Naturligtvis skall en automationsplattform ha dom basala funktioner för styrning och möjlighet att sätta upp regler utan att behöva vara raketforskare.

HC2 - Snygg och lätt att konfigurera för normala människor men hopplös att göra mer avancerade integrationer emot. Det dyrare alternativet. Ryktas om en ny plugin arkitektur?
Vera - Öppen för integration men saknar basala funktioner när man sätter upp automationsregler (läs OCH-regler). Billig. Lite för klen ibland. Lever vidare tack vare en hängiven skara plugin-utvecklare som gjort plattformen användbar trots dess begärande grundutförande. Ryktas om nya GUI:n/modeller med jämna mellanrum.
OpenHab (open source) - Öppen för integration. Gratis. Ännu lite för meckigt att få upp för "normala" användare och speciellt om man har mycket z-wave. Händer mycket och vem vet var projektet landat om något år.
Zipabox - Sorry vet för lite om denna...

Jag har ännu inte hittat den ultimata favoriten (kommer man någonsin om man inte bygger det själv?). Men det har hänt otroligt mycket bara det senaste dryga året jag hållit på med denna hobby. Det kommer nya produkter hela tiden som bara blir bättre.

Om man skall sia lite om framtiden tror jag vi kommer få se "intelligentare" produkter/vitvaror/puckar/lampor där logiken och regler och beslut istället flyttas ut i enheterna för att få en automation mindre sårbar (ingen behov av en central enhet som övervakar och styr hemmet hela tiden). Även här behövs en produkt som syr ihop allt och skickar ut reglerna till respektive enhet men man gör det bara vid förändringar.
Det är ingen slump att google köper nest.
 
  • Gilla
MagnusJonsson och 5 till
  • Laddar…
Är det teletec pc1864 larm som man kan köra med dsc pluginen? Är det även deras pclink med USB man ska köra?
 
hek skrev:
Om man skall sia lite om framtiden tror jag vi kommer få se "intelligentare" produkter/vitvaror/puckar/lampor där logiken och regler och beslut istället flyttas ut i enheterna för att få en automation mindre sårbar (ingen behov av en central enhet som övervakar och styr hemmet hela tiden). Även här behövs en produkt som syr ihop allt och skickar ut reglerna till respektive enhet men man gör det bara vid förändringar.
Det är ingen slump att google köper nest.
Och nästa steg blir att det standardiseras.... och det är först då det tar riktig fart. Tyvärr motsätter sig de flesta företag öppna/gemensamma standards för det finns mer pengar att tjäna utan den. Vad de alltid missar är att det blir så många fler konsumenter när det blivit standardiserat (å andra sidan också fler producenter).

Tyvärr saknas det (enligt mig) ett snyggt tablet-gränssnitt till vera och android (jag tänker då inte på UI5 utan det man vill se på väggen). Visst är vera öppet och visst kan jag med dataMine och NorthQ (precis installerat) få grafer och kWh, men jag vill ju ha det snyggt presenterat på väggen - överskådligt och anpassningsbart (och helst slippa ruttna äpplen - tänkte på MS nya kampanj om att byta in iPhone 4or mot en Lumia i USA, men hittade inte bilden).

För övrigt så håller jag med dig om hela inlägget.
 
Andper skrev:
Är det teletec pc1864 larm som man kan köra med dsc pluginen? Är det även deras pclink med USB man ska köra?
PC1616, 1832 och 1864 funkar. Deras IT-100 funkar mot rs-232, men det är väl Eyez-on Envisalink EVL-3 som är det smartaste (3:e part, modernare och RJ45-pluggat). Lägg sedan till dscServer i en gammal android och man får då en billig GSM-sändare som fallback. Tyvärr verkar dock frontenden (till din vanliga mobil) lite plottrig.
Har precis beställt ett 1864 med EVL-3, så snart får man mer jobb att dra tråd överallt.
 
Qunaki skrev:
PC1616, 1832 och 1864 funkar. Deras IT-100 funkar mot rs-232, men det är väl Eyez-on Envisalink EVL-3 som är det smartaste (3:e part, modernare och RJ45-pluggat). Lägg sedan till dscServer i en gammal android och man får då en billig GSM-sändare som fallback. Tyvärr verkar dock frontenden (till din vanliga mobil) lite plottrig.
Har precis beställt ett 1864 med EVL-3, så snart får man mer jobb att dra tråd överallt.
Var hittar man den modulen billigast och vad kostar den? Det funkar alltså inte med teletecs egna pclink?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.