Snablis
Vad styr jag kontaktorn med bäst? Räcker en Aeon Micro Switch? Jag har förstått att den och Fibaros brytare "jobbar" på olika sätt?
 
Hej. Ny på forumet och nybörjare inom automation. Vi ska flytta till hus i april och nu tänkte jag passa på att börja leka med hemautomation "på riktigt". I lägenheten använde jag en tellstick net, några nexa-pluggar samt ett par temp- och luftfuktighetssensorer från oregon.

Jag har börjat läsa hela denna tråden noggrant från början och är uppe på sådär sida nr 10.
Kan man få ställa en fråga utan att ha läst resterande 300 sidor? ;)

Tråden börjar ju 2012 så det har säkert hänt en del på marknaden. Är Vera fortfarande en bra central? Eller är det Home Center 2 som är bästa valet idag? Jag tänkte styra belysning av olika slag, hålla koll på temp och fukt på några ställen och kanske experimentera med mina Sonos-prylar. Dessutom så ska ett larm + kameraövervakning installeras, så detta vill man också få in i systemet. Vera lockar stort med priset, för 2000 kr får man ett startpaket med centralen och två pluggar från Fibaro. Med det priset skulle jag kunna börja leka med detta innan vi ens ha flyttat :D
 
Fibaro kommer snart med ny mjukvara som ryktas ha bra stöd för sonos och ett plugin system, kan vara värt att vänta på.
 
Är det någon som dimmar 230V LED med framgång?
 
@vilpi Jag har 12 st 230v ledspottar på 7w st som jag dimmar med fibaros dimmer.. Funkar hur bra som helst!
 
vilpi skrev:
Är det någon som dimmar 230V LED med framgång?
Jag dimrar också med Fibarodimmer och LED-lampa. Kompletterade installationen med en dimmer bypass. Vet inte om den behövs men den rekommenderas ju iaf så jag tänkte att det är dumt att chansa.
 
Adamski74 skrev:
Hej. Ny på forumet och nybörjare inom automation. Vi ska flytta till hus i april och nu tänkte jag passa på att börja leka med hemautomation "på riktigt". I lägenheten använde jag en tellstick net, några nexa-pluggar samt ett par temp- och luftfuktighetssensorer från oregon.

Jag har börjat läsa hela denna tråden noggrant från början och är uppe på sådär sida nr 10.
Kan man få ställa en fråga utan att ha läst resterande 300 sidor? ;)

Tråden börjar ju 2012 så det har säkert hänt en del på marknaden. Är Vera fortfarande en bra central? Eller är det Home Center 2 som är bästa valet idag? Jag tänkte styra belysning av olika slag, hålla koll på temp och fukt på några ställen och kanske experimentera med mina Sonos-prylar. Dessutom så ska ett larm + kameraövervakning installeras, så detta vill man också få in i systemet. Vera lockar stort med priset, för 2000 kr får man ett startpaket med centralen och två pluggar från Fibaro. Med det priset skulle jag kunna börja leka med detta innan vi ens ha flyttat :D
Tror inte att så många av oss har provat olika huvudenheter. Så det är svårt att ge en helt nyanserad bild. Jag valde HC2 och är jättenöjd med valet trots priset. Det som vägde över var gränssnitt, samt att Fibaros pluggar och brandvarnare endast kan uppgraderas från en HC2 med ny Firmware. Dessutom läste jag om en del hårdvarustrul med Zipaboxen som kanske var min främsta konkurrent i valet. Vera kändes för krånglig och för fult gränssnitt för att jag skulle orka med det.
 
iSnobben skrev:
Jag dimrar också med Fibarodimmer och LED-lampa. Kompletterade installationen med en dimmer bypass. Vet inte om den behövs men den rekommenderas ju iaf så jag tänkte att det är dumt att chansa.
Vilken lampa använder du?
 
Jesper Jansson skrev:
Jag har försökt få till en LUA kod med GCAL och utetemperatur men inte lyckats.
Kör nu med en Virtualclock men vill gärna ha in den i GCAL.
Har du lust att dela med dig av koden?

/Jeppe
Jag fick bra hjälp av jompa68 här: http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?f=21&t=4489#_thread
 
  • Gilla
pb76
  • Laddar…
Snablis skrev:
Vad styr jag kontaktorn med bäst? Räcker en Aeon Micro Switch? Jag har förstått att den och Fibaros brytare "jobbar" på olika sätt?
Båda borde väl funka att hålla en kontaktor, den drar ju inte så stor last. Fibaron har fler parametrar att ställa, vilket kanske kan ge någon fördel om någon passar in.
Annars är en Aeon en hundring billigare och man kan montera en enkel kontakt för on/off då de inte kräver 230 på själva brytfunktionen.
 
  • Gilla
Snablis
  • Laddar…
vilpi skrev:
Är det någon som dimmar 230V LED med framgång?
Inte jag iaf. En 10w dimbar E27 led i kökslampan med en Fibaro dimmer, Fungerar bra i de övre registren men går inte att sänka under 60-70% utan att det börjar låta om lampan. Har en Fibaro bypass för den låga lasten (annars slocknade den inte).
 
iSnobben skrev:
Tror inte att så många av oss har provat olika huvudenheter. Så det är svårt att ge en helt nyanserad bild. Jag valde HC2 och är jättenöjd med valet trots priset. Det som vägde över var gränssnitt, samt att Fibaros pluggar och brandvarnare endast kan uppgraderas från en HC2 med ny Firmware. Dessutom läste jag om en del hårdvarustrul med Zipaboxen som kanske var min främsta konkurrent i valet. Vera kändes för krånglig och för fult gränssnitt för att jag skulle orka med det.
Håller med. (Det var ju även en (tråkig) nyhet att uppdatering bara kan ske med HC2)
Frågan är om man inte skulle skippa alla dessa boxar och köra in det hela på en Synology NAS, Aeon-sticka och open source program för Linux (ex OpenZwave, OpenRemote). Då får man kraften och slipper all form av inlåsning (begränsningen finns ju dock kvar i hur programmen utvecklas och ny hårdvara). Eller i en Raspberry PI där nog mest kraft kommer att läggas framöver.
Det vi ser idag tror jag kommer att försvinna. Veras styrka ligger i deras öppenhet och plugins, När någon gör att alla dessa kan överförras/översättas enkelt till ex. Raspberry PI så kommer många att överge "ännu en burk" (vilket på andra hållet vara att jag valde Vera).
 
Lite bilder från HC 4.0, verkar lovande!

Alarm Pnale Partion error.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC Alarm Input config.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC Alarma panel Configuartion.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC Alarma Zone config.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Tack för era synpunkter. Jag läser och funderar vidare innan jag bestämmer mig för hur allt ska styras. Det är ändå skönt att ha landat på vilken plattform man ska använda. Så HC har en uppdatering på gång, finns det några datum på när detta ska släppas? Hur är det med Vera, något nytt UI på gång? Har det funnits några skärmdumpar på det?
 
Inget datum än från Fibaro, de är duktiga på att vara tysta innan. Men det känns som det är rätt nära då de börjat beta-testa den tydligen (bilderna är från deras buggrapporteringssystem)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.