Bamsefar skrev:
Det är en LED 230v lampa på ca motsvarigheten till 40w. Det är alltså när den lyser som det låter lite till och från sådär irreterande.
Det visade sig vara en del av armaturen som ställde till det - hur otroligt det nu än låter... Man skall aldrig anta - det är helt uppenbart...!
 
Hoffan skrev:
Kan någon förklara för mig va det e jag har missat eller inte fattar..
Testat lite med PLEG men får inte det att lira som jag vill. Vill få till så att jag har olika signaler
på min ringklocka om huset e larmat eller avlarmat. Men lyckas inte..
Nu har jag vid 3 olika tillfällen tittat på din PLEG kod och jag får inte riktigt ihop början. Det verkar som om din signal från larmet helt enkelt inte går fram? Är det "Status" knappen du tryckt på i PLEG när du skrev ut det du har i koden? Koden verkar inte riktigt hel - finns referenser som "NoRingklocka" men du testar på "Ringklocka" - men den definierar du inte osv?
 
Bamsefar skrev:
Nu har jag vid 3 olika tillfällen tittat på din PLEG kod och jag får inte riktigt ihop början. Det verkar som om din signal från larmet helt enkelt inte går fram? Är det "Status" knappen du tryckt på i PLEG när du skrev ut det du har i koden? Koden verkar inte riktigt hel - finns referenser som "NoRingklocka" men du testar på "Ringklocka" - men den definierar du inte osv?
Va menar du med att jag inte definerar "Ringklockan"

För plockar jag bort larmet Trigger i Action så ringer ju klockan, Så borde ju vara nått vaj med Larmbiten eller

Ja jag kopierade det som kom upp via status knappen
 
Hoffan skrev:
Va menar du med att jag inte definerar "Ringklockan"
Jag ser inte att du refererar till rätt trigger - se röda cirklar:

udda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@Bamsefar

Den raden måste jag ha missat.. Här kommer hela.. Har tyvärr ingen bra Skärmdumpsklippare i min mac

[h=2]Triggers[/h]
NameDescription
Flood1Fibaro Flood Sensor 1 is tripped
NotFlood1Fibaro Flood Sensor 1 is not tripped
RgbRedOnRGB Röd is turned on
EntreBelysningOnEntre Belysning is turned on
NightDay or Night indicates Night time.
RingklockanRingklockan (Gul) is tripped
ArmedPartition-1 (PowerMax) is Armed
DisarmedPartition-1 (PowerMax) is Disarmed
NoRingklockanRingklockan (Gul) is not tripped

[h=2]Conditions[/h]
NameExpression
TurnOnLight1Flood1
c1Disarmed + Ringklockan
c2Armed + Ringklockan

[h=2]Actions[/h][h=3]Actions for Condition: TurnOnLight1[/h][h=4]Immediate[/h]
DeviceActionArguments
RGB RödSetLoadLevelTargetnewLoadlevelTarget=50
[h=3]Actions for Condition: c1[/h][h=4]Immediate[/h]
DeviceActionArguments
Sonos Köket P5x2PlayURIURIToPlay=x-file-cifs://NETGEAR_NAS/Vera_Stuff/doorbell-2.mp3 Volume=35
Push NotificationSendPushOverNotificationTitle= Message=Ringer På Dörren Priority= URL= URLTitle= Sound= DeviceName=
[h=3]Actions for Condition: c2[/h][h=4]Immediate[/h]
DeviceActionArguments
Sonos Köket P5x2PlayURIURIToPlay=x-file-cifs://NETGEAR_NAS/Vera_Stuff/dog.mp3 Volume=70
Push NotificationSendPushOverNotificationTitle= Message=Ring Ring Priority= URL= URLTitle= Sound= DeviceName=
 
Okej då har jag tre detaljer:
1) Varför skriver du "Disarmed + Ringklockan" istf "Disarmed AND Ringklockan" - det senare med AND ger antagligen det du eftersöker?
2) Du behöver inte NoRingklockan - du testar ist med (NOT Ringklockan) - observera mina paranteser. Dvs när du har en trigger så krävs bara en variant, motsatsen är (NOT <trigger>).
3) Du bör rensa bort alla triggers som inte används i condition delen - keep it simple helt enkelt.
 
Bamsefar skrev:
Okej då har jag tre detaljer:
1) Varför skriver du "Disarmed + Ringklockan" istf "Disarmed AND Ringklockan" - det senare med AND ger antagligen det du eftersöker?
2) Du behöver inte NoRingklockan - du testar ist med (NOT Ringklockan) - observera mina paranteser. Dvs när du har en trigger så krävs bara en variant, motsatsen är (NOT <trigger>).
3) Du bör rensa bort alla triggers som inte används i condition delen - keep it simple helt enkelt.

Detta med AND verkade vara lösningen. Läste lite på PLEGs hemsida å tolkade att man skulle använda +
enligt hans exempel..

Tackar för hjälpen @Bamsefar
 
Någon som vet hur det ligger till med rs232 till powermax complete och vera 3. Vad jag kan se måste man köpa någon slags adapter för dual rs232.
 
Bamsefar skrev:
2) Du behöver inte NoRingklockan - du testar ist med (NOT Ringklockan) - observera mina paranteser. Dvs när du har en trigger så krävs bara en variant, motsatsen är (NOT <trigger>).
Detta är fel - en trigger är en trigger. Så jag har dessvärre skrivit fel. Vad jag syftade på är en variabel....
 
Bamsefar skrev:
Detta är fel - en trigger är en trigger. Så jag har dessvärre skrivit fel. Vad jag syftade på är en variabel....
Så då hade jag typ gjort rätt eller va menar du
 
Hoffan skrev:
Så då hade jag typ gjort rätt eller va menar du
Nja. Beror på vad du anser du behöver. En trigger, som en ringklocka, har i princip bara ett läge, någon ringer på ringklockan - då skall du knappast behöva en trigger på att ingen ringer på ringklockan, det finns ju inget du vill göra då - men därimot kanske du vill testa på om någon ringt på ringklockan under de senaste 5 timmarna. Således, det beror på vad syftet är. En trigger kommer skapa en händelse in i PLEG koden om du definierar den - men om du då inte gör något i condition så tappar du prestanda och minne. Inget bra alltså.

Så vad jag menar med mitt inlägg var att jag skrev som om du kan trigga på en NOT händelse - men det kan man ju såklart inte. En händelse är en händelse dvs trigger. Men ibland använder man kanske triggern som variabel istället t.ex. "NOT DarkOutside" som deltest under conditions osv.

Hoppas det vart lite klarare....
 
Bamsefar skrev:
Nja. Beror på vad du anser du behöver. En trigger, som en ringklocka, har i princip bara ett läge, någon ringer på ringklockan - då skall du knappast behöva en trigger på att ingen ringer på ringklockan, det finns ju inget du vill göra då - men därimot kanske du vill testa på om någon ringt på ringklockan under de senaste 5 timmarna. Således, det beror på vad syftet är. En trigger kommer skapa en händelse in i PLEG koden om du definierar den - men om du då inte gör något i condition så tappar du prestanda och minne. Inget bra alltså.

Så vad jag menar med mitt inlägg var att jag skrev som om du kan trigga på en NOT händelse - men det kan man ju såklart inte. En händelse är en händelse dvs trigger. Men ibland använder man kanske triggern som variabel istället t.ex. "NOT DarkOutside" som deltest under conditions osv.

Hoppas det vart lite klarare....
Tror jag fattade detta, Men känner att jag e i häst längder efter dig här :)
 
Hoffan skrev:
Tror jag fattade detta, Men känner att jag e i häst längder efter dig här :)
Det är inte säkert. Trots att jag programmerat sedan 9 års ålder, och nu är 47, så känner jag mig som en rejäl nybörjare med LUA/LUUP kodande.... Vet inte riktigt varför faktiskt men det är något som jag inte får ihop i huvudet just nu ;-) Men det kommer säkert, när jag får lite tid - tid har jag nämligen extremt lite av...
 
  • Gilla
Hoffan
  • Laddar…
Bamsefar skrev:
Det är inte säkert. Trots att jag programmerat sedan 9 års ålder, och nu är 47, så känner jag mig som en rejäl nybörjare med LUA/LUUP kodande.... Vet inte riktigt varför faktiskt men det är något som jag inte får ihop i huvudet just nu ;-) Men det kommer säkert, när jag får lite tid - tid har jag nämligen extremt lite av...
JA tiden e väl nått många av oss har svårt att hitta..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.