Vilken Androidplatta samt upphängning rekommenderas om man vill ha en snygg lösning till bra pris (kör själv enbart ios för tillfället).
 
anden1978 skrev:
OkFörsöker hänga med här...
Jag har iphone och kör Vera Lights Vera mobile. Är homewave bättre för ändamålet?
Hej anden,
Nu pratar vi plattor att hänga på väg för att få feedback från huset. Då anser jag klart att HomeWave är bäst för iOS. Vera Mobile var länge sedan jag kollade på, men har den bra möjlighet att ha info på olika värden på ett snyggt sätt? Kanske kan du lägga upp en bild på hur du har satt upp det?
/J
 
Freddan101 skrev:
Vilken Androidplatta samt upphängning rekommenderas om man vill ha en snygg lösning till bra pris (kör själv enbart ios för tillfället).
Jag har börjat i andra delen, dvs att välja app först. Då vet jag vilka systemkrav som finns.
Vad gäller uppmontering är jag inte där än.
/J
 
När det gäller androidplatta så föreslår jag en 7-tums Nexus 7 av den förra generationen. En sån i fint skick får du loss för 1000 kr på blocket. Plattan har ren android direkt från Google och uppdaterades precis till den allra senaste versionen. Mycket prestanda för pengarna. Lätt att anpassa.

2012-Nexus-7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På den så installerar man appen SureLock Kiosk Lockdown http://goo.gl/ws7A1A för att låsa plattan i ett s.k. kioskläge, där man anpassar vad som kan köras på plattan och låser all annan funktionalitet.

Alternativet som jag tittade på är en billig 7-tummare från Samsung (såldes nyligen på ICA-maxi för 1000 kr). Den är vitt och lite mindre än Nexus 7, men med lite sämre prestanda och lägre upplösning på skärmen. Dock det där med skärmen behöver inte vara en nackdel, då man kanske föredrar stora ikoner/symboler om den ska hänga upp på väggen. Exakt denna platta är det: http://goo.gl/5SR18Q

samsung.jpg


Jag har också beställd denna enkla väggupphängning från ebay för ca 120 kr ink. frakt: http://goo.gl/TgopRW Finns även i vitt och krom.

upphäng.png
OBS! Just Nexus 7 verkar inte gå att ha i liggande läge i denna då laddsladden inte får plats. Någon som har tips på andra lösningar för upphängning?

Till sist kan man komplettera plattan med världens snyggaste klock-app Timely http://goo.gl/t6YQ7M Man kan konfigurera den med SureLock Kiosk så att klockan dyker upp som en skärmsläckare och sedan är på hela tiden tills man rör vid plattan, då hoppar den in direkt in i hemautomationsappen. Timely har ett nattläge som är att föredra då den sänker ner ljusstyrkan rejält för att inte störa för mycket på natten.

timely-xtreme-alarm-clock-pro-18-0-s-307x512.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




PS. Forumet är riktigt trögjobbat, laddar om inloggning stup i kvarten. Är det Chrome det inte gillar?
 
Redigerat:
  • Gilla
bruka och 4 till
  • Laddar…
anden1978 skrev:
Hej.
Ny här på forumet och vet inte ifall detta är besvarat.
Har inhandlat Vera Lite och är hittills väldigt nöjd.
Använder den i nuläget enbart till larmsensorer (Philio 4 in one) och ljus (Fibaro smartplug).
Larmsensorerna triggas av temp, ljus, door, och motion. Veran kan inte skilja på door och motion, men detta ska enligt säljaren lösas i kommande uppdatering. Har mailat MiCasaVerde om detta utan svar. Vet någon när uppdateringen kommer?
Nästa problem jag har är Notification till mobilen. Jag har angett mitt mobilnummer på korrekt sätt (+46733........osv). mobilnumret ska valideras genom en kod man får sänt. Får aldrig någon kod trots upprepade försök med resend kod. Någonsom vet vad jag gör för fel?
Har sjukt mycket frågor så lär väl återkomma i ämnet =)
/Andreas
Ingen som vet?
 
Freddan101 skrev:
Vilken Androidplatta samt upphängning rekommenderas om man vill ha en snygg lösning till bra pris (kör själv enbart ios för tillfället).
Jag kör dessa till ipad, bör fungera precis lika bra till android.
http://www.dockem.com/Koala-iPad-Wall-Mount-p/20006.htm

Billigaste kapacitiva plattan från tex pandawill.com borde ju fungera.

Nåt åt det här hållet kanske,
http://www.pandawill.com/teclast-p1...en-android-42-2gb-ram-16gb-silver-p85846.html

Det är ju nåt man kommer installera en app på och sen låta vara.

Tråkiga med fibaro om man kör det är att det är grymt snyggt på en iOS-platta, men galet fult på android (utdragen mobilversion), så man ser helt klart vad dom fokuserar på.
 
Redigerat:
Vi har två ipad 2 här hemma. Lär bli uppgradering framöver och då var tanken att använda dom befintliga till väggarna.

Men det är ju det här med app. Kör Vera och finns ingen riktigt snygg och smidig ännu (HomeWave bäst just nu). Tror jag maxat ut min Vera Lite så en tanke är att byta till HC2 för att få mer kraft och snygg app utan massa meck.

Men jag vill ju gärna ha blivande dashboard väldigt anpassad för att visa elförbrukning på olika sätt, väder, börsen etc. etc. Misstänker att jag måste skapa en egen webapp för detta men den startsträckan är mycket lång.

Frågan är om en befintlig app, oberoende av plattform, skulle kunna göra en "tillräckligt" nöjd...
 
anden1978 skrev:
Nästa problem jag har är Notification till mobilen. Jag har angett mitt mobilnummer på korrekt sätt (+46733........osv). mobilnumret ska valideras genom en kod man får sänt. Får aldrig någon kod trots upprepade försök med resend kod. Någonsom vet vad jag gör för fel?
Har sjukt mycket frågor så lär väl återkomma i ämnet =)

Ingen som vet?
Jag köra med PushOver för mina notificationer.
Finns en App att hämta till iOS/Android. Sedan installerar man appen "Posh Notifications" på Veran.
Det finns även en App till Veran som heter "VeraAlerts" som jag tror gör samma sak.
 
  • Gilla
anden1978
  • Laddar…
Försöker koppla in en binärsensor till en klockradio, strömmen är inga problem men lyckats inte hitta rätt punkt för att få signal när larmet går. Några tips?

IMG_0349.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har hittat en som gjort samma sak, med samma modell. Men innandömet verkar ändå skilja.

Wireconnection_Binary_sensor_to_Circuitboard_Philips_AJ3115.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Freddan101 skrev:
Men jag vill ju gärna ha blivande dashboard väldigt anpassad för att visa elförbrukning på olika sätt, väder, börsen etc. etc. Misstänker att jag måste skapa en egen webapp för detta men den startsträckan är mycket lång.

Frågan är om en befintlig app, oberoende av plattform, skulle kunna göra en "tillräckligt" nöjd...
Jag har också varit i samma tankar. Jag har två iPad 1 som snart säkert kommer att uppgraderas.
Jag köpte HomeWave efter att ha sneglat ett tag på http://www.iruleathome.com
Tyckte HomeWave verkade lite väl kraftfullt och svårt. Samt ganska dyrt.
Men har ännu inte hunnit greja speciellt mycket med HomeWave.

Just nu sitter jag och överväger att skriva en egen HTML-app att ladda upp. Samt läsa in de XML-filer som Vera:n kan spotta ut. Men tid är problemet. Speciellt med ännu en liten på väg.
 
Samma här, en liten på 20 mån och en på väg i höst. Tiden är i stort sett obefintlig. Samtidigt frustrerande att inte komma iaf. I delmål med sin lösning.

Hade gärna bytt till HC2 om jag visste att den fixade allt jag ville ha men är rädd för att jag blir besviken.
 
Freddan101 skrev:
Samma här, en liten på 20 mån och en på väg i höst. Tiden är i stort sett obefintlig. Samtidigt frustrerande att inte komma iaf. I delmål med sin lösning.

Hade gärna bytt till HC2 om jag visste att den fixade allt jag ville ha men är rädd för att jag blir besviken.
Jodå
Om ett år märker du hur mycket tid du hade nu... :)
 
  • Gilla
Freddan101 och 3 till
  • Laddar…
Fundering är detta en bra lösning eller har ni något bättre förslag?
Jag har tagit hem en Danfoss EV220B magnetventil som är NO (normally open) Den hade jag tänkt sätta på inkommande vattenledning sen koppla den till en Fibaro wall plug så om en av läckage sensorerna larmar då slår den på wall pluggen som i sint tur stänger av inkommande vatten smile.gif.
 
Min veralite har börjat boota om sig en gång per dygn.
Troligen för att det börjar bli slut på minne i den.
Jag har 37 device och 2 appar (system monitor och datamine)
Jag hittade en sida om swap på usb.
http://wiki.micasaverde.com/index.php/USB_swapfile_creation
Jag provar det och ser om den slutar boota om.
Det blev i alla fall mer minne i den nu:

root@MiOS_35109238:/etc/rc.d# free
total used free shared buffers
Mem: 62480 58140 4340 0 1028
Swap: 65532 28 65504
Total: 128012 58168 69844
 
Tack för tipsen om ImperiHome (den hade jag faktiskt som anteckning, men inte lagt tid på att kolla på).

@Adamski74
Snygg genomgång, tackar.

Har en MI tech 7" android (4.1) som jag fått gratis, men tyvärr har den inte en play-butik utan endast en slide-me butik (alternativ butik med appar). Det gick inte ens att installera play (har försökt).
I slide-me hittade jag endast Homebuddy till Veran.
Tack vare tipsen ovan så kollade jag ImperiHome, den finns där men endast i lite-versionen (skall kollas).

Så en sak att tänka på om man letar billiga Kina android-tablets etc att de kanske inte ha Google-play-butik och blir då väldigt begränsade (och kanske värdelösa).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.