28 946 läst · 32 svar
29k läst
32 svar
Lyftanordning/travers i garage, söker enkel lösning
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Läser om fantastiska traverslösningar som kan röra sig och lyfta på varje yta av era garage, kul och intressanta projekt men inte aktuellt för oss.
Jag söker en enklare lösning för att kunna hänga upp/lyfta saker. Nivån på det hela ligger någonstans mellan att dra i en kraftig krok med träskruvsgängor i takstolen, til en kort HEA-balk med en billig löpare på.
Garagebygget har invändigt takstolar enligt röda linjer, cc 1200 och 440 mm höga, ej beräknade för att tåla upphängda saker men jag vet att de är överdimensionerade för själva takbelastningen (eftersom jag ville få in mycket isolering). Garaget är ca 4,5 m brett och 8 m långt.
Jag kommer ha en saxlyft i mitten av garaget, därför räknar jag med att lösa många lyftbehov med den. Men man kanske vill lyfta ur en motor nån gång eller nåt liknande och då behovs upphängning från taket.
Hur mycket kan jag hänga direkt i en takstol? Om jag sätter en limträ eller dubbla 45x220 mellan två takstolar? Kvarstår då problemet med själva kroken, men det finns ju krokar med M-gänga och lång bult så att man kunde sätta den igenom nyss beskrivna limträregel med stor bricka på ovansidan?
En HEAbalk kanske är vettigare, men hur fasen fäster jag den enkelt och smidigt i takstolarna och samtidigt klarar av att montera en helt tätt ångspärr? Alltså skruva genom ångspärren går så klart bra, men det är viktigt att det är tätt.
Alla förslag tas tacksam emot.
Jag söker en enklare lösning för att kunna hänga upp/lyfta saker. Nivån på det hela ligger någonstans mellan att dra i en kraftig krok med träskruvsgängor i takstolen, til en kort HEA-balk med en billig löpare på.
Garagebygget har invändigt takstolar enligt röda linjer, cc 1200 och 440 mm höga, ej beräknade för att tåla upphängda saker men jag vet att de är överdimensionerade för själva takbelastningen (eftersom jag ville få in mycket isolering). Garaget är ca 4,5 m brett och 8 m långt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kommer ha en saxlyft i mitten av garaget, därför räknar jag med att lösa många lyftbehov med den. Men man kanske vill lyfta ur en motor nån gång eller nåt liknande och då behovs upphängning från taket.
Hur mycket kan jag hänga direkt i en takstol? Om jag sätter en limträ eller dubbla 45x220 mellan två takstolar? Kvarstår då problemet med själva kroken, men det finns ju krokar med M-gänga och lång bult så att man kunde sätta den igenom nyss beskrivna limträregel med stor bricka på ovansidan?
En HEAbalk kanske är vettigare, men hur fasen fäster jag den enkelt och smidigt i takstolarna och samtidigt klarar av att montera en helt tätt ångspärr? Alltså skruva genom ångspärren går så klart bra, men det är viktigt att det är tätt.
Alla förslag tas tacksam emot.
En svängpelarkran kan kanske vara ett alternativ? Man slipper belasta konstruktionen av garaget och man når relativt långt med den, Du kan iofs inte täcka in hela garaget, Ett annat plus är att den är inte så mkt i vägen när man inte använder den om man planerar lite när man monterar den.
Annars skulle jag slå ett slag för en ihopfällbar motorlyft, Billigt, enkelt, lätt, och väldigt mobil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars skulle jag slå ett slag för en ihopfällbar motorlyft, Billigt, enkelt, lätt, och väldigt mobil.
Svårt att svara på när man inte vet vad det är för takstol, limträ ?
Varje takstol bör vara dimensionerad för en snölast på ca 10 KN så om du sätter en krok mitt på för att lyfta en motor som kanske väger 1,2 KN (125 kg) är ingen fara hållfasthetsmässigt.
Men med en hea får du en betydligt bättre funktion och slipper flytta bilen när motorn är urlyft.
Varje takstol bör vara dimensionerad för en snölast på ca 10 KN så om du sätter en krok mitt på för att lyfta en motor som kanske väger 1,2 KN (125 kg) är ingen fara hållfasthetsmässigt.
Men med en hea får du en betydligt bättre funktion och slipper flytta bilen när motorn är urlyft.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Takstolarna är köpta färdiga av en känd takstolsleverantör, gjorda av 2 stycken 45 x 220 mm K24-virke, ihopslagna med sådana där spikplattor. Tror killen som räknade på det sa att det hade räckt hållfastighetsmässigt med bara en stycken 45x220 men då jag ville ha närmare 50 cm isolering så gjorde vi så här.larsbj skrev:Svårt att svara på när man inte vet vad det är för takstol, limträ ?
Varje takstol bör vara dimensionerad för en snölast på ca 10 KN så om du sätter en krok mitt på för att lyfta en motor som kanske väger 1,2 KN (125 kg) är ingen fara hållfasthetsmässigt.
Men med en hea får du en betydligt bättre funktion och slipper flytta bilen när motorn är urlyft.
Halva garagetaket tas nästan upp av den 3 meter höga porten och dess glidskenor i taket, dumt att sätta en HEA ovanför den, men på resterande del kan jag ha det. Funderar dock som sagt på hur man monterar en sådan.
Vilken snölast takstolarna är dimensionerade för har inte med saken att göra. Här introducerar du ju en punktlast som inte konstruktören tagit hänsyn till.
Lite som när man ställer sig bakom någon och stöter in knäna i knävecken på den framför så att hon ramlar.
Pelarkran eller en motorlyft. Alternativet är ett pelar-balksystem men då blir det lite mer komplicerat.
Lite som när man ställer sig bakom någon och stöter in knäna i knävecken på den framför så att hon ramlar.
Pelarkran eller en motorlyft. Alternativet är ett pelar-balksystem men då blir det lite mer komplicerat.
Enklast och billigast är nog som MagnusSt skriver , en motorlyft som du kan fälla ihop och flytta undan när du ej behöver den.
Annars kanske du kan fästa en billig båtvinsch i någon balk framför bilen och vinscha upp en motor vid behov.
Annars kanske du kan fästa en billig båtvinsch i någon balk framför bilen och vinscha upp en motor vid behov.
Snölasten ger ju uppfattning om det maximala momentet i balken, vilket både vid utbreddlast och punktlast ger den maximala böjspänningen på mitten. Så för att jämföra momenten. snölasten ger maxmomentet 5,7KNm och punktlasten ger 1,35 KNm så om TS inte lyfter motorer vid den absolut värsta snölasten är det ingen fara att lyfta i en takstol.( som dessutom verkar vara öd)Locke skrev:
Punktlasten blir också räknad som momentanlast enl eurokderna vilket ger högre kmod och därmed högre max böjspänning.
En nogrannare dimensionering i brottgränstillstånd enligt eurokoderna ger:
Med antagandet att TS bor i snözon 2,0
Att dom befintliga takstolarna har en marginal så att dom tål en punktlast på mitten på 350 kg vid det mest ogynsamma snöläget.
Med antagandet att TS bor i snözon 2,0
Att dom befintliga takstolarna har en marginal så att dom tål en punktlast på mitten på 350 kg vid det mest ogynsamma snöläget.
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Vi har en ihopvikbar motorlyft i garaget, men det är 100m2 också. De tar rätt mycket plats när de används.
Ännu enklare än en motorlyft är denna typ gungställning, kan byggas ihopvikbar också. Når nästan över hela golvet
Ännu enklare än en motorlyft är denna typ gungställning, kan byggas ihopvikbar också. Når nästan över hela golvet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Om jag inte hittar en bra och enkel lösning för taket så kan man alltid sätta upp lite haki-ställning när det behövs över det som skall lyftas.
Men frågeställningen i orginalinlägget rör mer fästanordning som sitter i taket.
Men frågeställningen i orginalinlägget rör mer fästanordning som sitter i taket.
Du räknar statiskt. En lyftanordning introducerar dynamiska laster. De kan verka åt olika håll och ge påkänningar avsevärt högre än vad enbart den lyfta kroppens massa skulle givit upphov till om man räknar statiskt. Man kan inte hänga upp en lyftanordning och hoppas på att den bara används när vädret är gynnsamt och lasten hänger "på rätt sätt".larsbj skrev:
Jag har dimesionerat dynamiskt med åktilskottsfaktor och lyfttillsottsfaktor och tagit hänsyn till värsta snöläge så jag tycker att TS absolut kan lyfta en motor som troligen inte väger mer än 1/3 av de 350 kg.Locke skrev:Du räknar statiskt. En lyftanordning introducerar dynamiska laster. De kan verka åt olika håll och ge påkänningar avsevärt högre än vad enbart den lyfta kroppens massa skulle givit upphov till om man räknar statiskt. Man kan inte hänga upp en lyftanordning och hoppas på att den bara används när vädret är gynnsamt och lasten hänger "på rätt sätt".