Bjurran skrev:
Hur har din 2TB RED fungerat?

Funderar på att byta många av mina diskar och göra en ren installation. Flera behöver bytas pga utrymmesbrist och åldern rinner iväg på andra.
De är inte så dyra om de presterar bra så jag funderar på att montera 4 st. [länk]

En annan fundering jag har är om ni har erfarenhet av kontrollerkort för sata som fungerar bra på whs? Mitt moderkort har bara plats för 5 diskar och i framtiden kommer nog fler installeras.
IBM M1015!

Runt $100 på eBay. Brukar också finnas för ca 600:- på webbshoppen.se.

Sparkar liv i tråden igen, nu med en lite annan infallsvinkel... Har någon av er testat Windows Server 2012 Foundation? Tror den skulle kunna vara en fin ersättare till WHS.

Jag läser normalt sett inte reklamen jag får, men råkade se denna och ser att man får både hårdvara och mjukvara för 2990 kr vilket är ett riktigt bra pris. http://www.dustinhome.se/product/50...er-amd-turion-ii-2-2-2mb-2g-250gb-foundation/

Bjurran skrev:
Sparkar liv i tråden igen, nu med en lite annan infallsvinkel... Har någon av er testat Windows Server 2012 Foundation? Tror den skulle kunna vara en fin ersättare till WHS.

Jag läser normalt sett inte reklamen jag får, men råkade se denna och ser att man får både hårdvara och mjukvara för 2990 kr vilket är ett riktigt bra pris. [länk]
Det där är ju en billig server men 2012 Foundation är ingen vidare ersättare för WHS. Dels är den OEM only dvs man kan inte köpa den lös och installera den på en befintlig maskin, och dels har den inga av de funktioner som gjorde WHS så bra som hemmaserver.
Ingen klientbackup, dashboard, TV-arkivering etc. och den kräver mycket mer kunskaper för att komma igång.
Essentials är den verkliga ersättaren till WHS men tyvärr mycket dyrare.

Sen är hårdvaran rätt rudimentär, helt OK som lagringsserver men väl klen om man ska köra transcoding och annat lite mer krävande.

Redigerat:
Väcker den vilande tråden med ett tips.
Dustinhome säljer ut HP Proliant MicroServer N54L för 1490:-. http://www.dustinhome.se/product/50...#intcmp=productbox_startpage_datorkomponenter

Så om man har planer på att sätta upp en hemma-server, är detta ett ekonomiskt alternativ. Har läst i tråden att flera använder föregångaren till denna maskin (N40L) och har varit mycket nöjda.

Slog själv till när jag såg priset. Kompletterade även med 8Gb ECC RAM vid beställningen. Ska ersätta min gamla atom-burk jag kör för tillfället. Har några diskar som ska i också, totalt 8Tb lagring.

Servern är tänkt att användas till:
Fil och mediaserver
Styrning av belysning. Styr ca 30 mottagare med Tellstick Duo via Switch King-server och EventGhost
Backup av klienter i huset.
Lagring av material från en IP-kamera
Insamling av lite mätvärden med 1-wire givare
Någon form av privat moln likt dropbox hade jag också tänkt mig. Kanske OwnCloud?

Sen kan jag passa på att ställa en fråga. Vilket operativsystem är lämpligast för mina behov? Hur är Server 2012 R2 i användarvänlighet jämfört med WHS som är anpassat för hemanvändare? Kör WHS 2003 på min nuvarande server, men har aldrig använt Server 2012

Jag såg utförsäljningen och blev riktigt sugen, men jag har redan två stycken N40L så man får väl hejda sig lite.

Är otroligt nöjd med mina maskiner som båda kör WHS2003. Lite meckigt att hitta drivers, men det gick.

Hade funderingar på Server 2012, men det kändes lättare att installera något som jag redan var välbekant med.

Vad gäller modernare programvaror får man kanske se upp lite när det gäller WHS2003, det är inte allt som snurrar på ett så gammalt OS.

Redigerat:
Gah Bloink... Nu har du fått mig att impulsköpa en server. Nu ska jag bara fundera ut vad jag ska ha den till... :)

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Vad man skall ha server till....nämen det kan väl inte vara svårt.
Först så har vi ju 1-wire loggning på diverse temperaturer mm. sen sätter du upp ett intranät.. Nas...
Listan går o göra lång... Hade jag sett det där erbjudandet innan jag köpt div lösa delar för att bygga server så hade jag nog också hoppat på det spåret. Men nu vill jag ha 19" rackmonterat för där sitter switch och patchpanel och sen skall 1-wire hubb in också.

Jo, jag vet... Har redan 2 burkar som agerar server (en avdankad core i5 laptop som tangentbordet dog på som minecraft + newznab server och en atombaserad burk med ett par usb3 diskar hängandes på sig som mail/filserver) samt en stand alone nas för backupper mm.

Men men, har man väl hårdvaran brukar det alltid dyka upp något man kan köra på den. Funtar på att trycka i 16GB i den och se hur den håller för att köra lite VMar.

Redigerat:
Något som är helt underbart med att ha en egen server jämfört med en enkel NAS är att den kan koda om media i realtid vilket kräver en del hårdvara. Jag har kört Serviio på min WHS 2k3 riktigt länge nu och är oerhört nöjd med hur jag kan bläddra fram allt direkt i menyerna på TVns inbyggda mediaspelare. Inget krångel med att veta vilka format som fungerar eller inte utan släng in allt och spela upp det. (Där har ni WAF-poäng som går hem hos många)

Den automatiserade backupen är även den helt underbar.

Jag kör 4 GB RAM (ehum, nästan, 32 bit etc...) samt 4x2TB i den i dagsläget och det räcker gott, är strömsnålt och är mer eller mindre kärnan i mitt hus.

mycke_nu skrev:
Jag har två WHS-burkar och väldigt gott om diskutrymme.

Sådant som är mission critical för oss (bokföring, hemsidor, etc) backas upp mot molnet varje dag för att gardera mot totalförlust i händelse av brand eller liknande. Jag har 10 GB utrymme för detta.

Resten, dvs vanliga användarfiler, bilder mm, backas upp korsvis mellan maskinerna. Jag använder Cobian och kör en full ständig backup varje månad och sedan differentiellt varje natt. Emellanåt tar jag en fullständig kopia för lagring off site.

I praktiken har jag alltså sex kopior av det mesta. Spegling via DE på den lokala maskinen, samma av backupen på en andra, molnlagring av det kritiska och en något oregelbunden lagring av allt på backupdiskar off site.
Nu har jag äntligen kommit till skott, hela vägen i mål......

En billig Buffel Linkstation för fyra diskar köptes på rea för några månader sedan. En 3TB disk som blivit över monterades.

Cobian installerades på WHS och nu kör jag differentiella backupper varje dag + full backup var 30nde gång. 2 fulldumpar sparas.

Efter denna natt har jag gjort fulla backupper på allt och då flyttas Buffeln till ett annat hus 70m bort som sitter på mitt nät.

Jag har inte riktigt räknat på datamängden men i värsta fall får jag väl stoppa i lite mer disk.... Filmer har jag nu valt att inte backa upp alls eftersom det går väldigt fort att slanga hem igen....

EDIT: Helvete, det är ju ett år sedan jag ställde frågan första gången. Skärpning....

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Jag har skaffat Home Server 2011
Men jag får gråa hår på den.

Jag installerade ett com object och skrev ihop en asp-sida som anropade com objectet, några dar senare så blev det en automatisk uppdatering "hade missat o stänga av det" efter uppdateringen så funkade det inte längre.
Hittade sen en kryssbox på komponenten i MTS:en "Tillåt inbäddade IIS-egenskaper" väl ikryssat så funkade det igen. Men sen några dar senare slutade det o funka igen.

Com- komponenten anropar en Active-x.exe som är igång "det är mitt insamlingsprogram för 1-wire data" men nu när com-komponenten anropar så blir det en ny instans av exe:n så jag får ju inte tillbaka några data. och kan inte komma åt exe:n för att administrera via weben, den nya instansen som skapas upp har ju inga data. Är det nån som har koll på vad som kan ha hänt.

Förmodligen går Com under server prosess och active-x.exe:n under ett användarkonto men varför funkade det först och nu har slutat o funka... HJÄLP!!!

Redigerat:
Har inget svar på din fråga, men har själv funderat på att lösa problemet med saboterande uppdateringar genom låta specialhack gå separat i en virtuell maskin under Virtual Box. Då behöver man inte spärra uppdateringar av servern.

Går det inte att göra restore till tillståndet före uppdateringen?

hej mycke_nu!

Nu vill ju inte jag kalla det här specialhack... :)
På min XP-maskin funkar det helt ok. men den är ju nu fritagen från uppdateringar.. :) Microsoft har ju nu lovat att inte sabba mer där.

Ja jag får kolla uppdateringsloggen o se om det var nått sånt men jag tror jag stängde av automatiska uppdateringar efter första stoppet.

De bröt de löftet.
Du får en säkerhetspatch till IE som "bonus"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.