À propos funktioner som finns eller saknas.

Är det bara jag som är vänsterhänt här, och märkt hur många vardagliga redskap och verktyg som är konstruerade endast för högerhänta?

Ett axplock:
Sax
Potatisskalare
Konservöppnare
skjutmått
El-sticksåg (på/av-knappen sitter alltid på fel sida)
Gäller också t.ex. borrmaskiner, vinkelslipar
Och det värsta av allt: Handcirkelsågen! Utblåset går rätt i ansiktet när man håller den med vänster hand, förutom att spärrknappen naturligtvis sitter på fel sida.
Kamera, alla knappar och reglage sitter på fel sida.
Det enda vettiga är cyklar, där ringklockan alltid sitter till vänster.
Och korkskruvar råkar vara gängade rätt tack och lov :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
ullberg
KnockOnWood skrev:
Och det värsta av allt: Handcirkelsågen! Utblåset går rätt i ansiktet när man håller den med vänster hand, förutom att spärrknappen naturligtvis sitter på fel sida.
Då kanske jag kan intressera dig för en Makita batterdriven cirkelsåg? Den är nämligen felkonstruerad och blåser ut spånet rakt i ansiktet på mig! Dessutom har den spärrknapp på båda sidorna (obs: saknar klyvkniv...)

ImageUploadedByTapatalk1389220971.055140.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
À propos funktioner som finns eller saknas.
Är det bara jag som är vänsterhänt här, och märkt hur många vardagliga redskap och verktyg som är konstruerade endast för högerhänta?
Lite OT, men Aftonbladet har i alla fall lyckats hitta en systemkamera som verkar vara utvecklad för vänsterhänta. Den heter visst "nokiN". Verkar ha hämtat lite inspiration från ABBA då de tryckte namnet på kameran.
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/12110701/800/normal/c9f513cc8a112/Namnlöst-1
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
À propos funktioner som finns eller saknas.

Är det bara jag som är vänsterhänt här, och märkt hur många vardagliga redskap och verktyg som är konstruerade endast för högerhänta?

Ett axplock:
Sax
Potatisskalare
Konservöppnare
skjutmått
El-sticksåg (på/av-knappen sitter alltid på fel sida)
Gäller också t.ex. borrmaskiner, vinkelslipar
Och det värsta av allt: Handcirkelsågen! Utblåset går rätt i ansiktet när man håller den med vänster hand, förutom att spärrknappen naturligtvis sitter på fel sida.
Kamera, alla knappar och reglage sitter på fel sida.
Det enda vettiga är cyklar, där ringklockan alltid sitter till vänster.
Och korkskruvar råkar vara gängade rätt tack och lov :)
Då ett av våra barn är vänsterhänt så tog vi åt oss denna site väldigt snabbt
https://www.alltforvansterhanta.se/asp/default.asp

tyvärr har dom inga vinkelslipar :wow:

Måste kika någon dag på hur vänsterhandsanpassad maskinparken är.

Som högerhänt lider jag mest när jag kör i vänstertrafik..... hur är det för en vänsterhänt att köra vänstertrafik??
 
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
ullberg skrev:
Då kanske jag kan intressera dig för en Makita batterdriven cirkelsåg? Den är nämligen felkonstruerad och blåser ut spånet rakt i ansiktet på mig! Dessutom har den spärrknapp på båda sidorna (obs: saknar klyvkniv...)
Vi kanske skulle byta :)
Makita saw.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
...
Som högerhänt lider jag mest när jag kör i vänstertrafik..... hur är det för en vänsterhänt att köra vänstertrafik??
Det går förvånansvärt bra. (Fast jag är ju uppfödd med vänstertrafik)

Men för att man inte ser så bra var mitten på vägen är, ligger man nog gärna lite väl långt ut på vägrenen, för säkerhets skull.
 
ullberg
Om du fixar så jag kan driva den med mina befintliga batterier smidigt har du en omedelbar affär. Annars behåller jag nog min gamla Skil till när jag vill ha sladdrivet...
 
Pepparkaka skrev:
Lite OT, men Aftonbladet har i alla fall lyckats hitta en systemkamera som verkar vara utvecklad för vänsterhänta. Den heter visst "nokiN". Verkar ha hämtat lite inspiration från ABBA då de tryckte namnet på kameran.
[länk]
Jag har fastnat för Panasonic.

Kanske de har en ximuL-modell :)
 
KnockOnWood skrev:
À propos funktioner som finns eller saknas.

Är det bara jag som är vänsterhänt här, och märkt hur många vardagliga redskap och verktyg som är konstruerade endast för högerhänta?
Och det värsta av allt: Handcirkelsågen! Utblåset går rätt i ansiktet när man håller den med vänster hand, förutom att spärrknappen naturligtvis sitter på fel sida.
Äntligen lite ljus på detta som jag funderat länge på....
trodde ju man var helt blåst när man körde handcirkel tills jag kom på att jag höll den i fel hand...fel hand? fan jag har ju "rätt" hand...det är inte konstigt att alla vänsterhänta är/blir smartare....:cool:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
ullberg skrev:
Den är nämligen felkonstruerad och blåser ut spånet rakt i ansiktet på mig!
Du kan stå ditt kast, din högerhänta stackare...............;););)
 
Måste återkomma till äggen. En "funktion" som kan liva upp det lite.
Utmana ett gäng kompisar. Be dessa att få ett rått ägg att "stå" upp på ett bord. Man får inte använda något för att stötta det och ägget får absolut inte skadas på något sätt. Det ska alltså stå rätt upp av sig självt.
När ni har tittat på en stund och sett kompisarna misslyckas hundratals gånger så tar ni ägget. Skakar det riktigt ordentligt i 30-60 sekunder och ställer det på bordet med den tjocka delen neråt. Behöver balanseras lite men sen står det fint :)
 
rodak skrev:
Måste återkomma till äggen. En "funktion" som kan liva upp det lite.
Utmana ett gäng kompisar. Be dessa att få ett rått ägg att "stå" upp på ett bord. Man får inte använda något för att stötta det och ägget får absolut inte skadas på något sätt. Det ska alltså stå rätt upp av sig självt.
När ni har tittat på en stund och sett kompisarna misslyckas hundratals gånger så tar ni ägget. Skakar det riktigt ordentligt i 30-60 sekunder och ställer det på bordet med den tjocka delen neråt. Behöver balanseras lite men sen står det fint :)
Måste prövas :)

Jag har alltid trott (och hävdat) att det var detta som gällde:
...lösningen är att försiktigt trycka ägget mot underlaget så att skalet något går sönder så att ägget då kan stå upp på sin tillplattade ända
http://sv.wikipedia.org/wiki/Columbi_ägg
 
KnockOnWood skrev:
Måste prövas :)

Jag har alltid trott (och hävdat) att det var detta som gällde:


[länk]
Räcker att skaka ihjäl ägget :)
 
KnockOnWood skrev:
À propos funktioner som finns eller saknas.

Är det bara jag som är vänsterhänt här, och märkt hur många vardagliga redskap och verktyg som är konstruerade endast för högerhänta?

Ett axplock:
Sax
Potatisskalare
Konservöppnare
skjutmått
El-sticksåg (på/av-knappen sitter alltid på fel sida)
Gäller också t.ex. borrmaskiner, vinkelslipar
Och det värsta av allt: Handcirkelsågen! Utblåset går rätt i ansiktet när man håller den med vänster hand, förutom att spärrknappen naturligtvis sitter på fel sida.
Kamera, alla knappar och reglage sitter på fel sida.
Det enda vettiga är cyklar, där ringklockan alltid sitter till vänster.
Och korkskruvar råkar vara gängade rätt tack och lov :)
Fiskars har en sax för vänsterhänta, dessutom färgkodad med en något mörkare orangeröd färg än deras högervariant.
 
ullberg skrev:
@LGG-01 - väldigt OT eller?

En extra funktion hos ett verktyg som jag egentligen tror är rätt välkänt men som inte skadar att upprepa: Om man ändå äger en automatkörnare kan det vara begåvat att förvara den i bilen (alternativt köpa en till dit). Det är nämligen ett utmärkt sätt* att krossa en fönsterruta om bilen hamnar under vatten. Bäst är dock om man har sinnesnärvaro nog att väldigt snabbt öppna dörren, innan trycket hinner bli för stort.

* Andra är de speciella glashammare som säljs, eller en näve krossade porslinssäkringar, men den sistnämnda är lite jobbigt att hantera.
Det där sista med porslinssäkringar får du gärna förklara lite närmare.
Antingen är jag trög, eller så är jag inte tillräckligt rädd för att göra bort mig;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.