Mikael_L
Andreas Lundgren skrev:
Jag bryr mig egentligen inte jättemycket om vad det kostar, frun köpte precis en badrumsmöbel för 14'000 kr... :mad: Så några tusenlappar mer eller mindre spelar ingen roll. Viktigare är att det håller och att det är så pass lättarbetat så att risken för att det blir fel när man sätter upp det minskar.
Helt rätt tänkt.
Och några kronor hit eller dit har du ändå "tjänat" tillbaka med en faktor på 100 eller så genom att göra det själv isf att leja bort det. Så att välja ett bra och lättarbetat system är lättmotiverat.

Jag använde mig utav Tarketts system tarkodry. Överlägset lättarbetat pga att man inte kan sätta de själv. Helsvetsat och inget kladd. Kan med fördel kakla och foga väggarna innan man lägger klinker. Låg på ca 8000 kr inkl rot för 3kvm badrum. Plus att man får intyg om att de är tätt. Kan bara rekommendera!

Schönox foliesystem kör vi på jobbet. Kanske har stirrat mig blind på det men de är väldigt
enkelt system utan massa krusiduller :)

Sticker emellan med en sån där liten dumfråga bara?
Hur står sig kallasfalt mot dagens dyra fina system?

Tror ju kallasfalt fungerar alldeles utmärkt...dom 4 ggr jag renoverat badrum så har det alltid varit kallasfalt som tätskiktsom jag rivit bort och ersatt med Cascos Wetstop system " bra, enkelt och relativt prisvärt " man får inte glömma att försäkringsbolagen är en stor anledning till alla dessa system som ibland kan kännas som overkill! Det har alltid varit snustorrt i dom badrummen jag renoverat....alla var ca 50-70 år gamla :) Bara man gör allt proffesionellt och noga så håller nog det mesta, men det är ju dumt att gå ifrån BKR reglerna när man ändå renoverar...man vill ju ha det godkänt om inte annat när att man ev säljer hus/lägenhet senare :)

Blev det Weber Floor 318?
Jag går i valet och kvalet om jag ska flytspackla eller använda floor 318, verkar som flytspackling kan vara svårt att få bra om man inte är van.

Redigerat:
Hej!

Det blev nästan det, först flytt och sen spackel, men en liknande produkt från Casco. Jag har beskrivit det lite i ett inlägg i denna tråden med en bild: http://www.byggahus.se/forum/badrum/231499-flytspackelteknik-2.html

Nästa gång kommer jag att försöka flyta bara. Och sen fixa med golvbruk om det inte blev tillräckligt bra.

Vi bestämde oss för Casco och skulle köpa det på Hornbach i Malmö. Men de hade inte deras iFIX 2-komponent lim utan sa att det var ingen fara att köra utan, de nya reglerna om att man måste ha det börjar inte gälla förrän till sommaren. (http://www.byggahus.se/forum/badrum/231632-nya-regler-igen-vilken-tur-att-jag-anvande-kiilto.html) Jag försökte antyda att det kanske inte är "inga problem" för då hade det väl inte kommit nya regler, men de förstod inte. Så det blev LIP istället, 2-komponent på allt, känns mycket bättre och tryggare! Vi blandade till rätt lite i taget när vi gjorde hörn och band (jag har 16 innerhörn och 12 ytterhörn i mitt badrum), och lite mer sen, inga problem alls med att vi skulle ha bråttom. (Väldigt enkelt att blanda, samma viktdelar lim som cement så man kan blanda 10 gram om man vill.)

Det vart inte särskilt klibbigt dock, jag hade inte spacklat fasningen vid skarvarna där våtrumsskivorna möttes, och där fick jag ett par bubblor för att våderna inte ville stanna (intryckta) där utan släppte. (Drog väll in lite luft bakifrån.)

Tack för svar, ska fundera lite, verkar ju inte vara helt enkelt med golvbruk heller :D

Dum fråga... Ett golv som är flyspacklat, behöver man lägga på primer innan folien (LIP25) ? Eller räknas ett flytspacklat golv som något man inte primar?

acsMike skrev:
Dum fråga... Ett golv som är flyspacklat, behöver man lägga på primer innan folien (LIP25) ? Eller räknas ett flytspacklat golv som något man inte primar?
Det står på sid 5 i monteringsanvisningarna för foliesystem 25 att flytspackel primas med deras primer spätt med vatten i förhållande 2:1, dvs 2 delar primer på en del vatten.

Aha! Det hade jag missat. Jag misstänkte det borde primas, men jag missade den texten. Tack.

Vår kakelläggare la på en primer på flytspacklet som inte var från LIP. Var det helt fel? Han sa att han aldrig lagt på primer mellan flytspackel och folie nån gång.

acsMike skrev:
Vår kakelläggare la på en primer på flytspacklet som inte var från LIP. Var det helt fel? Han sa att han aldrig lagt på primer mellan flytspackel och folie nån gång.
Det är samma typ av primer från samtliga så spelar ingen roll.

om man har gjort ett gäng badrum så man vet hur man ska ta det så behöver man inte prima (skulle jag tro) för då jobbar man så pass snabbt att limmet inte hinner torkas ut av underlaget, primar man så tätar man till underlaget och får lite mer tid på sig

• Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
nino skrev:
då jobbar man så pass snabbt att limmet inte hinner torkas ut av underlaget, primar man så tätar man till underlaget och får lite mer tid på sig
Det här stämmer inte när man jobbar med 2-komponentslim som t.ex. LIP.

"Limmet" består av två härdande komponenter, cement och vatten, som ingår en kemisk förening och blir hårt (härdar). Vattnet får absolut inte torka, för om vattnet dunstar eller sugs upp av underlaget så har du bara kvar cementen och då härdar det inte!

Primern är för att täta till underlaget så att det inte suger upp något av vattnet. På så sätt har du kvar rätt proportioner mellan cement och vatten och får rätt härdning.

Det spelar ingen roll hur snabb man är, utan primer sugs vatten upp av underlaget och du får kvar ett skikt ohärdad cement (obränd kalk) mellan folien och golvet istället för ett härdat lim.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.