20140326_131508.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mmm, jag hoppas för min egen del att LIP's lim är av typen självhärdande. Det var iaf därför jag valde LIP, eftersom det är 2-komponent.

Ja, det var väl dags..
Eller ska man skriva Då var det dags igen..

Det är ju lite jobbigt att BKR och tillverkarna åter inte är riktigt överens, och att produkter och monteringsanvisningar inte finns klara.

Det här borde väl platsa som förstasidesnyhet på BH?

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Varför låter man inte SP testa sin produkt fullt ut innan man lanserar den kan man undra.

om jag inte minns fel så är alla tätskikt testade och godkända enl den "nya" EUstd
Men nu har div FB och BKR kommit på att det kan bli otätt iaf (antar att det är främst vid slarv vid monteringen och att man inte väntar nog länge så att limmet inte hinner torka riktigt)

Det har inte med slarv att göra. Om du stänger in ett lim som ska torka mellan två täta membran så torkar det inte helt enkelt. Ett tvåkomponent och andra sidan härdar var som.

Det blir nya regler vid sommaren, men vi som jobbar för oss själva bör ju så klart anamma det redan nu!

20140306_134432.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Men har inte dom flesta fabrikörer redan ett 2-komplim? Både Casco och Schönox har ju något som heter iFix som används till överlapp och förslutningar.

Lip har kört med 2-komplim sedan flera år tillbaka.............

Jo den där har jag också fått. Men som sagt så har alla tätskikt godkänts enl dom nya hårdare kraven.
Nu har kraven skärpts ytterligare, vilket iof är jättebra.

Det väl monteringsanvisningarna som inte kommer att vara ok, just nu låter t.ex. Casco dig välja om du vill försegla med 2-komp eller ett torkande lim.

(Casco borde förresten ändå skriva om sina anvisningar, namnen i deras produktserie wetBlock, wetStop, aquaStop, vapourStop är ju bara ett gäng synonymer för "vatten-nej".)

tank77 skrev:
Men har inte dom flesta fabrikörer redan ett 2-komplim? Både Casco och Schönox har ju något som heter iFix som används till överlapp och förslutningar.

Lip har kört med 2-komplim sedan flera år tillbaka.............
Casco använder tvåkomponentslim endast till golvbrunnsmanschetten. Den självhäftande manschetten fästs på golvet och sedan limmas folien med tvåkomponentslim på den. Till alla andra skarvar användes enkomponentslim. Iaf när jag använde det systemet (2013). Det kan ju ha kommit nya anvisningar för det verkar det göra hela tiden

Redigerat:
Som sagt, i monteringsanvisningen står att du kan välja. "När alla våder är uppsatta förslut överlappningar/skarvarna med WetStop iFIX (snabbast) eller AquaStop."

WetStop iFIX är 2-komponent (cementbaserat).

2-komponentslimmet man har (som alternativ till iFIX) för golvbrunnsmanschetten verkar vara epoxy-baserat.

Men det är som jag skrev innan en himla röra på deras webb-plats och i deras informationsblad. Jag har lusläst i dagarna för jag ska sätta tätskickt i helgen.

De flesta användare i denna tråd verkar väldigt kunniga på ämnet, så jag passar på att ställa en förhoppningsvis enkel fråga som jag önskar svar på.

Jag sätta upp en vägghängd toa med inbyggd cistern nere i gammalt förråd i källaren. Utrymmet består av rent betonggolv och murade/putsade väggar på vilka jag ska klinkra/kakla. Toan placeras mot källaryttervägg. Huset är från 1965 och plattan antas vara oisolerad. Kommer även att ha ett handfat.

OM jag väljer att ha ett tätskikt, i så fall på väggen bakom toan och på golvet - vad är då OK att använda? Hade gärna sett att man endast behöver en lösning man kan rolla ut, men har mycket lite kunskap om ämnet. Krävs en massa olika och dyra produkter tar jag nog istället den minimala risk jag anser det skulle innebära att inte ha något skikt alls. Så era svar är helt avgörande.

Tacksam för svar!

Ardex 8 + 9 som tätskikt om du ska ha det, jag skulle nog skippat det om det bara är en wc

Rollade tätskikt får ej användas i träkonstruktioner numera, men på betonggolv och murade väggar som i ditt fall går det fint!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.