Vi har varit på designmöte med flera interiördesigners hos byggaren och bestämt klinkers till köket och laminat till resten av huset och mycket annat nu. Flyttade om i köket och gjorde hällen och ugnen skillda, ugnen kommer under en inbyggd mikro i en mycket passligare höjd enligt mig, på andra sidan köket. Rostfritt utseende har vi gått på, utrustningen kommer från Gram ifall det låter bekant, svenska mora kranar ingår som stndard.

Funderar också på spotlights i köket, elleverantören som gör jobbet i huset jag redan haft att installera 3 extra uttag + brytare vid dom tre fönstren i burspråket. Ska vi göra halogen spotlights blir det 50 euro stycket, 75 euro för LED spotlights och 100 euro för en dimmerswitch. Då är allt färdigt installerat och draget, bra pris?

Jag lutar mot att lägga in 6st LED spotlights enligt skissen här under (1m mellanrum, kommer framför skåpen samt ugnen och mikron), nån som har erfarenheter av LED eller halogen? LED verkar ju bättre i längden, håller i evighet, blr inte varma, drar jättelite...

gNCe6SC.jpg
 
Tänkte på ugnens placering, har du en yta där du kan ställa den till höger som tål värmen. Säg att du har tagit ut plåten, du har fått ett dåligt tag och måste ställa ifrån dig den. Säg även att du anv varmluft, har du plats för två plåtar då?

Upphöjd ugn är såklart bättre än under spisen, men jag skulle hellre vilja ha den närmare "köket".
Vad är det till höger om spisen? Å andra sidan måste man då flytta spisen längre till vänster för att få plats med kastrull-handtag osv.
Gnällde själv på det i en husvagn ;) då var det garderob - diskho - spis - upphöjd TVhylla. Blev jäkligt trångt.

Varför jag kom på det var att Room Service gjorde om Bert Karlssons kök i liknande stil, men med spis och diskho. Skulle man fylla på vatten i en kastrull fick man flytta sig onödigt långt.

Bara idéer.
 
Till höger så ligger en köksbänk, jag har ingen dedikerad yta där som jag kan ställa grejer på, jag har från förr sånadära stål och träunderlag för bakplåtar m.m. så jag kommer att nyttja dom där också.

Jag tycker personligen ugnen kommer på ett bra ställe, man kan sitta vid bordet och se in i ugnen på vad som bakas. Vi skaffar också en liten köksö på hjul som vi ska "docka" i hörnet brevid dörren till grovköket så man kan ta den med sig och ställa saker på den.

Jag är den som kokar och bakar och sånt i vår familj så jag har ett intresse av att köket ska vara användbart.
 
Jag håller med Jerpa. Jag reagerade också direkt på att ugnen kommer för långt ifrån spis och diskho.

Jag hade nog gjort så här i stället.

koksplanering.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och diskmaskinen skulle jag försöka få in precis till höger eller vänster om diskhon.
En fördel med att ha spisen i hörnet sådär är att det blir lättare för köksfläkten att fånga upp all ånga/matos från spisen då väggarna blockerar ångan från att smita iväg åt två håll.
 
Det går inte att flytta kökshällen då rören redan är dragna (allt går men är man villig att betala, nej). Vi frågade om placering i hörnet men det skulle ha slösat bort för mycket hyllplatser då det måste vara mycket mellanrum mellan hällen och kåpan om den skulle i hörnet.

Diskmaskinen ligger redan direkt till vänster om diskhon och ovanför diskhon har vi ett torkskåp. Diskmaskinen är också upphöjd och det blir ett liten låda under den och två väggskåp med glasdörrar som öppnas vertikalt ovanför diskmaskinen, det blir också en bänk ovanför diskmaskinen. Diskhon gjordes också om litet så att kranen då inte kommer in i hörnet som skapas p.g.a. diskmaskinshöjningen också.

Och igen så ser jag inget problem med ugnens placering, i min erfarenhet har jag inte haft nån större nytta av att ha hällen nära, ett underlag att lägga mat från ugnen är viktigt och det har jag, på bänken och på bordet och den rullande köksön. Så ugnens placering kommer vi nog inte att rubba på längre.

Blir så många "upphöjningar" på en sida av köket då och det tycker jag inte ser fint ut.
 
Bra. Verkar som att du har tänkt igenom det mesta (y) Låter som att du kommer bli nöjd, och det är ju det viktigaste :)
 
I vårt kök är ugnen och hällen 2-3 meter från varandra. Inget vi har upplevt som en nackdel.
 
Vi har liknande placering av led-spot som ni vid diskbänken (okänt vilket fabrikat). Våra sitter med ca 120 cm mellanrum, och lyser kass faktiskt. Under mörka halvåret är det fattigt med bara den belysningen när man diskar eller lagar mat. Ändå har vi underbelysning i överskåpen ovan diskbänk. Ett problem till är att man själv skuggar diskbänken när man står där. Skulle behövt mera spot mer rakt ovan diskbänken. Så sätt gärna in någon mer ljuskälla som lyser rakt ner mot bänken.
 
Vi har lysrör vid diskbänken och vanliga lampor i taket + 3 extra taklampor vid fönstren i burspråket, köket skulle nog vara funktionellt utan spots rent ljusmässigt, dom var nog mest menade för mysbelysning/se bra ut än att vara vidare praktiska.
 
Okej nu börjar saker och ting hända igen efter en längre stunds inaktivitet. Har varit den 3:e och sista gången och hamrat ut materialval (laminat, klinkers och kakel) och köksdesign och allt såntdär. Den ena designern gjorde en 3D representation av köket men det har flera buggar och fel, men man får en ungefärlig idé hur det blir:

suUjAwml.jpg

faKfQnDl.jpg

Vid självaste huset så har dom börjar installera rännor och stuprör.
12367849435_1108a94bb1_c.jpg

12368310924_78d6b0e17a_c.jpg

12368032663_02aa9e35ca_c.jpg

En stege också
12368044843_f163f32de6_c.jpg

Den här "stegen" på taket är visst så sotaren har en plan yta att gå på:
12368049013_cc0578e93e_c.jpg

Stegen är problematisk då den kommer att komma ivägen för terassen som går på denna sida av huset. Den är skarvad i mitten och böjer sig då man går upp och ner på den. Ett fäste till borde läggas i mitten. Personlgen tycker jag det lägre fästet flyttas upp till skarvet och den undre stegen blir "lös" så att säga, man kan väl t.ex. lägga krokar på den och haka fast den när man behöver gå upp. Eller kanske någon teleskoplösning vore möjlig, så man får dra ner den sista biten till marken för att gå upp.

Värmepumpen så kom också i fredags, 300kg men vi fick in den utan större problem.
12368337404_bf854bcc99_b.jpg

Hantverkaren som ska göra kakeln har börjat i hörnet, vi har torkat bara just hörnet så vi kan lägga in värmepumpen, så endast i det hörnet görs golvet i detta skede, resten får vänta tills hela plattan torkat.
12367888535_c1da8477f8_c.jpg

Dom säger dom kan också installera spisen också innan hela plattan är torr, man kan elda den och den hjälper att torka ut huset.
 
Tyckte också att stegen var lite mysko. Ok att den sitter en bit upp, men det där är ju ändå för lågt. Men som du skriver, att man har en till stege när man väl ska upp.
 
Några nya saker har tillkommit, t.ex. har vi nu en dörr till grovköket:
12617656883_eb5b9d3ab4_c.jpg

12617662713_d94327264f_c.jpg

Stuprännorna är färdiga:
12617972774_20256acdbc_c.jpg

Inomhusbilder:
12617980784_21942e0c2f_c.jpg

12617692553_4b579c000c_c.jpg

Värmepumpen på plats:
12618011144_48b0879057_b.jpg

Massa med mackapärer:
12617599425_aebb7c4545_b.jpg

Arbete på garaget har återupptagits:
12617725573_21c356826e_c.jpg
 
Garagets väggar har monterats i snabb takt:
12697211884_7ac300d371_c.jpg

12697218144_46903d8514_c.jpg

Köpt en avfuktare från Tyskland, bättre än att hyra tänker jag:
12696799663_aae724b25d_c.jpg

12696899833_01bc5b653d_c.jpg
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Blir ju tjusigt det där. Byggs ju väldigt likt som på denna sida vattnet. Som plåtslagare tittar jag ju lite extra på dessa detaljerna och undrar om du kan lägga upp närbild på stuprörets utkastare, svep och hängrännans gavlar. De ser lite annat ut än det jag är van att jobba med. Du råkar heller inte veta vem som är leverantör till dessa plåtar? Rukkii?
 
Det ser ju ut och bli ett trevligt hus :)

Jag hade nog dock plockat bort stegen på huset! Det går väl att ställa fram en vanlig stege när sotaren kommer eller?

Trevligt med mycket bilder, Lycka till..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.