Ha.. Jo.. man känner att radion blir varm om man matar den med 5V :) Har inte vågat göra långtidstester som du!
 
Enormt stort tack till dig hek som bidragit med dina kunskaper, din process och ditt tålamod. Verkligen inspirerande. Jag hoppas jag kan bidra med något tillbaka en dag, kanske lite 3D printade lådor eller något :)

Jag var farligt nära att köpa en sq blaster nyligen då jag av ren tur läste ditt inlägg gällande ir transmitters/receivers. Tog en titt på din mios sida men ingen info ännu. Tänkte bara kolla, kommer det? Att kontrollera hemmabion genom veran hade ju varit det ultimata. Tack igen!

Föressten, funkar din plugin lika fint med Vera lite?
 
Redigerat:
hek skrev:
Vera lite funkar hur bra som helst.
Kalas! Och sedan kan man väl trigga olika events i veran om jag fattat det rätt, dvs registrerar rörelsedetektor rörelse -> tänd lampa, tex.
 
Är det på gång en versionsuppdatering? Läste, i den andra tråden, något om att du/ni (hek) hade något spännande på G.
Undrar mest då jag funderar på att göra en lite uppdatering av både Arduino-gateway och min RFX.

Jag har lite problem med att min Vera hänger sig. Tror inte det har med Arduino att göra då den för tillfället inte är inkopplad. Men tänkte höra om någon har ett bra tips på hur jag kan felsöka vad det är som gör att den hänger sig?
 
carlfredrik skrev:
Kalas! Och sedan kan man väl trigga olika events i veran om jag fattat det rätt, dvs registrerar rörelsedetektor rörelse -> tänd lampa, tex.
Jo, precis.

pb76 skrev:
Är det på gång en versionsuppdatering?
Undrar mest då jag funderar på att göra en lite uppdatering av både Arduino-gateway och min RFX.
Gör du din uppdatering. Skulle inte tro att det blir någon förändring av protokollet de närmsta två månaderna iallafall.

pb76 skrev:
Jag har lite problem med att min Vera hänger sig. Tror inte det har med Arduino att göra då den för tillfället inte är inkopplad. Men tänkte höra om någon har ett bra tips på hur jag kan felsöka vad det är som gör att den hänger sig?
Nej, inte direkt. Kanske kan du försöka analysera vad som spys ut i vera loggen. Om LuaUPnp-processen startar om sporadiskt brukar det bero på dåligt med minne eller om en installerad plugin exekverar sin kod för lång tid (vilket triggar en omstart).
http://forum.micasaverde.com/index.php?topic=18445.0
 
  • Gilla
pb76
  • Laddar…
Får kolla i loggarna när jag är hemma. Den går inte att nå nu då den hängt sig igen :/

Förresten hek, vad är det för app du kör på din tablet när du demonstrerar servon? Finns den för iOS?
 
Det är AutHomationHD för Android.
 
Min Humidity sensor får läsfel ibland och skickar då något som inte är en siffra till veran.
Jag har loggning i datamine som inte tycker om detta och vägrar att generera en graf med den sensorn.

Jag har förslag på en kodändring som kollar att det kom en siffra från DHT22 innan den skickas till veran.
Jag ser att indenteringen blir knas men hoppas att det går att läsa i alla fall.

void loop()
{
delay(dht.getMinimumSamplingPeriod());
float humidity = dht.getHumidity();
float temperature = dht.getTemperature();


if (isnan(humidity) || isnan(temperature)) {
Serial.println("Failed to read from DHT");
} else {
if (!metric) {
temperature = dht.toFahrenheit(temperature);
}


Serial.print("H: ");
Serial.println(humidity);
Serial.print("T: ");
Serial.println(temperature);


if (humidity != lastHum) {
gw.sendVariable(CHILD_ID_HUM, V_HUM, humidity, 1);
lastHum = humidity;
}

if (temperature != lastTemp) {
gw.sendVariable(CHILD_ID_TEMP, V_TEMP, temperature, 1);
lastTemp = temperature;
}
}


// Power down the radio. Note that the radio will get powered back up
// on the next write() call.
delay(1000); //delay to allow serial to fully print before sleep
gw.powerDown();
sleep.pwrDownMode(); //set sleep mode
sleep.sleepDelay(SLEEP_TIME * 1000); //sleep for: sleepTime
}

 
  • Gilla
tkortell och 1 till
  • Laddar…
Tack. Uppdaterar och skickar in förändringen.
 
Jag håller på att greja med en rörelsesensor. Den fungerar när jag kör med ström från datorn via serial adaptern. Men när jag kopplar in batteripacken (http://www.aliexpress.com/snapshot/298697868.html) så fungerar inte rörelsesensorn. Jag ser att Arduinon fungerar. Den lyser ju. Men den registrerar inga rörelser.
Svårt att debugga också, eller kan jag ha serial adaptern inkopplad till datorn för att läsa av och bara ta ström från batteri?
 
@pb76 jag har märkt liknande när jag använder 5v transformatorer, vissa fungerar men andra inte. Arduinon verkar vara mycket känslig för vilken spänningsmatning man har eller e de RF modulen som e känslig. Verkar lite konstig dock att batterier skulle ge sådana problem. Du skulle behöva få bort 5v pinnen från din serial adapter, då borde det fungera att debugga.
 
Redigerat:
Hej på er! Funderade på att start med hemautomatik nu när jag ska köpa mitt första hus.. kom snabbt fram till att bara för att få ihop en grund som är rolig och användbar, så blir det väldigt mycket pengar.. det kändes också som ett lite tråkigt projekt att sätta ihop en massa färdiga prylar.. jag har dessutom letat i några år efter ett roligt elektronikprojekt som kan få mig uppbringa energi nog för att orka lära mig lite mer om sådant.. o precis i det läget så sprang jag på en artikel om hek som dessutom hade byggt nästan alla dom saker jag hade klurat kring att bygga! Jag beställde en vera samma dag och förköpte mig på elektronik från ebay på några timmar ;) törs inte räkna ihop vad det kommer kosta alltihop. Min fru älskar att se mig så entusiastisk bara hon inte behöver intressera sig för det själv... så än så länge så hejar hon på lite lojt i bakgrunden :)

Nu har alla sakerna börjat trilla in (postgubben kommer med stora påsar med 10-12 paket varje dag) jag har fått ihop en gateway och min första sensor (temp o fukt) och fått den att fungera o gav mig glad i hågen in i nästa projekt som jag såg att någon mer pratade om i forumet.. o det är att göra en universalfjärrkontroll, alltså en enhet som lär sig från andra fjärrkontroller, sparar dom koderna i veran och gör det möjligt att sedan kunna styra div TV, luftvärmepumpar osv.
Fått ihop en första fungerande version hårdvarumässigt och ska nu börja koda. Förmodligen har jag tagit mig vatten över huvudet men alltid lär jag mig något på vägen :)

Innan jag börjar bombardera alla med frågor så tänkte jag passa på att tacka hek o alla andra för att ni tagit det här projektet så långt som ni gjort! Fantastiskt jobb! Jag känner på mig att jag fått en ny hobby som kommer räcka många år framöver :)


Tack allihopa!
 
  • Gilla
4integration och 2 till
  • Laddar…
@Kindblad
Satt och lekte med Ir-grejerna ett tag. Men jag kom fram till att det kan bli svårt att kunna konfigurera de universella Pronto-ir-koderna från vera-sidan. Dom är helt enkelt för stora att skicka över i ett meddelande. Visst kan man dela upp det i flera och trassla..men jag orkade inte. Samtidigt kollade jag upp de befinliga ir-pluginerna på veran och dessa var oerhört krångliga (för en normal användare) att sätta upp med xml-filer som skulle genereras.

Så mitt tips är nog att du kanske ändå skall hårdkoda dina ir-koder i sensorn och skickar aktiverings-kommandon från vera-sidan istället. (Tills någon kommer på ett smidigare sätt)

Men som sagt.. hade varit kul att kunna "spela in" en kod med arduinosensorn (sparas lokalt i EEPROM) och att den sedan presenteras/dyker upp i veran som en enhet och kan aktiveras. Lite pyssel men det borde gå.
 
Vad tror du om att spara koderna på ett SD-kort då.... hmm.. jag ska kolla vidare på hur det funkar mer på verasidan... har inte hunnit dit ännu. återkommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.