Sitter det Helicoil-insatser i 45x45-reglarna eller är 19"-burkarna fästa med montageskruv? :wow:
 
ullberg skrev:
Man kan ju omvänt säga att varken switch eller patchanel verkar speciellt överbelastade... ;)
Nej, det hela är i sin linda ännu. Switchen fick jag för några hundralappar från ett projekt på Ericsson och ja, det är montageskruv som håller ihop kalaset. :) I första vändan kommer det finnas 42 uttag i huset som knappast kommer behöva aktiva samtidigt. Några av patchpanelportarna blir dessutom "teleportar" och portar för att patcha uttag i huset till en 1-wire mätserver hade jag tänkt. Alla 48 portar är därmed intecknade.
 
Paddy skrev:
Här kommer en bild på vårt hemsnickrade mediaskåp som vi håller på att fylla med innehåll. Fläktarna startar vid 35 grader. :) ...
För att anknyta till tidigare inlägg (#382 - 387):

Vid 35° lutning har väl rubbet redan rasat ner i golvet, så vad gör fläktarna då för nytta :)
 
Hö hö hö... ;-) Testade termostaten med varmluftspistolen och den funkade fint. Lite rörigt med alla sladdar men det ska städas upp.
 
untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här såg det ut för ett tag sen, nu har det blivit lite bättre ordning och teknikinnehåll.

20140221_205731.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innehåller
2*24 patchpaneler för Data (38 nyttjade)
1*24 patchpanel för telefon, 1-wire och data(16 nyttjade)
1*100 Switch (byts till Giga när fiberanslutningen kommer i vår)
NAS samt Telia-router
Power injector för antenn samt distributionsförstärkare för Koaxnätet. (till vänster)

Totalt har det gått åt knappt 300m slang med dubbel Cat6. Det har resulterat i att alla rum i huset samt garaget och gäststuga har minst dubbla cat-6uttag, arbets och tv utrymmen har 4 uttag, Alla rum har även koax för antenn. I huset finns även tre AP för WLAN.
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
mape17 skrev:
I huset finns även tre AP för WLAN.
Någon AP att rekommendera?
 
Rekomendera och rekomendera. Jag kör med Linksys E900. Funkar bra och jag har bra täckning i hela huset samt hela tomten på 1300m2. Enda anledningen att jag valde dem var att jag kunde köpa dem för ca en hundring /st via jobbet. Jag köpte dem för att prova lite och de har skött sitt jobb ok. En har stannat/låst sig vid ett tillfälle under ca 6 mån. Tyvärr har de inget väggfäst
Ska skaffa några med väggfäste samt vita så de "smälter" in, de ska även ha PoE så jag slipper ha nån strömmatning.
 
ImageUploadedByByggahus.se1393082065.766931.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bryggkopplad Telia smart, nätverk till samtliga rum cat5e x2 samt antennkabel.

ImageUploadedByByggahus.se1393082176.733613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Router och NAS står på ett skåp i vardagsrummet av utrymmes skäl, samt bättre täckning på det trådlösa.

Saknas bara en AP till övervåningen.
 
mape17 skrev:
Tyvärr har de inget väggfäst
Ska skaffa några med väggfäste samt vita så de "smälter" in, de ska även ha PoE så jag slipper ha nån strömmatning.
Jag är mycket nöjd (om jag får säga det själv, ja, det får jag väl? ;)) med min lösning på "smälta in"-problemet. Jag har helt enkelt hängt en tavla framför APn som sitter i vardagsrummet. Med en kabellist målad i samma färg som väggen så är den hart när omöjlig att se för de som inte redan är invigda.

Jag har satt lite längre fötter på ramen s.a. den hänger en bit ifrån väggen för att få tillräcklig ventilation. Har haft det så i flera år utan problem, bytt tavla tavla betydligt oftare än AP, och då inte för att den gick sönder utan för att den var för gammal och långsam.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Har haft det så i flera år utan problem, bytt tavla tavla betydligt oftare än AP, och då inte för att den gick sönder utan för att den var för gammal och långsam.
Långsamma tavlor är ett elände. :)
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
fubar skrev:
Långsamma tavlor är ett elände. :)
Det är sant! Min är så långsam att den ser helt statisk ut... :) (Fin, men statisk...)
 
Tips på ställen där man kan handla paneler, skenor och sånt till en rimlig peng?
 
monoprice
 
Direktronik
 
Jag har dragit VP-rör för CAT-5 i hela lägenheten, kommer ha en liten box vid dörren där mediasplittern sitter och sedan kommer jag dra en CAT6 till walk in closet (Cat5e till resten av lgh) där jag kommer ha en hylla med Router och server. Kommer bilder sedan när jag kommit så långt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.