Gammalt beg HP-rack. Från toppen räknat:

Domänkontroller
Switch
Mail/webbserver
Mediaserver - 24 TB

IMG_20130608_231247.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CandyManX och 1 till
  • Laddar…
politby skrev:
Gammalt beg HP-rack. Från toppen räknat:

Domänkontroller
Switch
Mail/webbserver
Mediaserver - 24 TB

[bild]
Är det ett xcase chassi eller nokoro längst ner? Har ett xcase 420pro :)
 
Stämmer, Xcase RM420.
 
Nu blev man ju lite sugen på att snygga till "serverhallen",
här finns ju flera snygga installationer
 
M
Var i huset har ni era server/it-installationer? Tänker mig att ett "teknik-rum" med panna, torktumlare, vp, och annat kan ha en tendens att bli för varmt?
 
Micke64 skrev:
Var i huset har ni era server/it-installationer? Tänker mig att ett "teknik-rum" med panna, torktumlare, vp, och annat kan ha en tendens att bli för varmt?
Jag har router, ap, adslmodem o coreswitch ibrn garderob. Sedan 2 servra( övervakning & redundant backup)r i kontoret samt en master server(whs2011 & unraid i exsi miljö) i garaget.
 
Jag får väl visa mitt skåp också då, kanske som avskräckande exempel? :surprised:

DSC_0406[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Datorn på golvet syns inte, den kör ungarna virtuella maskiner på (minecraft å sånt)
samt en virtuell win7 som, via remote desktop upp till min väggdator, styr mitt hus
Den silvriga burken uppe till höger är en "router" - som kör pfsense, sedan under routern,
står min gamla trotjänare, en SBS 2011 som hanterar mina nätverksdiskar och email

Inne i skåpet finns det 2 switchar 24 portar, den ena med POE. Sedan har skåpet också
burkar till ljudsystemet i huset, 2*6 utgångar som sätter ljud i elva rum, en apple Airport,
en Soundbrigde som spelar upp musik från diverse radio kanaler och en gammal
CD-växlare. Till sist ett adsl modem (dlink-320 tror jag)
 
  • Gilla
Bjurran och 1 till
  • Laddar…
Micke64 skrev:
Var i huset har ni era server/it-installationer? Tänker mig att ett "teknik-rum" med panna, torktumlare, vp, och annat kan ha en tendens att bli för varmt?
Tja, det beror ju på hur varmt och vad du skall ha i det. "Vanlig" elektronik klarar i allmänhet att stå några grader varmare utan att det gör så hemskt mycket. Det är snarare temperaturväxlingar som ställer till det. (Särskilt på den gamla goda tiden med socklade kretsar. De ville gärna krypa iväg.) Billiga elektrolyt kondensatorer är ett annan svag punkt, de tål inte heller höga temperaturer, men det garderar man sig genom att köpa grejjor som inte använder dessa (kolla på nätet, brukar alltid vara någon som plockat isär grejjorna och uttalat sig om vad som sitter i).

Snurrande hårddiskar är en annan femma. Tillverkarna specar dem till 50C eller så, men många hävdar att de inte skall gå för varma (eller kalla), så kolla att de får tillräcklig kylning och inte går över specad temp.

Vad gäller torktumlare så skulle jag vara mer bekymrad med fukt och damm, de dammar något förskräckligt, så att ta isär och göra rent kan bli nödvändigt.

(Och ja, jag har mina grejjor i pannrummet själv. Ligger på 25-28C eller så nästan året runt. Har inte heller märkt några problem med livslängt eller liknande.)
 
Jag har mitt i källaren, är cirka 24-25gr varmt året runt där, kanske pga alla elprylar..
Lite då och då (~1,5år) får jag byta ut en disk eller två, kanske är det värmen som ställer till det.
 
TLovskog skrev:
+1 också ... finns några delar där tiden stått stilla. Med tanke på mindre storlek på teknik och mer teknik i hemmet är det märkligt att inte 10" är mer utbrett ... eller någon annan standard. Kanske t.o.m med ett bakplan för kraft / kommunikation.
Ja, tyvärr så finns det väldigt lite prylar till dessa 10 tummare. Har hittat någon netgear switch, men är man lite påhittig så löser man det rätt bra. Vill inte trycka in en 19" rackskåp som tar en massa onödig plats.
 
För min del, eftersom WHSv1 är så enkel att flytta så vandrar den runt en hel del beroende på årstid.
Politby, vad kör du på din server? (Vi med whs har en annan gigantisk tråd här om du är en av oss)
 
znitz skrev:
Sedan har skåpet också
burkar till ljudsystemet i huset, 2*6 utgångar som sätter ljud i elva rum, en apple Airport,
en Soundbrigde som spelar upp musik från diverse radio kanaler och en gammal
CD-växlare.
En fundering från min sida: När man har ett sånt där system, klarar hela familjen av att sköta det? Jag vet ju hur jag har fått kämpa med att försöka få sambon att förstå hur man växlar TVn mellan DTV och HDMI1 liksom...
 
  • Gilla
bakterie och 2 till
  • Laddar…
Bjurran skrev:
För min del, eftersom WHSv1 är så enkel att flytta så vandrar den runt en hel del beroende på årstid.
Politby, vad kör du på din server? (Vi med whs har en annan gigantisk tråd här om du är en av oss)

Mediaservern kör Windows Server 2012 Essentials med Flexraid, DVBlink, Plex, Squeezebox server, My Movies. Bytte från WHS i våras.

Mailservern kör 2012 Standard och Exchange 2013. Extradomänservern också Standard.
 
Redigerat:
Nerre skrev:
En fundering från min sida: När man har ett sånt där system, klarar hela familjen av att sköta det? Jag vet ju hur jag har fått kämpa med att försöka få sambon att förstå hur man växlar TVn mellan DTV och HDMI1 liksom...
Syr man bara ihop det snyggt så. Nyckeln är en fjärrstyrningsmodell som är 100%. Jag använder iRule på en Androidplatta, den styr allt och alla kan hantera den.
 
Nerre skrev:
En fundering från min sida: När man har ett sånt där system, klarar hela familjen av att sköta det? Jag vet ju hur jag har fått kämpa med att försöka få sambon att förstå hur man växlar TVn mellan DTV och HDMI1 liksom...
Det är faktiskt inte jättesvårt, min yngste grabb (8år) ser på svtplay (på en ipad) och kör ut ljudet
i huset, inga problem. Likadant med min fru, fast hon tar hellre väggdatorn i köket och
spelar upp ifrån spotify.

Panelerna för att styra ljudsystemet är ganska "enkla" - man väljer vilken ljudkälla och sedan ljudnivå.
Och på väggdatorn kan man växla över till spotify. Och sedan så spelar den virtuella
datorn i källaren upp ljudet via ljudburkarna i rackskåpet. Väggdatorn är ju bara en terminal klient numera.

DSC_0407.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.