Hej!

Jag bor i ett litet skyffe beskaffat med ett ladugårdsvärmesystem, IVT / Alfa laval Farmtherm 2000. Det har fungerat alldeles utmärkt. Följande saker har hänt:

1. Blixten slog ner. Det slog ut automatiken på pannan.
2. En minimal stund senare brann ladugården ner. Slingan var kopplad genom åkern och sedan genom ladugårdsgolvet. Det ledde givetvis till att slangen smälte av. Detta skarvade vi och flydde på med köld medium. Därefter har vi kört pannan manuellt genom att enbart reglera flödet ut i radiatorerna. Så här ser den ut och bilden som följer är vredet som vi reglerar manuellt med. Att slängen blivit kortare har inte märkts av på innetemperaturen.

IMG_4093.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4096.jpg
Skapa konto

3. En vacker morgon två år senare, dvs november 2013, började felindikeringen på maskinen att lysa. Jag öppnade fronten på skåpet och möttes av massiv isbildning. Vi hade ut en vvs-firma som bytte dysa, torkfilter och fyllde på med köldmedium.

Detta gjorde ingen skillnad. Nu får jag stända av den var fjärde dag för 8 timmars avfrostning. Efter fem dagar unjefär brukar den ge felindikering så min strategi har varit att låta den isa igen i fyra dagar och stänga av den samtidigt som jag låter cirkulationspumpen gå till radiatorerna. Jag stänger alltså av den utan felindikering men drar jag på den för snabbt ger den felindikering efter några minuter oavsett. Gissar på att de blir en ispropp någonstans...

Efter åtta timmars avfrostning fungerar den iallafall igen. Den ger ingen vidare värme och jag fasar för vad -20 kommer att betyda.Kompressorn går konstant just nu.

Mina alternativ, som jag ser det:

1. Köpa att nytt system. Det är givetvis den bästa långsiktiga lösningen. Eftersom det tar en stund att lösa så behövs en kortsiktig lösning.
2. Byta automatiken. Det sitter en Landis & Gyr Sigmagyr 21.51 i centralen. På tyska ebay kan man köpa ersättare för femhundringen. Det skulle inte lösa grundproblemet. Den dagen jag gör det, behöver jag en exakt ersättare eller kan jag göra med 31.XX serien, likväl? Behöver jag köpa ett helt kit med yttertemperatursensor eller borde jag vara OK med kontrollenheten?

IMG_4094.jpg
Skapa konto

3. Jag misstänker att det är en inställning som spökar? Vem kan ledsaga mig i vad jag ska felsöka?

4. Mer kuriosa men eftersom jag alltid undrat - vad gör dessa reglage?

IMG_4097.jpg
Skapa konto

Vänliga hälsningar,
Anders

Bifogar bild på nedisat system, precis innan jag stängt av för avfrostning.
IMG_4083.jpg
Skapa konto
IMG_4090.jpg
Skapa konto
IMG_4085.jpg
Skapa konto
IMG_4084.jpg
Skapa konto

Men, jag förstår inte riktigt.

Värmepumpen stod i en ladugård.
Ladugården brann ner.
Ni skarvade slangen och körde igång värmepumpen.

Var står värmepumpen nu?
Står den varmt, eller ute i den nedbrunna lagårn?

På Värmepumpsforum skriver du att blixten slog ner hos grannen.
Vems lagård brann ner?

Jag undrar om du inte behöver kvalificerad hjälp av en värmepumpstekniker.

Jag tolkar det som att du tar värmen från ladugården?
Ladugården brann ner?
Då har du inget som alstrar värme längre (djuren?)
Då är det inte så konstigt att slingan blir kall och fryser. Du måste ju ta värmen någonstans ifrån och om denna värmekälla försvinner måste du anordna annan källa typ en längre jordvärmeslang, bergvärmeslang eller från grundvattenet eller från luften.

Hej.

Som jag skrev är det inte slangen som är problemet. Det blev ok med värme från den efter att den skarvats eftersom den går ett par hundra meter i marken innan. Felet sitter alltså i växlare/pump.

Blixten slog ner i grannens lada men slog ut rätt mycket annat. Min värmeslinga gick alltså in i grannens lada (de var tidigare samma fastighet). Pumpen står givetvis i min källare.

Vänliga hälsningar,
Anders

Redigerat:
andersmon skrev:
Hej.

Som jag skrev är det inte slangen som är problemet. Det blev ok med värme från den efter att den skarvats eftersom den går ett par hundra meter i marken innan. Felet sitter alltså i växlare/pump.
Hur kan du vara säker på att det är i växlare/pump?
Jag tror nämnligen inte att grundproblemet är växlare pump såtillvida inte pumpen är defekt.
Vad är egentligen din fråga när du redan vet problemet?

andersmon skrev:
Att slängen blivit kortare har inte märkts av på innetemperaturen.

En vacker morgon två år senare, dvs november 2013, började felindikeringen på maskinen att lysa. Jag öppnade fronten på skåpet och möttes av massiv isbildning.
Det tyder på att du tar ut för mycket värme i förhållande till slanglängden dvs slangen är underdimensionerad. Detta märks inte på en gång utan först efter 2-3 år när inte marken hinner återladdas över sommarhalvåret.

Du har kortat slangen och du har fått problem efter 2 år.......

Att det är is i skåpet beror på kondens som i sin tur beror på att isolering saknas eller är för dåligt utförd det är troligtvis inte det som får vp att stoppa. Att vp stoppar kan ev bero på kort slinga men det verkar lite osannolikt med tanke på den milda vintern för antar att inte kompressorn går konstant nu med milt väder och då tar den inte så mycket energi ur marken men kolla vad inkommande kb ligger på.

Allt som som kan bli kallt måste isoleras med såndär svart, diffusionstät rörisolering.
Eller är det något annat som felar?

Eller är det så att det saknas glykol / sprit i markslingan så den fryser?

Protte

Är marken närmast runt värmeslingan en ispinne?
Då är det förmodligen så som roland53 skriver.
Om köldmediumet är kallt så måste väl kompressorn gå hela tiden för att försöka utvinna så mycket värme den kan. Kan också vara det som ger isbildningen, dvs att kompressorn går hela tiden. Då håller kanske de där nedisade rören ca -45C konstant.

Ta kontakt med IVT (alt Alfa Laval) så talar de säkert om för dig varför du bör ha all inbyggd automatik inkopplad, och vad som sannolikt är felet, och hur det bör åtgärdas. (IVT / Alfa laval Farmtherm 2000)

Hur är flödet på brineslingan (slangen i backen)? Luftat? Kollat så ingen ev. filter är skitigt? Fryspunkten på brinet?

Kan även vara gasläcka som VVS firman inte hittade?
"sniffade" dom av systemet med en läcksökare?

n1zz3 skrev:
Kan även vara gasläcka som VVS firman inte hittade?
"sniffade" dom av systemet med en läcksökare?
Varför skulle det bli isbildning om det var för lite kylmedia (gas) i systemet? :x

Jordslangen kontrolleras väl enklast med en eller två termometrar.

Protte

Isolera rören med armaflex som föregående skribent tipsar om, det är kondens som fryser och bygger på.

Hej!

Det finns absolut inga manometrar eller något att läsa av på systemet. Jag ska sätta vanliga termometrar på de här kranarna för att få en uppfattning om temperaturskillnaden. Hade det varit flera minusgrader i den yttre slingan borde man väl se isbildning även här eller är de så bra isolerade?
IMG_4099[1].jpg
Skapa konto

Fläcken på golvet är färglös (toapappret jag har torkat det med fick bara med sig grus) och är gissningsvis kondens. Glassburken är full med spindellik och gammal isolering från när det fylldes på köldmedium för två år sedan.

Bilderna nedan är på slangen som indikerar för mängden kylmedium i yttre systemet. Det är lite svårt att uttolka från de andra bilderna men den har avlagringar i sig som gör att det är helt hopplöst att överhuvudtaget se om det finns någonting i dem. Eftersom det inte finns något i den översta delen känns det som att det kan vara en ide att börja där... Har en firma som kommer ut och tittar på den i utbytessyfte och med lite tur kanske vi kan se över det då. Återkommer med temperaturen och uppstegad längd på slingan! Tusen, tusen tack för alla kommentarer så här långt!!!

IMG_4100[1].jpg
Skapa konto
IMG_4101[1].jpg
Skapa konto
IMG_4102[1].jpg
Skapa konto

Redigerat:
Längden av jordslingan ska stå i proportion till vilken effekt VPn har och vilket värme- & varmvattenbehov du har i din bostad.

Ett grovt tillyxat ex kan vara 400-500 m jordslinga, en VP på 6-9 kW och en bostad om 140-180 m2, så har du någon form av riktvärde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.