I takt med att bilar blir hybrider, rena elbilar eller extremt bränslesnåla så blir det automat på bilarna. Det finns i princip inget val då. Bilen måste ha en automatisk växellåda.
Samma utveckling inom lastbilar och entreprenadmaskiner. Att manuellt trycka ner en koppling och vispa runt på en spak för att byta växel är totalt meningslöst.
Det finns gott om fina begagnade bilar med automat redan nu och andelen som säljs ökar dag för dag. 2011 var det över 30 % av nybilsförsäljningen. 2012 och 2013 troligen betydligt mer men inte hittat några siffror.
 
Mikael_L
Om man skaffar körkortet för sitt arbetes skull (nuvarande eller kommande), så kan det ju vara en ganska dålig begränsning med ordet "automat" på lappen.
OK, taxibilar är nästan alltid automater, men många servicebilar osv är ju manuella. Måste arbetsgivaren byta ut någon eller flera bilar i sin bilpark så blir kanske det där körkortsinnehavet inte så speciellt stor fördel när man söker jobb.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Precis och därför är det alltid sämre med automat pga det innebär en begränsning finns ingen fördel alls.
 
Korvgubbe
Jag håller med om att det inte finns någon fördel med att ha begränsningen på körkortet, de fördelar som finns med automat existerar enbart utanför byråkratins värld.

Själv hade jag väldigt svårt med bilkörningen och kuggade fler uppkörningar än vad jag vill erkänna. Intresset var noll men mina föräldrar tvingade mig vilket jag naturligtvis är väldigt glad och tacksam för så här i efterhand.
En övning som jag minns att jag fick göra mycket var att stanna i en liten uppförsbacke, dra åt handbromsen och sedan sakta leta efter dragläget på ettan. Efter ett tag gick det att stå kvar även utan handbromsen i och till slut behövdes den inte ens i början. Det hjälpte mig massor med att klara av växlarna.
Om hon rycker och sliter för mycket i växlarna kanske det hjälper om hon får berätta vad hon gör, typ: Lägg ur växel, "Nu har jag lagt ur tvåan" Lägg i växel, "Ni har jag lagt i trean". Det skapar en paus i växlingen och kanske går det smidigare då.
 
Jag tror inte det är just dragläget som brukar ställa till det för nybörjare, utan snarare att trycka upp och ner kopplingspedalen.

När man trycker ner så ska det ju ske snabbt och bestämt och när man släpper upp så ska det ske långsammare med lite känsla. I början så vill man också trycka ner långsamt, alltså på samma sätt som när man släpper upp.
 
Den som har svårt att förstå varför nybörjare har svårt att hantera pedalen, prova att koppla med högerfoten vid ett lämpligt tillfälle. Lika svårt som att bromsa med vänstern, man saknar liksom finmotoriken i "fel" ben.
 
Göran.W
Det han inte vara så att hon är så upptagen med att hålla koll på trafiken och allt runt om så växlingarna blir lidande.
Vi som har körkort behöver inte tänka för vi bara gör men en utan körkort måste tänka hela tiden på vad den ska göra.
Övningskör med en som har problem med växlingarna efter 20 kör lektioner och jag konstaterade rätt snabbt att det blev för mycket för henne med att växla med.
Tog ett hård pass med henne på små trånga gator med en automatare så hon verkligen fick jobba med att hålla reda på var bilen var utan att tänka på växlingarna.
Efter det körde hon sin allra bästa körning på körskolan.
Det kan kanske vara samma sak för henne så en automatare är kanske bättre att ta mängd träningen i.
Bara en tanke.
 
Jo så är det, hon är så überstressad av trafiken att det inte finns kapacitet kvar för att sköta växling och dragläge.

Plus då att en Volvofemma är rätt tom i botten när man sätter i gång, kan man inte tro med 2.4 liter slagvolym men just här är Volvo mindre imponerande. Och en V70 Bi-Fuel tappar 10% moment i synnerhet i botten och saknar turbo att stötta med.

Sedan när vi kollade för ett par år sedan med trafikskolan godkände man inte automat enbart sedan något år, är det ok igen med att ta körkort för enbart automat?
 
Anders_Nilsson skrev:
Sedan när vi kollade för ett par år sedan med trafikskolan godkände man inte automat enbart sedan något år, är det ok igen med att ta körkort för enbart automat?
Jag kollade på körkortsportalen.se och det står ingenting om att det skulle vara förbjudet med "endast automat".
Och det finns körskolor som erbjuder "endast automat" utbildning, T.ex http://www.trafikskolan.com/utbildningar/personbil/automat-koerkort

Däremot så finns det bara ett begränsat antal uppkörningsbilar hos transportstyrelsen som har automatlåda, och det är inte säkert att alla körskolor har automatväxlade bilar, så räkna med att det kan vara lite praktiska problem och extra kostnader ifall ni kör på den linjen.
 
Jag övningskörde mestadels i föräldrarnas V70 Glt , alltså inte världens minsta o rappaste bil. Och servon ur funktion, så när jag kom t uppkörningen o fick en liten dieselgolf va de nästan orättvist lättkört :D
Så att lära sig en svårare bil än trafikverkets uppkörningsbilar under övningskörningen ä nog ett bra försprång.
 
MathiasS skrev:
Den som har svårt att förstå varför nybörjare har svårt att hantera pedalen, prova att koppla med högerfoten vid ett lämpligt tillfälle. Lika svårt som att bromsa med vänstern, man saknar liksom finmotoriken i "fel" ben.
.... eller cykla med armarna i kors över styret.
 
Många sidor här, jag skulle vilja påstå att man behöver två övningskörningsbilar om man lär sig köra i Göteborg: en automat för att träna trafikflöde och sådant i stadsmiljön utan att behöva tänka på växlarna, och en manuell för att träna in de bitarna när man är "ute på landet".

Minns inte hur många gånger jag suttit bredvid folk som är ovana vid att köra Göteborg och när man kommer norrifrån på väg mot Nordstan eller Centralen dragit följande monolog:
-Håll höger nu annars hamnar vi på Hisingen.
-Byt till högerfilen nu, så vi inte kommer till Hisingen.
-Håll höger
-HÅLL HÖGER, HÖGER SADE JAG!
-Jaha. Nu är vi på bron till Hisingen, du kan ta avfarten där och vända runt så börjar vi från början...
 
"Jag vet inte vad jag gör för fel men hon gör inte vad jag säger. Jag har sagt till henne att vid växling vänta en stund i neutralläge, lägga an mot nästa växel och känna efter när synkroniseringen börjar släppa in spaken med det fungerar inte utan hon för spaken med en ryck mot nästa växel. Likaså att det skall ta mer än 0.2 sekunder att föra spaken från läge 2 till läge 3. Annars fungerar det för henne med att släppa gaspedalen vid växling och att frikoppla när man bromsar kraftigt. Likaså har hon problem med att släppa upp kopplingen mjukt."

Det kanske är detta som är problemet "vänta en stund i neutralläge" det blir ett extra moment och ett störningsmoment, varför vänta en stund i neutralläge?

Lär henne att inte vålda in växlarna utan föra den direkt igenom från ettan till 2an 2-3an osv.
Jag gjorde så att när jag övningskörde med tjejen första gången så ställde vi bilen på grusplan med åtdragen handbroms och hon fick i neutralläge släppa upp kommplingen så att bilen dog så hon fick känna på den, sen gjorde vi om det fast sakta till hon kände att det tog och hörde det på motorljudet, tills bilen dog.
Sen gjorde vi det igen tills det började ta lite men då tryckte vi ned kopplingen å upp igen när det började ta ned med den.

Sen gjorde vi det igen fast utan åtdrage handbroms så bilen började röra lite på sig, tryckte ned den och det slutade rulla, utförde denna övning ett par ggr.

Sen körde hon och växlade även till 2:an det ger också en mycket mjukare gång än att köra på ettan.
 
Redigerat:
Vad gäller koppling, så måste alla tekniska termer bort ur förklaringen om det är så att hon är lite teknikrädd. Synkronisering är ett förbjudet ord i förklaringen och inget man behöver känna till för att köra bil.

Jag jobbar med IT-support tillsammans med två killar och jag är favoriten: Killarna löser problemet på en gång, men användaren har inte en susning om vad de utfört för magi, fast de säger att de förklarar, och nästa gång det krånglar vågar de knappt ringa, eftersom de känner sig så dumma som ringer om något som tydligen går så lätt att fixa så att de inte borde ha fått problemet.

Jag tar reda på problemet, förklarar för användaren vad som hänt med ett språk som de förstår och vad som behöver göras, samt meddelar att en av killarna gör det så fort de har tid. Användaren är jättenöjd, fast problemet fortfarande finns kvar, eftersom de förstått att det inte är de som gjort fel utan att det faktiskt är tekniken som är besvärlig.

Att släppa kopplingen mjukt är inget man lär sig av att läsa på eller av att köra i Göteborg City och vara stressad över att riskera "kärringstopp" eller av att någon tjatar på en. Det måste nötas in i lugn och ro på en öde fotbollsplan eller P-plats. Själv gjorde jag det på en övergiven flygplats för DDT-plan mitt i skogen.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Att släppa kopplingen mjukt är inget man lär sig av att läsa på eller av att köra i Göteborg City och vara stressad över att riskera "kärringstopp" eller av att någon tjatar på en. Det måste nötas in i lugn och ro på en öde fotbollsplan eller P-plats. Själv gjorde jag det på en övergiven flygplats för DDT-plan mitt i skogen.
Ja jag får intrycket av att detta tränas bland andra bilar och det funkar ju inte. Och, funkar det inte blanda andra bilar men på en öde parkering, då behöver man ägna mer tid på den öde parkeringen.

Diskussionen om motorstyrka etc hör inte hit som jag ser det. Iprincip ALLA bilar oavsett motorstyrka (vi bortser från Skalmans och Dalbotösens bilar som saknar elektronik) kan startas på plan väg utan att man rör gaspedalen OM man är försiktig med kopplingen. Rätt melodi här måste vara att hålla sig till den öde parkeringen tills övningsföraren känner sig säker på grunderna.
 
  • Gilla
Dalbotant och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.