Behöver en lättkörd manuellt växlad pb i mellanklassen för 10-15 tusen, låt gå för 20 tusen, att användas till övningskörning. Räknar med att bilen är nästan skrot om ett år men det är billigare än att slakta min V70. Har fått nog av missade växlingar och panikstarter efter tjuvstopp.

Vill ha något i mellanstorlek typ Golf, S40, inga 940, 850 och liknande.

Kravet är lättkörd och låga driftskostnader. Några förslag? Och det skall gå att meka själv.
 
S
tips är att köra med automat öva in mängd körning hemma.
när hen känner sig trygg på vägen kan det börjas med manuell låda.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Köp en Mondeo, det är en bra men billig bil. Slitstark drivlina tycker jag, men karossen är ju lite rostkänslig. På -98:surprised:rna åtminstone har den lite finesser som att styra radion från ratten och även farthållare. Den årsmodellen, besiktad skattad och fullt körbar, från 3000. Oftast är det dock kombibilar som är till salu. Sedanmodellen attraherar även ungdomar, den med spoiler bak alltså.

Och, ja vi har en sådan hemma! Både bil och ungdom alltså!
 
Redigerat:
Eller så ska läraren bytas ut :D:D:D
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Kurtivan skrev:
Köp en Mondeo, det är en bra men billig bil. Slitstark drivlina tycker jag, men karossen är ju lite rostkänslig. På -98:surprised:rna åtminstone har den lite finesser som att styra radion från ratten och även farthållare. Den årsmodellen, besiktad skattad och fullt körbar, från 3000. Oftast är det dock kombibilar som är till salu. Sedanmodellen attraherar även ungdomar, den med spoiler bak alltså.

Och, ja vi har en sådan hemma! Både bil och ungdom alltså!
Saab 9-5
Säker, bekväm, driftsäker, hyffsat modern, BILLIG
 
Du skrev det själv, Golf 3a eller 4a. kan ju inte bli bättre, billig i drift å underhåll. Bra kvalité, å lätt körd.
 
Det kan inte vara fel på läraren för jag är bäst på allt......:p

Skämt åsido har hen kört 20+ lektioner i körskola men det var med V50 2.0D och den är mer okänslig för tappad koppling än min Bi-Fuel som har tappat allt moment under 3000 rpm. Sedan klagar hen på att pedalstället är för stort och klumpigt, att hela bilen känns som ett slagskepp och att styrningen är oprecis. Samt att får man tjuvstopp tar det ofta 5 sekunder att starta igen (vet inte vad det beror på men bryr mig inte) vilket inte direkt minskar paniken när nazisten bakom (vi bor alltså i GBG, staden med Sveriges sämsta trafikkultur) ställer sig med marschkängan på signalhornet.

Skall kolla runt på Blocket vad det finns av ovanstående bilar!
 
S
dom skall respektera övningskörningsskylten.
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Tyska artelleriet är trevligt, Audi A4, Bmw 3 serie, hyffsat lättmekade konstruktioner.

mvh
 
Försök att hitta en stor plan (parkering) eller någon mindre otrafikerad väg där hen (eller Hum) kan lära sig hantera bilen...
Sätt upp koner, käppar eller liknande som hen kan öva sig att köra slalom mellan, fickparkera, köra så nära som möjligt, köra med ena hjulparet på en planka mm. på detta sätt lär sig hen att hantera bilen i en ostörd miljö...

Bra om man kan hitta en backe där hen kan lära sig att stanna starta....
Det ideala är förståss om det blir snö och halt sen med så hen kan lära sig att hantera bilen i halka och vet vad som händer när man tappar greppet...
 
Anders_Nilsson skrev:
Skämt åsido har hen kört 20+ lektioner i körskola
Vet du inte vad det är för kön på den som du övningskör med :wow::cool:
 
  • Gilla
camaro1969 och 4 till
  • Laddar…
SBH: Jo jag vet, men GBG är inte som andra städer. I Death Race 2000 från 70-talet fick du poäng för att köra över mammor med barnvagn och ännu mer poäng för att köra över folk i rullstol. Säkerligen inspelad i GBG. Har kört mycket i Stockholm, och dom är som änglar i jämförelse. Många tycker det är skitkul att stanna 50 cm bakom vid rödljusen med stereon på full volym, varva motorn och när eleven tvekar en sekund på grönt ställer man sig på hornet.Sedan när eleven får panik och kärringstopp kör man förbi på refugen och hytter med nävarna och skriker.

Zixten: Jo, men vi är förbi det stadiet. Oftast går det utmärkt när det inte är någon trafik, men så kommer vi till en rondell utanför ett shoppingcenter där det är vägarbete som det alltid är i GBG och det regnar som det alltid gör i GBG och så kommer paniken.

Jag behöver en bil som skapar självförtroende, helst en där man kan tappa kopplingen på ettan men många gamla dieslar som är billiga i inköp har hög skatt eftersom skattesatserna är satta efter moderna motorers förbrukning.

En manuell Cadillac med V8 kanske vore något? Porsche 928 är för svårkörd och har dålig sikt.
 
Vi är bra bekant med en riktig körlärare. När hans elev fått motorstopp 3 ggr vid grönt ljus och bakomvarande tutade, gick han ut tog loss skylten, öppnade förardörren på bilen bakom och visade skylten: SKA JAG LÄSA ÅT DIG?
 
  • Gilla
camaro1969 och 5 till
  • Laddar…
Antar att en liten småbil går bort, av någon anledning. Typ en renault clio. Annars hade jag nog rekommenderat något åt det hållet. Enbart baserat på att när mitt körkort var pur-färskt och det var dags att köpa eget. (Inte så länge sedan.) Var det småbilarna som kändes bäst att köra. Liten, pigg och smidig när man var nervös. Inte så klumpig som jobb bilarna, eller sambons stora stridsvagn som var riktigt ruskig.

Och gamla renaulter finns det ju att gödsla med i den prisklassen.

Vad säger eleven i fråga?
 
Redigerat:
Korvgubbe
Tycker det är solklart, Golf!
En lättkörd bil som är billig både i inköp och i drift. Går att skruva själv och är dessutom fruktansvärt rolig liten bil.
Perfekt att både lära sig köra i och ha som första bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.