Jag har ingen erfarenhet av Vera men Aeon labs multisensor rapporterar löpande lux, luft fuktighet och temp förutom rörelse till min Zipabox. Du kan enkelt ställa in i zipaboxen hur ofta den rapporterar. Du har dock misstagit dig på att jag förespråkar Nexa. Jag har inga 433 Mhz produkter. Det var säkert någon annan.
 
Japp, det måste ha varit nån annan då.

Låter som man skulle kunna prova med en Aeon. Synd att det i stort sett krävs matning. Blir genast ett lite större projekt. Får fundera på placeringen. Lite knixigt att få till temp, ljus, rörelse optimalt på samma gång och också fixa matningen.
 
hek skrev:
Du kan inte koppla in en 2*1.5 till en *vanligt* tvåvägsuttag och styra brunnarna individuellt. Du måste köpa speciella uttag med "separat brunntänding".
Jag hade nog ändå kört 1x3 för att klara större last. Man vet ju aldrig vad någon kompis/mormor kommer råka stoppa in i uttaget i framtiden (läs svets). Och låta den andra brunnen alltid ha spänning.
Kan tom räcka med en dammsugare faktiskt så är det kört
 
Freddan101 skrev:
Hek skrev i en tidigare post att :

"Generellt kan man säga att väggplugg-mätarna är dåliga på induktiv last såsom lysrör, motorer (tvättmaskin) etc. Tänk på detta när du ser förbrukningen om det diffar mycket mot vad din elmätare redovisar."


Därför blev jag tveksam till hur bra pluggarna mäter. Men det är ju bättre att få nån form av värde än inget alls så länge det inte är helt uppåt väggarna. Behövs ju om inte annat också för att trigga händelser när tvätt/tork är klar. :)
Betvivlar inte en sekund att Hek inte har rätt, han ligger ju på en helt annan kunskapsnivå än vad jag gör.

Freddan101 skrev:
Har idag ett dubbeluttag på sidan av garaget där motorvärmarkabeln sitter. Kör idag med en Nexa men den kan ju inte mäta förbrukning. Jag kommer inte åt denna innifrån mer än att ta upp ett hål. Min idé är istället att på framsidan av garaget sätta ett uttag på var sidan om porten, en till varje bil, och sedan borra mig igenom väggen och dra fram el den vägen. Då skulle jag kunna sätta brytarna inomhus.

För övrigt är jag sugen på att prova en multisensor men har nästan bara läst negativa saker så vet inte vad jag ska välja. Hade framför allt velat ha en på garaget så jag kan tända upp trädgården vid rörelse. Har då alternativet att borra genom väggen och mata med USB,
Tycker allt med batteridrift är dynga (och överprissatt) vad det gällerz-wave. Ex- min Everspring brandvarnare har triggat larm två gånger, men huset står ännu kvar.
Önskade man hade en 24v-lina runt om hela huset, samt extra tråd till fönsterdetektorer (så man slapp batteri-ditona). Den nu lagda ordern innehåller inget med batteri-drift.
 
Någon som provat Philios prylar ännu? M.nu har fått in en modell men den är till fönster/dörr vilket jag ju inte är ute efter.
 
Qunaki skrev:
Betvivlar inte en sekund att Hek inte har rätt, han ligger ju på en helt annan kunskapsnivå än vad jag gör.
Även Henrik kan ha fel...tro mig!
Jag har bara försökt tolka information jag läst på nätet angående noggrannheten på dessa förbrukningspluggar modell enklare.. Och alla vet ju att Internet kan ha fel :) En utbildad elektronikingenjör kan säkert ge mer korrekta svar!
 
Hej,

Ska montera en Fibaro Relay och har endast de vanliga två trådarna mellan trappbrytarna. Jag vill placera Fibaron i första brytaren. Detta måste innebära att jag behöver en tråd till mellan dosorna, dvs tändtråden (Out).
De två befintliga blir fas till brytare 2 och switch1 från brytare 2.

Eller tänker jag fel? Har svårigheter att dra en tråd till....

Brytare 1:
Fas, nolla, två trådar till brytare 2, Fibaro Relay

Brytare 2:
Tändtråd till lampa, två trådar till brytare 1

/J
 
hek skrev:
Även Henrik kan ha fel...tro mig!
Jag har bara försökt tolka information jag läst på nätet angående noggrannheten på dessa förbrukningspluggar modell enklare.. Och alla vet ju att Internet kan ha fel :) En utbildad elektronikingenjör kan säkert ge mer korrekta svar!
:)

Du kör med mätare på tvätt/tork om jag har förstått det rätt? Hur tycker du det funkar?
 
Bara tvätt.. torken kör vi knappt.. Och det fungerar, men hur bra kan jag inte riktigt bedöma.

Screen Shot 2013-12-12 at 07.23.26.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hek skrev:
Bara tvätt.. torken kör vi knappt.. Och det fungerar, men hur bra kan jag inte riktigt bedöma.

[bild]
Ser ju iaf. rimligt ut. Vilken plugg kör du?
 
Jag kör en aeon smart switch bakom tvättmaskinen.
 
Låter bra. Då får det bli en beställning av ett antal sådana i veckan.
 
En fråga till angående Aeon smart switch. Går det att förhindra att man kan slå på/av den och bara mäta förbrukning (för kyl/frys ex.)? Ser inget om detta i manualen.

Har för mig att detta går med Fibaros switchar.
 
Nej, Men du kan ju alltid skapa en scen med trigger (på avstängning) som slår på den igen..
 
hek skrev:
Nej, Men du kan ju alltid skapa en scen med trigger (på avstängning) som slår på den igen..
Ok, då får bli nåt sånt. Tack! Nu blir det julklappar till mig själv... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.